توسعه همکاری‌های گمرکی و ترانزیتی بین ایران و جمهوری آذربایجان

۱۳۹۹/۰۵/۰۴ - ۱۴:۳۱:۰۱
کد خبر: ۱۰۳۴۳۶۴
توسعه همکاری‌های گمرکی و ترانزیتی بین ایران و جمهوری آذربایجان
توسعه همکاری‌های گمرکی و ترانزیتی بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان در دیدار رؤسای گمرکات دو کشور که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، مورد تأکید قرار گرفت.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، به نقل از گمرک، مهدی میراشرفی معاون وزیر اقتصاد و رئیس کل گمرک ایران در این دیدار با یادآوری پیشینه همکاری‌های گمرکی و تجاری بین ایران و جمهوری اذربایجان، درخصوص درخواست این کشور برای ترانزیت دام زنده به نخجوان از قلمرو جمهوری اسلامی ایران گفت: با رایزنی‌هایی که بین مسولان گمرک و وزارت جهاد کشاورزی صورت گرفته، قرار است درخصوص تهیه پروتکل بهداشتی طی دو هفته آینده با مقامات آذربایجان گفت‌وگو شود.

وی همچنین در مورد برگزاری نشست مرزی مشترک بین مسئولان دو کشور در مرز بیله‌سوار و «یاردیملی» اظهارداشت: پس از انجام بازدیدهای لازم، تعیین مرز جدید در این منطقه که می‌تواند به افزایش مبادلات تجاری بین دو کشور کمک کند، مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

رئیس کل گمرک ایران، ضمن اعلام آمادگی مجدد برای توسعه همکاری‌های ترانزیتی بین ایران و آذربایجان افزود: ما نهایت همکاری را در این زمینه به عمل خواهیم آورد و اطمینان داریم که با توجه به وجود ظرفیت‌های بالفعل و بالقوه در این حوزه، ازجمله کریدور شمال- جنوب، این موضوع برای هر دو کشور دارای منفعت خواهد بود.

معاون وزیر اقتصاد و رئیس کل گمرک ایران تأکید کرد: توسعه همکاری‌های اقتصادی و تجاری با جمهوری آذربایجان برای ما از اهمیت بالایی برخوردار است و امیدواریم پس از ‌پایان دوره کرونا بتوانیم سطح روابط تجاری و همکاری‌های گمرک را بیش از پیش افزایش دهیم.

براساس این گزارش «صفر مهدی‌اف»، رئیس کمیته درآمدی و گمرک جمهوری آذربایجان نیز با ابراز خرسندی از توسعه همکاری‌های گمرکی با ایران، درخصوص درخواست گمرک کشورمان برای حمل یکسره کالاهای صادراتی ایران به مبادی گمرکی داخل آذربایجان، (بدون ترانشیپمنت در مرز) گفت: ما تلاش می‌کنیم تا مشکلات مربوط به این موضوع برطرف شود.

وی همچنین در مورد کاهش عوارض ترانزیتی در گمرک مرزی مقابل گمرک پلدشت، اظهار کرد: وضع عوارض جدید در این مرز مربوط به یک مقطع زمانی خاص بود که با رفع مشکل، الان به حالت عادی بازگشته است.

این گزارش حاکی است رؤسای گمرکات ایران و آذربایجان در این دیدار مجازی همچنین درخصوص امضای تفاهم‌نامه ترانزیتی سه جانبه ایران، روسیه و آذریایجان گفت‌وگو و آمادگی خود را برای افزایش همکاری‌های گمرکی و ترانزیتی اعلام کردند.

شایان ذکر است که مقامات جمهوری آذربایجان به ویژه مسئولان گمرک این کشور، تاکنون چندین بار علاقه‌مندی خود را به توسعه همکاری‌های اقتصادی با ایران ازجمله امضای موافقت‌نامه تجارت ترجیحی بیان کرده‌اند.

در این گفت و گوی ویدئو کنفرانسی حسین کاخکی مدیرکل دفتر همکاری های بین الملل کشورمان و دلاور فرض علی اف مدیرکل امور بین الملل کشور آدربایجان نیز حضور داشتند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز