بورس امروز ۱۱ شهریور ۹۹/ اعتماد مردم بازیچه دست نوسانگیری حقوقی‌ها شد/ صف‌های فروش بازگشتند

۱۳۹۹/۰۶/۱۱ - ۰۹:۳۲:۲۵
کد خبر: ۱۰۵۱۹۷۹
بورس امروز ۱۱ شهریور ۹۹/ اعتماد مردم بازیچه دست نوسانگیری حقوقی‌ها شد/ صف‌های فروش بازگشتند
بازار بورس امروز در پی رشد شدید عرضه‌ها در معاملات روز گذشته با افتی جدی همراه شد و بار دیگر شاهد بازگشت صف‌های فروش به بازار بودیم.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری برنا، شاخص کل بورس در معاملات صبح امروز با بیش از 39 هزار واحد افت به عدد یک میلیون و 688 هزار واحدی رسید.

نزول شاخص به زیر یک میلیون و 700 هزار زنگ خطری خواهد بود برای ریزش بار دیگر سهم‌ها و قفل شدن بازار در صف فروش.

اما بازار که در روزهای اخیر پس از مدت‌ها افت صعودی شده بود، با اقداماتی عجیب از سوی سهامداران عمده و حقوقی بار دیگر نزولی شد.

در آن روزها که قیمت‌ها به کف خود رسید، حقوقی‌ها و سهامداران دولتی، خریدهای خود را در قیمت‌های کاملا جذاب انجام دادند و به اصطلاح از بازار حمایت کردند. اما آیا این واقعا حمایت بود؟

تنها چند روز بعد مشخص شد که مساله حمایت نبود و در بازار گل‌آلود این روزها، سهامداران عمده هم به فکر سفته بازی افتاده‌اند و خریدهای سنگین خود را به سرعت با سود کوتاه‌مدت در بازار به فروش می‌رسانند. در این میان نکته جالب این است که نوسان گیری برای این سهامداران بسیار ساده‌تر است و با خبرسازی به راحتی سهم را از صف فروش به صف خرید و از صف خرید به صف فروش هدایت می‌کنند.

این کار مصداق بازیچه قرار دادن اعتماد مردم توسط سهامداران حقوقی است و می‌تواند ضرباتی جدی به بازار وارد کند. البته باید این طور بیان کرد که این ضربات وارد شده‌اند و دیگر اعتمادی به بازار وجود ندارد.

از این رو در ادامه باز هم شاهد بازی با اخبار و نوسان گیری سهامداران و سرمایه‌داران خواهیم بود و اشخاصی که در بازار فعالیت می‌کنند، یا باید با این نوسانات هماهنگ شوند و یا باید بازار دیگری را برای فعالیت انتخاب کنند.

پیش‌تر نیز از زبان وزیر اقتصاد و دیگر مسئولان شنیدیم که نوسان ذات بازار است، اما این مساله بر کسی پوشیده نیست که نوسان دستوری در ذات بازار قرار ندارد و زمانی که بازار از فرم تکنیکال پیروی نمی‌کند، دیگر نمی‌توان ذات بازار را شناخت.

از این رو بدون شک نباید آینده مطلوبی نیز برای صندوق پالایشی یکم متصور باشیم، چرا که هیچ تحلیلی پشت آن وجود ندارد و هر اتفاقی رخ دهد بر پایه نوسانات خواهد بود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز