نگاهی به اهم اخبار بنادر و دریانوردی در هفته ای که گذشت؛

فراهم شدن پهلوگیری کشتی‌ها با ظرفیت ۳۰ هزار تن در بندر بوشهر

۱۳۹۹/۰۶/۱۴ - ۱۲:۵۱:۰۸
کد خبر: ۱۰۵۳۴۱۹
فراهم شدن پهلوگیری کشتی‌ها با ظرفیت ۳۰ هزار تن در بندر بوشهر
کشور که تحت حاکمیت سازمان بنادر و دریانوردی قرار دارند، در هفته دولت روزهای پرخبری را پشت سر گذاشتند. توأم شدن این روز با نامگذاری سال ۹۹ به عنوان «جهش تولید» باعث شد تا شاهد آغاز، بهره برداری پروژه های زیادی در بنادر کشور باشیم.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا به نقل از وزارت راه و شهرسازی، بنادر کشور که تحت حاکمیت سازمان بنادر و دریانوردی قرار دارند، در هفته دولت روزهای پرخبری را پشت سر گذاشتند. توأم شدن این روز با نامگذاری سال ۹۹ به عنوان «جهش تولید» باعث شد تا شاهد آغاز، بهره برداری پروژه های زیادی در بنادر کشور باشیم.  در این خصوص آغاز عملیات اجرایی اسکله مسافری، ساختمان گارد و موج شکن های توسعه بندر کنگان، امکان پهلوگیری کشتی‌ها با ظرفیت ۳۰ هزار تن در بندر بوشهر فراهم شد، اتمام عملیات لایروبی کانال‌های داخلی و خارجی بندر بوشهر و بهره برداری از پنج پروژه بزرگ عمرانی و تجهیزاتی بندر چابهار تا پایان سال را می توان از اهم اخبار حمل و نقل در حوزه دریایی دانست.

آغاز عملیات اجرایی اسکله مسافری، ساختمان گارد و موج شکن های توسعه بندر کنگان

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: در پنج ماهه امسال ۵۰ میلیون تن تخلیه و بارگیری در بنادر تجاری کشور انجام شد. محمد راستاد در جریان سفر به بوشهر در بندر کنگان با گرامیداشت هفته دولت اظهار داشت: ظرفیت بنادر تجاری کشور بالغ بر ۲۴۶ میلیون تن در سال است که سال گذشته حدود ۱۵۰ میلیون تن میزان تخلیه و بارگیری در سطح این بنادر بود. بر اساس برنامه‌ریزی و اهداف پیش بینی شده در قالب برنامه ششم توسعه تا پایان برنامه ظرفیت تخلیه و بارگیری بنادر تجاری کشور به ۲۸۵ میلیون تن در سال افزایش خواهد یافت. مهم‌ترین پروژه توسعه‌ای سازمان بنادر شامل افزایش ظرفیت تخلیه و بارگیری کانتینر در بندر شهید رجایی به میزان هشت میلیون تی.ایی.یو  است که در قالب فاز سه پایانه کانتینری بندر شهید رجایی در حال احداث است. (ادامه خبر را می توانید اینجا مشاهده کنید)

اتمام عملیات لایروبی کانال‌های داخلی و خارجی بندر بوشهر

همزمان با چهارمین روز هفته دولت، لایروبی کانال‌های داخلی و خارجی بندر بوشهر به اتمام رسید. در چهارمین روز از هفته دولت، عملیات لایروبی کانال‌های داخلی و خارجی بندر بوشهر به اتمام رسید. این پروژه از بهمن‌ماه ۱۳۹۷ آغاز شده بود و هزینه آن بالغ بر هزار و ۹۰۰ میلیارد ریال برآورد شده است. (ادامه خبر را می توانید اینجا مشاهده کنید)

امکان پهلوگیری کشتی‌ها با ظرفیت ۳۰ هزار تن در بندر بوشهر فراهم شد

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: لایروبی و تعمیق بندر بوشهر امکان پذیرش کشتی‌ها تا ۳۰ هزار تن را فراهم کرده و می‌تواند اقدامی مناسب در افزایش میزان تخلیه و بارگیری کالا در این بندر شود. محمد راستاد، مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در جریان سفر به استان بوشهر از بهره‌برداری از کانال دسترسی بندر بوشهر خبر داد و گفت: این اقدام به‌‌منظور تعمیق این کانال و برای پذیرش کشتی‌های تا ۳۰ هزار تن انجام شد.(ادامه خبر را می توانید اینجا مشاهده کنید)

مشکل کشتی‌های متوقف شده در چین، فنی و اسنادی بوده است

معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی، مشکل کشتی‌های متوقف شده در چین را فنی و اسنادی خواند و ابراز امیدواری کرد، قرارداد ۱۰ ساله ایران و هند در چابهار زودتر عملیاتی شود.جلیل اسلامی، معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی، روز چهارشنبه، پنجم شهریورماه در حاشیه حضور در بندر بوشهر در جمع خبرنگاران درباره توقیف فنی ۶ کشتی ایرانی در آب‌های چین اظهار داشت: این توقیف‌ها به دلایل مختلف انجام شده که که فنی یا اسنادی هستند. وی با اشاره به اینکه در این توقف‌‌ها موارد خاصی مطرح نیست، تصریح کرد: در این خصوص در حال پیگیری هستیم و موارد ذکر شده مشکلاتی درخصوص هماهنگی بوده که از طریق کشتیرانی جمهوری اسلامی در حال پیگیری است. البته مشکلاتی درباره هماهنگی وجود دارد که هم سازمان بنادر و دریانوردی و هم کشتیرانی در حال پیگیری هستند که به نظر می‌‌رسد مشکلات حل شده باشد. وی ادامه داد: سازمان جهانی دریانوردی سازمان مقررات و قانونگذار است؛ بنابراین اگر کشوری در چارچوب پروتکل‌های فنی و مهندسی عمل کند، هیچ کشوری نمی‌تواند کشتی متعلق به آن کشور را توقیف کند.(ادامه خبر را می توانید اینجا مشاهده کنید)

لزوم تخلیه هرچه زودتر کالاهای رسوب شده برای ورود بارهای مورد نیاز کشور به بنادر

معاون بندری سازمان بنادر و دریانوردی گفت: در حال حاضر ۶۲۰ هزار تن کالای رسوبی در بنادر کشور وجود دارد که با تخلیه هرچه زودتر آن ها کالاهای مورد نیاز وارد شده و هزینه دموراژ به کشتی ها تعلق نمی گیرد. فرهاد منتظر کوهساری، معاون بندری سازمان بنادر و دریانوردی در حاشیه بازدید اصحاب رسانه از جزیره نگین و بندر بوشهر با اشاره به اینکه در سال گذشته با کاهش رسوب کالا در بنادر مواجه بوده‌ایم، اظهار داشت: با این همه اما کالاهای رسوبی هرچه زودتر باید تخلیه شوند تا مورد استفاده عموم قرار گیرند. این مساله مهم است چون این کالاهای رسوبی اغلب خوراکی، غلات و امثال آنها هستند. معاون بندری سازمان بنادر و دریانوردی در ادامه با بیان این‌که رسوب کالا در بنادر کشور فعلا حدود ۶۲۰ هزار تن است، تصریح کرد:‌ ۱۷ هزار TEU کانتینر در بنادر کشور وجود دارد که هماهنگی با سازمان‌های ذی‌ربط انجام گرفته تا هرچه زودتر تخلیه شوند تا کالاهای مورد نیاز کشور وارد بنادر شوند. به این شکل کشتی‌هایی که در لنگرگاه در انتظار هستند زودتر ترخیص خواهند شد. (ادامه خبر را می توانید اینجا مشاهده کنید)

بهره برداری از آشیانه پرنده پایش در بندر بوشهر

رئیس اداره ایمنی و حفاظت دریایی اداره کل بنادر و دریانوردی بوشهر گفت: برای پایش سواحل، ساخت‌وسازهای غیرمجاز و ترددهای نوروزی از یک فروند هواپیمای فوق سبک جایرو پلن ALA۰۷ در این بندر استفاده می‌شود.  در ادامه سفر محمد راستاد، مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، آشیانه پرنده پایش سازمان بنادر و دریانوردی، در فرودگاه بوشهر به بهره‌برداری رسید. حجت خسروی، رئیس اداره ایمنی و حفاظت دریایی اداره کل بنادر و دریانوردی بوشهر در جمع خبرنگاران درخصوص بهره برداری این آشیانه اظهار داشت: در راستای انجام وظایف حاکمیتی سازمان بنادر و دریانوردی یک فروند پرنده جایرو پلن ELA۰۷ توسط سازمان بنادر و دریانوردی در استان بوشهر راه‌اندازی شد. حجت خسروی افزود: برای پایش ساحل، پایش ساخت‌وسازهای غیرمجاز در سواحل و پایش ترددهای نوروزی این پرنده توسط سازمان بنادر و دریانوردی استفاده می‌شود.(ادامه خبر را می توانید اینجا مشاهده کنید)

پیگیری ایران از آیمو‌ مربوط به ناوگان تحت پرچم ایران در ماه های گذشته بوده است

پیگیری ایران از سازمان جهانی دریانوردی مربوط به ناوگان تحت پرچم ایران در ماه های گذشته بوده است. به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، روابط عمومی و بین الملل سازمان بنادر و‌ دریانوردی در بیانیه ای درخصوص آنچه به نقل از معاون امور دریایی این سازمان در برخی رسانه ها منعکس شده است، توضیح داد: پیگیری جمهوری اسلامی ایران از سازمان بین المللی دریانوردی درخصوص تهدیدات دولت آمریکا به کشتیرانی آزاد و ایمن در آب های بین المللی، مربوط به ۵ فروند ناوگان تحت پرچم ایران بوده که در چند ماه گذشته محموله خود را در بنادر ونزوئلا تخلیه نمودند و به سلامت بازگشتند. (ادامه خبر را می توانید اینجا مشاهده کنید)

کاهش نسبی تبعات کرونا در حوزه حمل‌‌ونقل

مدیرکل دفتر ارزیابی‌های اقتصادی و مدیریت بهره‌وری حمل‌ونقل وزارت راه از بهبود شرایط سفر و گسترش امکان مسافرت همزمان با افزایش تعداد سفرهای انجام شده در ماه‌های اخیر خبر داد. محسن صادقی گفت: «در مدت ۶ ماه اخیر یعنی از اول اسفندماه ۱۳۹۸ تا انتهای مردادماه ۱۳۹۹، در بحث مسافر ۴۵ درصد کاهش کاهش داشته‌ایم.» وی افزود: «بر همین اساس، هزار میلیارد تومان کاهش درآمد و ۳۰ درصد کاهش تعداد سفر با وسایل نقلیه مسافری بین‌شهری داشته‌‌ایم.» وی تاکید کرد: «ما در سال گذشته در همین برهه زمانی ۷۳ میلیون مسافر داشتیم که در حال حاضر به ۴۰ میلیون نفر رسیده است. تعداد سفرهای انجام شده نیز در این مدت از ۷,۴ میلیون سفر به ۵.۲ میلیون سفر کاهش یافته است.» وی با اشاره به بهبود آمار سفر در ماه‌های اخیر، بیان کرد: «تعداد مسافران در ماه مرداد نسبت به تیرماه و در تیرماه نسبت به خردادماه تقریبا ۱۰ درصد رشد داشته است، ولی در کل نسبت به پارسال ۴۵ درصد کاهش داشته‌ایم. یعنی به رغم اینکه آمارها تا حدودی نشان‌دهنده بازگشت به شرایط پیش از کرونا است، هنوز هم نسبت به پارسال عقب هستیم.»(ادامه خبر را می توانید اینجا مشاهده کنید)

بهره برداری از پنج پروژه بزرگ عمرانی و تجهیزاتی بندر چابهار تا پایان سال

بهروز آقایی با بیان این که پروژه های عمرانی بندر چابهار با بیش از ۴۶۰ میلیارد تومان اعتبار و اشتغال زایی مستقیم ۷۰۸ نفر در دست اجراست، گفت: پنج طرح بزرگ عمرانی و تجهیزاتی این بندر تا پایان امسال به بهره برداری می رسد. مدیر کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: پروژه های عمرانی و تجهیزاتی متعددی از سال گذشته در بندر در حال اجراست که پیش بینی می گردد برخی از این پروژه ها با پیشرفت فیزیکی مناسب و جلوتر از برنامه زمانبندی، تا پایان امسال به بهره برداری برسد. مدیر کل بنادر و دریانوردی استان در ادامه افزود: پروژه برج کنترل ترافیک دریایی بندر چابهار به عنوان بلندترین و پیشرفته ترین برج کنترل بنادر کشور یکی از این پروژه هاست که با پیشرفت فیزیکی تقریبا ۴۸٪ و ۳٪  بیش از برنامه زمانبندی در حال اجرا است. آقایی ادامه داد : این پروژه با اعتبار اولیه ۲۸ میلیارد تومان و با اشتغال زایی مستقیم ۱۰۰ نفر در بندر شهید کلانتری چابهار در حال احداث می باشد. (ادامه خبر را می توانید اینجا مشاهده کنید)

پهلوگیری ۴۹۸ فروند کشتی حامل فرآورده‌های نفتی در بندر خلیج فارس

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان گفت: از ابتدای سال جاری تا پایان مرداد سال ۹۹ تعداد ۴۹۸ فروند کشتی حامل فرآورده‌های نفتی در اسکله‌های تحت نظارت بندر نفتی خلیج فارس واقع در بندرشهید رجایی تخلیه و بارگیری شده است. علی رضامحمدی کرجی‌ران، مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان با اشاره به اعمال تحریم‌هایی که در حوزه حمل و نقل دریایی و صادرات مواد نفتی، به‌عنوان یکی از اهرم‌های فشار آمریکا اجرا شد، اظهار داشت: با وجود همه چالش‌های تحمیلی خوشبختانه با تدابیر اتخاذ شده در همسنجی انجام گرفته نه تنها در حوزه نفتی کاهشی رویت نشد، بلکه آمارها رشد ۶ درصدی را در این بخش نشان می‌دهد . وی افزود: در مدت زمان یاد شده ۴۹۸ فروند کشتی در اسکله‌های حوزه نظارتی بندر نفتی خلیج فارس پهلودهی و عملیات تخلیه و بارگیری آن‌ها انجام گرفته است . مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان گفت: از این میزان کشتی، تعداد ۲۰۵ فروند با تناژ بالغ بر ۱۱ میلیون تن به تخلیه و بارگیری و کابوتاژ(کران‌بری) انواع فراورده‎های نفتی سبک و سنگین جهت صادرات مستقیم فراورده‌ پالایشگاه‌های بندرعباس و ستاره خلیج فارس و تعداد ۲۹۳ فروند با تناژ یک میلیون و ۵۷ هزار تن به صادرات انواع فراورده‌های نفتی اختصاص یافته است.(ادامه خبر را می توانید اینجا مشاهده کنید)

تشریح حمایت ها و تسهیلات سازمان بنادر در راستای فعالیت هرچه بهتر بخش خصوصی

معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی حمایت ها و تسهیلات در نظر گرفته شده از سوی این سازمان به منظور فعالیت هرچه بیشتر و بهتر بخش خصوصی در بنادر ایران را تشریح کرد. فرهاد منتصر کوهساری در خصوص وضعیت سرمایه گذاری بخش خصوصی در بنادر کشور، اظهار داشت: انواع کسب و کارها در در بنادر  در زمینه های مواد معدنی، لجستیک کانتینر، جنرال کارگو، نفت، مواد شیمیایی، کالاهای خطرناک، روغن های خوراکی و انواع دیگر در سال های پس از انقلاب روز به روز در حال گسترده شدن است و توسعه این کسب و کار ها باعث افزایش تقاضای روز افزون سرمایه گذاری های بخش خصوصی و دولتی در بنادر  ایران شده است.  وی ادامه داد: ظرفیت های احداث شده به شکلی است که می تواند امکان تبدیل شدن به هاب لجستیک منطقه را در صورت احراز شرایط سیاسی در کوتاه ترین زمان رقم بزند. (ادامه خبر را می توانید اینجا مشاهده کنید)

گسترش همکاری‌های ترانزیتی بین ایران، افغانستان و ازبکستان و رفع محدودیت‌های سرمایه‌گذاری در بخش حمل‌ونقل سه کشور

نخستین کارگروه سه جانبه ایران، افغانستان و ازبکستان با هدف توسعه همکاری‌ها در حوزه حمل‌ونقل و ترانزیت به طور ویدئو کنفرانس برگزار شد و طی آن پیشنهادهای ۵ گانه ایران مورد موافقت اکثریت اعضا قرار گرفت.نخستین کارگروه سه جانبه کشورهای جمهوری اسلامی ایران، جمهوری اسلامی افغانستان و جمهوری ازبکستان در حوزه حمل‌ونقل و ترانزیت با مدیریت شهرام آدم نژاد، معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی ایران و حضور حسنی مبارک عزیزی سرپرست وزارت ترانسپورت افغانستان، شیرزاد میرضیایف نماینده هیات ازبکستانی و دیگر اعضای کارگروه به طور ویدئو کنفرانس در سالن اجلاس این وزارتخانه برگزار شد. در این کارگروه سه جانبه که در راستای تفاهم پیشین صورت پذیرفته بین وزرای حمل‌ونقل سه کشور برپا شده بود، اعضا ضمن دریافت گزارش، به بررسی مسایل مطرح شده در حوزه حمل‌ونقل و ترانزیت سه کشور پرداختند و طی آن بر ضرورت گسترش همکاری‌های ترانزیتی با کشورهای همسایه و رفع محدودیت‌های سرمایه‌گذاری در بخش حمل‌ونقل سه کشور تاکید کردند.(ادامه خبر را می توانید اینجا مشاهده کنید)

نظر شما