شرکت PCC چه وظایفی داشته است؟

۱۳۹۹/۰۵/۰۶ - ۱۶:۰۴:۱۲
کد خبر: ۱۰۳۵۵۶۷
شرکت PCC  چه وظایفی داشته است؟
شرکت بازرگانی پتروشیمی در تاریخ بیست و سوم تیر ماه 1369، بنا بر نیاز صنعت پتروشیمی ایران و به عنوان بازوی تجاری کلیه مجتمع‌های پتروشیمی ایران و با سرمایه شرکت ملی صنایع پتروشیمی به یک شرکت مستقل و فعال بازرگانی با موضوع فعالیت در عرضه محصولات پتروشیمی در بازارهای داخلی و خارجی، ارائه خدمات لجستیکی و ... تاسیس شد.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری برنا، از آبان ماه سال 1388 در راستای خصوصی سازی و پیاده سازی اصل 44 قانون اساسی کشور، شرکت بازرگانی پتروشیمی با تغییر ماهیت خود از ساختار دولتی به خصوصی (با واگذاری 52 درصد سهام به شرکت سرمایه گذاری ایران )، به عنوان یک شرکت تجاری حیطه کاری خود را در زمینه‌های سرمایه‌گذاری، بازرگانی و مالی گسترش داده است.

ضمن این که 45% باقیمانده سهام شرکت بازرگانی پتروشیمی نیز به شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس به عنوان یکی از بزرگترین هلدینگ‌های فعال در عرصه پتروشیمی کشور واگذار شده است. این شرکت در سال 1394 از سوی سازمان توسعه تجارت وزارت صنعت و معدن و تجارت بعنوان صادرکننده ممتاز و نمونه ملی (در میان 5 صادرکننده ممتاز کشوری) و تنها صادرکننده برتر در حوزه محصولات پتروشیمی معرفی شد.

در سال 1394، صادرات شرکت بازرگانی پتروشیمی حدود 8.3 میلیون تن از انواع محصولات پلیمری ، شیمیایی ، مایعات گازی و مواد وابسته و ... بوده که به بیش از 35 کشور جهان صادر شده است . مقاصد صادراتی شامل چین 43 %، خاورمیانه 29%، شبه قاره هند 14%، آفریفا 13% و سایر مناطق 1% است.

زمینه فعالیت‌های اصلی شرکت در دو حوزه داخلی و خارجی است.

در بخش داخلی می‌توان به فعالیت‌هایی از قبیل کارگزاری فروش برخی از محصولات تولیدی مجتمعهای پتروشیمی در بورس کالا، واردات مواد اولیه مورد نیاز صنایع پائین دستی و محصولات پتروشیمی، خرید محصولات از بورس کالا، ارائه خدمات تدارکاتی در قالب خرید اقلام مورد نیاز ( شامل پالت ، جامبوبگ و ... ) مجتمعهای پتروشیمی و سایر شرکتها، ارائه خدمات انبارداری و ارائه خدمات بیمه‌ای به شرکت‌های پتروشیمی اشاره کرد.

در بخش خارجی نیز از عمده فعالیت‌های این شرکت می‌توان به کارگزاری فروش برخی از محصولات تولیدی مجتمع‌های پتروشیمی و  فرآورده های نفتی، خرید مستقیم و بدون واسطه محصولات پتروشیمی و فرآورده های نفتی از منابع ایرانی با هدف صادرات به بازارهای جهانی و ارائه خدمات لجستیکی (کشتیرانی ، مخزن داری ، انبارداری و ...) در داخل و خارج از کشور اشاره کرد.

این شرکت همچنین فعالیت‌های دیگری از قبیل مشارکت در تجارت اقلام عمومی و کالاهای پایه در بخش های صادرات و واردات، ارائه خدمات REACH به متقاضیان صادرات محصولات پتروشیمی به بازار اروپا وارائه خدمات اطلاع رسانی تخصصی بازار ایران و جهان برای محصولات پتروشیمی شامل پروژه‌ها، مصارف، عرضه و ... را به انجام می‌رساند.

 

نظر شما