در آستانه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا؛

چشم انداز دلار پس از انتخابات آمریکا/ خیز سرمایه‌گذاران به سمت خرید یورو و ین ژاپن

۱۳۹۹/۰۶/۲۹ - ۲۳:۴۰:۲۱
کد خبر: ۱۰۶۰۷۵۲
چشم انداز دلار پس از انتخابات آمریکا/ خیز سرمایه‌گذاران به سمت خرید یورو و ین ژاپن
تحلیلگران بر این باورند پیروزی جو بایدن تهدید جدی برای شاخص دلار است و باعث می‌شود سرمایه‌گذاران به سمت خرید ین ژاپن و یورو حرکت کنند.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری برنا؛ تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند با نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و نتایج مناظره‌های ترامپ و جو بایدن، شرایط نوسان شدید در نرخ برابری دلار ایجاد می‌شود و در نهایت، زمینه رشد دلار در کوتاه مدت را تقویت می‌کند. به عقیده کارشناسان، طی ۷ انتخابات از ۱۰ انتخابات ریاست جمهوری آمریکا که از سال ۱۹۸۰ تاکنون برگزار شده، نرخ دلار در فاصله سپتامبر تا دسامبر به طور متوسط ۲/۵ درصد افزایش یافته است و چنین روندی در انتخابات سال ۲۰۲۰ می‌تواند با شیب بیشتری، تکرار شود. بنابراین با نزدیک شدن به انتخابات امریکا در سوم نوامبر (۱۳ آبان) سایه سیاست ایالات متحده بر دلار سنگین‌تر خواهد شد.

تحلیلگران بر این باورند که شکست ترامپ تهدید جدی برای شاخص دلار خواهد بود و پس از اعلام پیروزی جو بایدن، بسیاری از سرمایه‌گذاران به سمت خرید یورو و ین ژاپن روی خواهند آورد. همچنین احتمال بروز مناقشه در مورد نتایج آن پیش‌بینی می‌شود و هر گونه بلاتکلیفی و جنجال سیاسی، بخشی از سرمایه‌گذاران را ناگزیر خواهد کرد تا با فروش دارایی‌های پرریسک خود به دامن دلار، پناه ببرند.

مواضع اقتصادی بایدن، نشان می ‌دهد او مخالف وال استریت است و به دنبال این است که با اخذ مالیات بیشتر از شرکت‌های بزرگ آمریکا که این روزها بار اصلی رشد شاخص‌های بورس نیویورک را به دوش می‌کشند، عدالت مالیاتی مطلوب مورد نظر خود را ایجاد کند و اجرای سیاست کاهش مالیات بر شرکت‌ها را که ترامپ جاری کرده بود، متوقف کند. همچنین او تلاش خواهد کرد تا با تقویت تولید انرژی‌های پاک، تسهیل قوانین و مقررات تولید نفت را متوقف کند.

بر این اساس، تحلیلگران خوشبین معتقدند که افت ارزش دلار در صورت پیروزی بایدن در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا فراتر از یک واکنش کوتاه مدت که از سوی برخی سرمایه‌گذاران کم رسیک رخ خواهد داد، ادامه پیدا نخواهد کرد.

همچنین برخی سرمایه‌گذاران معتقدند که رفع سریع رکود اقتصادی چین پس از شیوع ویروس کرونا، آن هم در شرایطی که تنش تجاری میان آمریکا و این کشور همچنان با حمایت هر دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه ادامه خواهد داشت، موجب افزایش تقاضای کالاهای اروپایی از سوی چین و افت تقاضای دلار خواهد شد.

برخی کارشناسان اقتصادی نیز معتقدند که اگر جو بایدن با وجود پیشتازی در نظرسنجی‌ها در مناظره‌های انتخاباتی دو نفره با دونالد ترامپ ضعیف ظاهر شود، نرخ دلار وارد مرحله نوسانی خواهد شد. همچنین اگر بایدن پیشتازی خود را از دست بدهد و نتیجه نهایی انتخابات به پیروزی دونالد ترامپ منجر شود، بدون تردید نرخ برابری دلار در مقابل ارزهای عمده جهان، رشد خواهد کرد.

البته تحلیل‌گران بر این باورند که رشد نرخ دلار پایدار نخواهد بود چرا که عملکرد بهتر قدرت‌‌های اقتصادی اروپایی و آسیایی در مهار تبعات شیوع ویروس کرونا، همچنان سرمایه‌گذاران جهانی را از تمرکز زیاد بر دارایی‌های دلاری، دور نگاه خواهد داشت.

همچنین پیش‌بینی می‌شود اقتصادهای نوظهور در کوتاه مدت نتوانند از تبعات شیوع ویروس کرونا سربرآورند و شاهد رشد قابل توجه تقاضا در بازارهای داخلی و خارجی باشند. همچنین تازه‌ترین پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که رکود اقتصادی در اروپا و ژاپن حداقل تا پایان سال ۲۰۲۱ ادامه خواهد داشت. 6

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز