تولید یک‌چهارم برق کشور بدون استفاده از سوخت فسیلی

۱۳۹۹/۰۴/۱۵ - ۱۵:۴۸:۱۹
کد خبر: ۱۰۲۴۹۹۷
تولید یک‌چهارم برق کشور بدون استفاده از سوخت فسیلی
بیش از 25 درصد برق تولیدی نیروگاه‌های کشور در سال 98 توسط بخش بخار واحدهای سیکل ترکیبی، نیروگاه‌های برق‌آبی، اتمی و انرژی‌های نو و بدون استفاده از سوخت و یا سوخت اضافی فسیلی انجام شد.

به‌گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا به نقل از وزارت نیرو، بر اساس گزارش معاونت برق و انرژی این وزارتخانه، از 312 هزار و 658 میلیارد کیلووات ساعت برق تولیدی در سال گذشته، 79 هزار و 459 میلیارد کیلووات ساعت بدون استفاده از سوخت یا سوخت اضافی فسیلی بوده که معادل 25.4 درصد است.

بنا بر این گزارش، مقادیر سال گذشته نشان می‌دهد که از 79 هزار و 459 میلیارد کیلووات ساعت انرژی، 41.94 میلیارد کیلووات ساعت با تبدیل واحدهای گازی به سیکل ترکیبی و بدون استفاده از سوخت اضافی تولید شده و این بدان معناست که نزدیک به 11 میلیارد متر مکعب گاز در سال 98 صرفه‌جویی شده است.

در زمان حاضر هم ظرفیت قابل تبدیل به سیکل ترکیبی 7500 مگاوات است که در قالب قراردادهای بیع متقابل در دستور کار وزارت نیرو قرار دارد.

با انجام این کار، سالانه 12 میلیارد متر  مکعب گاز صرفه‌جویی خواهد شد و راندمان ظرفیت نیروگاه‌های حرارتی کشور به بیش از 42 درصد خوهد رسید.

همچنین از انتشار حدود 43 میلیون تن گازهای گلخانه‌ای در سال جلوگیری خواهد شد.

به منظور شتاب بخشی در این کار، ضرورت دارد مطابق قانون مربوطه، سوخت صرفه‌جویی شده حاصل از احداث بخش بخار نیروگاه‌های سیکل ترکیبی به سرمایه‌گذاران تحویل شود که در این زمینه به همکاری وزارت نفت نیاز است.

نظر شما