منتظر افزایش قیمت ارز باشم یا کاهش آن؟

۱۳۹۹/۰۶/۱۰ - ۰۵:۲۷:۲۷
کد خبر: ۱۰۵۱۳۰۲
منتظر افزایش قیمت ارز باشم یا کاهش آن؟
بازار ارز در ماه‌های گذشته با التهاباتی جدی همراه شده است و اکنون شاهدیم که قیمت‌ها در این بازار در سطوح بالایی آرام شده‌اند. در این میان برخی پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که امکان کاهش نرخ ارز وجود دارد و این در حالی است که برخی دیگر نیز بر این باورند که کاهش نرخ ارز در در شرایط کنونی، امکان‌پذیر نیست.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری برنا، برخی از کارشناسان بر این باورند که بانک مرکزی با بازگرداندن ارز صادرکنندگان زمینه را برای تامین ارز فراهم کرده، اما در این میان برخی نیز می‌گویند که شرایط بازار ممکن است با مداخلات آمریکا و تحریم‌های جدید بار دیگر ملتهب شود.

در این راستا، علی اکبر امامی، کارشناس بازار ارز، در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری برنا، گفت: بازار ارز متاسفانه در چند سال اخیر دیگر بازاری با شرایط عادی نیست و از آنجایی که اقتصاد کشور با چالش‌هایی جدی روبه‌روست، مردم خرید ارز را در واقع به دلیل جلوگیری از کاهش ارزش دارایی‌های خود، انجام می‌دهند.

او ادامه داد: به این صورت که شخصی که سرمایه‌ای در دست دارد، را به ارز تبدیل می‌کند؛ چرا که بر این باور است که ارزش دارایی او کاهش یابد و با خرید ارز می‌خواهد جلوی این روند را بگیرد.

امامی در ادامه افزود: متاسفانه رویکرد درستی در این رابطه وجود ندارد و مردم نمی‌دانند که همین خرید آنها تقاضا را در بازار افزایش داده و منجر به ایجاد تورم و کاهش ارزش پول ملی می‌شود. با این وجود از آنجایی که ساز و کار درستی برای شناساندن راه‌های سرمایه‌گذاری به مردم وجود ندارد، باز هم شاهد این رفتارها خواهیم بود.

این کارشناس بازار ارز ادامه داد: اما در این میان مساله‌ای که وجود دارد این است که دولت اقداماتی را برای افزایش عرضه در بازار انجام داده است، که از این میان می‌توان به مهم‌ترین آنها یعنی بازگرداندن ارزهای صادراتی اشاره کرد.

امامی همچنین با اشاره به برگشت میزان قابل توجهی از ارز صادراتی، اظهار کرد: آن طور که به نظر می‌رسد بازار در شرایط عادی نباید تقاضایی به این میزان داشته باشد و مقدار زیادی از تقاضای کنونی کاذب است و به دلیل ترس مردم از کاهش ارزش پول ملی رخ داده است؛ بنابراین افزایش عرضه می‌تواند بازار را تا حدودی آرام کند، اما تا زمانی که از ارز به عنوان یک سرمایه استفاده می‌شود، باز هم شاهد چنین موضوعاتی خواهیم بود.

این کارشناس بازار ارز افزود: از این رو دولت باید ساز و کاری برای ایجاد بسترهای سرمایه‌گذاری و هم چنین شناساندن این بسترها برای مردم اقدام کند. اتفاقاتی که در بورس تهران در حال رخ دادن است، نشان از تمایل بالای مردم برای سرمایه‌گذاری دارد که سمت و سوق دادن به این سرمایه‌ها می‌تواند بسیاری از مشکلات کشور را حل کند.

او همچنین در خاتمه در پاسخ به این که بازار ارز را کاهشی یا افزایشی پیش‌بینی می‌کند، نیز اظهار کرد: پیش‌بینی صریح بازار اقدامی نادرست است، اما اگر ایران بتواند تهدیدات آمریکا را برای تحریم دوباره بی‌اثر سازد و اروپا نیز بر موضع خود باقی بماند، ممکن است بازار با ادامه تزریق ارز، دچار روندی نزولی شود. اما اگر هر یک از این المان‌های تاثیرگذار به خوبی نقش‌آفرینی نکنند، ممکن است شاهد یک شوک دیگر در بازار باشیم.۳

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز