قراردادهای اجاره ۱۶ دکل حفاری طرح‌ نگهداشت و افزایش تولید نفت امضا شد

۱۳۹۹/۰۷/۱۴ - ۱۴:۴۱:۳۵
کد خبر: ۱۰۶۹۰۵۰
با تسریع روند انجام مذاکرات از سوی شرکت ملی نفت ایران، قراردادهای اجاره ۱۶ دکل حفاری خشکی مربوط به طرح نگهداشت و افزایش تولید نفت امضا ش

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا به نقل از شرکت ملی نفت ایران، امروز (دوشنبه، ۱۴ مهرماه) قراردادهای اجاره ۱۶ دکل حفاری خشکی میان شرکت ملی حفاری ایران و پیمانکاران پروژه‌های مرحله دوم طرح نگهداشت و افزایش تولید نفت امضا شد.

رضا دهقان، معاون امور توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت ایران در حاشیه مراسم امضای این قراردادها با بیان اینکه تسریع در اجرای پروژه‌های مرحله دوم طرح نگهداشت و افزایش تولید نفت مورد تأکید وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران است، گفت: با امضای ۱۳ قرارداد مربوط به طرح‌های نگهداشت و افزایش تولید نفت در مردادماه امسال، اقدام‌های عملیاتی در راستای تسریع فرآیند انجام این پیمان‌ها در دستور کار شرکت ملی نفت ایران قرار گرفت.

وی ادامه داد: با پیگیری‌های مستمر و مذاکرات فشرده دو ماهه مقرر شد قراردادهای مربوط به اجاره دکل‌های حفاری میان شرکت ملی حفاری ایران و پنج شرکت خصوصی فعال در حوزه حفاری نهایی شود تا خللی در روند اجرای بهنگام پروژه‌ها ایجاد نشود.

دهقان با بیان اینکه این قراردادها میان شرکت ملی حفاری ایران و پنج شرکت گلوبال پتروتک کیش، تنکو، گسترش انرژی پاسارگاد، توسعه پتروایران و شرکت صنایع نفت و انرژی قشم امضا شده است، افزود: با امضای این قراردادها ۱۶ دکل شرکت ملی حفاری در راستای اجرای پروژه‌های مربوط به طرح نگهداشت و افزایش تولید نفت در میدان‌های سیاهمکان، زیلایی، منصورآباد، اهواز ۱ و ۴ و مارون ۵ و ۱۲ به‌کار گرفته خواهند شد.

معاون توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت ایران تأکید کرد: اجرای طرح‌های نگهداشت و افزایش تولید نفت که با مشارکت گسترده پیمانکاران ایرانی همراه است، اشتغال‌زایی خوبی در گستره طرح‌های تعریف‌شده به همراه خواهد داشت.

دهقان درباره دغدغه شرکت‌های طرف قرارداد برای تأمین به‌موقع لوله‌های بدون درز در اجرای پروژه‌های مربوط به این طرح نیز گفت: شرکت ملی نفت ایران در راستای حمایت همه‌جانبه از پیمانکاران و تولیدکنندگان داخلی اقدام‌های موثری انجام داده است. در این میان تنها دغدغه تحویل بهنگام لوله‌های بدون درز از سوی یکی از تولیدکنندگان داخلی مطرح است که با توجه به حجم سفارش‌های قبلی وزارت نفت از این شرکت و با اذعان به اینکه این شرکت تنها تأمین‌کننده لوله بدون درز در ایران است، تمهیداتی در چارچوب رفع مشکلات احتمالی از سوی شرکت ملی نفت ایران اندیشیده شده است.

معاون امور توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت ایران در مورد روند اجرای دیگر قراردادهای مربوط به طرح‌های نگهداشت و افزایش تولید نفت گفت: تاکنون ۲۳ قرارداد مربوط به این طرح نهایی شده و از ۱۰ قرارداد باقی مانده نیز برندگان دو مناقصه دیگر مشخص شده و یک مناقصه در مرحله نهایی قرار دارد.

دهقان اظهار امیدواری کرد با توجه به روند تعیین تکلیف قراردادها، تعداد قراردادهای امضاشده در اجرای طرح‌های نگهداشت و افزایش تولید نفت تا پایان سال به ۳۰ قرارداد برسد.

معاون امور توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت ایران گفت: شرکت‌های نفت و گاز پارس و مهندسی و توسعه نفت (متن) به‌عنوان دو کارفرما در پروژه گوره - جاسک مشغول کارند و با تعامل مثبت میان این شرکت‌ها و روند فعلی اجرای پروژه‌های مختلف مربوط به این طرح، پیش‌بینی می‌شود این طرح بزرگ ملی تا پایان سال آماده بهره‌برداری شود.

مشارکت حداکثری ملی حفاری در طرح نگهداشت و افزایش تولید نفت

به گزارش شرکت ملی حفاری ایران، سیدعبدالله موسوی، مدیرعامل این شرکت نیز در حاشیه آیین امضای قراردادهای دکل‌های حفاری خشکی با پیمانکاران مجری پروژه‌های مرحله دوم طرح نگهداشت و افزایش تولید نفت گفت: ملی حفاری به‌صورت مستقیم در مناقصه پروژه‌های طرح توسعه ۲۸ مخزن در مناطق نفت‌خیز جنوب مشارکت، یا با شرکت‌های برنده این مناقصه‌ها در زمینه اختصاص دکل و ارائه خدمات یکپارچه فنی و  مهندسی همکاری می‌کند.

موسوی با اشاره به اینکه اکنون ۷۰ درصد عملیات حفاری چاه‌های نفت و گاز در مناطق نفت‌خیز خشکی و دریایی کشور از سوی این شرکت انجام می‌شود، گفت: ملی حفاری افزون بر مشارکت در اجرای پروژه‌های موسوم به طرح توسعه ۲۸ مخزن، با شرکت‌های ملی مناطق نفت‌خیز جنوب، نفت فلات قاره، نفت مناطق مرکزی، شرکت مهندسی و توسعه نفت و مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران قرارداد همکاری دارد.

بر این اساس، شرکت ملی حفاری ایران با شرکت توسعه نفت و گاز انرژی قشم (OEID) در اجرای پروژه اهواز ۱ و ۴ با اختصاص دو دکل، با شرکت تنکو در پروژه مارون ۲ و ۵ با تخصیص سه دستگاه حفاری، با شرکت توسعه پترو ایران با کاربست دو دستگاه حفاری در طرح توسعه میدان نفتی منصورآباد و در همکاری با شرکت گلوبال پتروتک کیش با به‌کارگیری سه دستگاه حفاری در زمینه توسعه میدان زیلایی مشارکت می‌کند.

پنجمین قرارداد مربوط به مشارکت شرکت ملی حفاری و شرکت گسترش انرژی پاسارگاد در اجرای طرح توسعه میدان نفتی سیاهمکان است که ملی حفاری دو دستگاه حفاری تخصیص می‌دهد و در پروسه زمانی تعیین‌شده برای شتاب‌بخشی در اجرای این پروژه‌ها که مدت آن بین ۱۲ تا ۱۸ ماه تعیین شده، تعداد دستگاه‌های حفاری به ۱۶ دکل افزایش خواهد یافت. در راستای این قراردادها شرکت ملی حفاری ایران حسب توافق با شرکت‌های مجری کار نسبت به ارائه خدمات فنی و تخصصی از جمله نمودارگیری و مدیریت پسماند و دیگر خدمات مورد نیاز نیز اقدام خواهد کرد.

نظر شما