معاون وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد:

معرفی سرمایه‌گذاری صندوق مسکن از سوی سازمان ملی و شهرهای جدید

۱۳۹۹/۰۷/۱۴ - ۱۵:۲۰:۲۵
کد خبر: ۱۰۶۹۰۸۳
معرفی سرمایه‌گذاری صندوق مسکن از سوی سازمان ملی و شهرهای جدید
معاون مسکن و ساختمان ضمن یادآوری اصلاح آیین نامه ماده ۱۴ قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن از معرفی پروژه های سرمایه گذاری مسکن از سوی سازمان ملی زمین و مسکن و شرکت عمران شهرهای جدید، در آینده خبر داد.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا به نقل از وزارت راه و شهرسازی، محمود محمودزاده معاون مسکن و ساختمان در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری این وزارتخانه در خصوص احیا و راه‌اندازی صندوق‌های زمین و ساختمان، گفت: آیین‌نامه اجرایی ماده ۱۴ قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن مشکلاتی داشت که با پیگیری‌های وزارت راه و شهرسازی هم اکنون این موانع برداشته شده است.

معاون مسکن و ساختمان با اشاره به اینکه ۴ یا ۵ صندوق زمین و ساختمان در بخش خصوصی پیش از اصلاح آیین‌نامه عملکرد مثبت داشته و فعالیت می‌کردند، افزود: اصلاح و تصویب آیین‌نامه ماده ۱۴ قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن در دولت در راستای افزایش تولید مسکن و به منظور حمایت از گروه‌های مختلف و سرمایه‌گذارانی است که تمایل به سرمایه‌گذاری مولد در حوزه تولید مسکن را دارند.

محمودزاده تصریح کرد: با پیگیری‌های وزارت راه و شهرسازی، اصلاح آیین‌نامه احیای صندوق زمین و ساختمان در دولت انجام شد و هم‌اکنون مانعی برای ایجاد و راه‌اندازی صندوق‌ها وجود ندارد.

معاون وزیر راه و شهرسازی توضیح داد: موضوع احیا و راه‌اندازی صندوق‌های زمین و ساختمان و بهره‌مندی از این ظرفیت به سازمان ملی زمین و مسکن، شرکت عمران شهرهای جدید ابلاغ شده است تا این سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه وزارت راه و شهرسازی پروژه هایی که در قالب صندوق زمین و ساختمان قابلیت ارایه دارند، آماده و ارایه کنند.

وی تصریح کرد: به زودی از ابزار سرمایه‌ای_ احیا و راه‌اندازی صندوق های زمین و ساختمان- برای تولید مسکن استفاده خواهد شد.

وی در عین حال در خصوص ارایه آمار وضعیت خرید و فروش واحدهای مسکونی در پایتخت و سایر شهرهای دیگر و ارایه آن آمار به مردم برای اطلاع از قیمت خرید و فروش واحدهای مسکونی و اجاره، گفت: برای اولین بار در کشور نتیجه متوسط کشوری در شورای عالی مسکن ارایه شد که نتایج متفاوتی نسبت به شیوه های قبلی ارایه آمار خرید و فروش یک متر مربع واحد مسکونی و قیمت اجاره بها دارد که به زودی اطلاع رسانی خواهد شد.

گقتنی است ماده ۱۴ قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن شامل پنج بند، به شرح زیر است:

۱- وزارت امور اقتصادی و دارایی موظف است با همکاری بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و وزارت مسکن و شهرسازی از طرق زیر منابع مالی مورد نیاز برای تولید مسکن در کشور را تأمین کند.

 - ایجاد بازار رهن ثانویه و انتشار اوراق مشارکت به پشتوانه تسهیلات رهنی.

- راه‌اندازی شرکتهای تأمین سرمایه در حوزه مسکن.

- استفاده از شرکتهای واسپاری(لیزینگ) در تأمین منابع مالی تولیدمسکن به‌صورت اجاره و اجاره به شرط تملیک.

- انتشار اوراق مشارکت و سایر ابزارهای مالی اسلامی مانند صکوک و استصناع با سررسیدهای مختلف.

- جذب مشارکت و سرمایة سرمایه‌گذاران خارجی در تولید انبوه مسکن.

- استفاده از صندوقهای سرمایه‌گذاری مشترک در داخل و خارج با هدف جذب منابع برای تولید انبوه مسکن.

تبصره- کلیه ابزارها و اوراق مالی منتشره در بازار سرمایه محور همانند صکوک مطابق اوراق مشارکت از مالیات معاف است.

۲- دولت موظف است از طرق زیر نسبت به افزایش سرمایه بانک مسکن اقدام کند.

- اعاده معادل سود و مالیات واریزی بانک در سالهای ۱۳۸۵ و ۱۳۸۶ به خزانه.

- انتقال اقساط وصولی وجوه اداره شده.

تبصره- بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران موظف است با همکاری وزارتین امور اقتصادی و دارایی و مسکن و شهرسازی ظرف مدت سه‌ماه روشهای حمایت نظام بانکی از سرمایه‌گذاری در تولید انبوه مسکن را پس از تأیید شورای پول و اعتبار و تصویب هیأت وزیران به بانکها ابلاغ کند.

۳-  وزارت امور اقتصادی و دارایی موظف است با هماهنگی وزارت مسکن و شهرسازی ظرف مدت سه‌ماه ساز و کار توسعه خدمات بیمه‌ای در امر تولید مسکن جهت تصویب در هیأت وزیران را ارائه کند.

۴- وزارت مسکن و شهرسازی موظف است ظرف مدت سه‌ماه، راهکارهای تولید، واردات و به‌کارگیری ماشین‌آلات و ابزار تولید محصولات صنعتی تولید مسکن انبوه را به هیأت وزیران پیشنهاد کند.

تبصره- به منظور خودکفایی کشور در تولید ابزار و ماشین‌آلات و مصالح تولید مسکن، دولت مکلف است ارز مورد نیاز واردات اقلام فوق را در قالب بودجه‌های سنواتی پیش‌بینی و منظور کند.

۵-  آئین‌نامه اجرائی این ماده ظرف مدت دوماه پس از ابلاغ با پیشنهاد مشترک وزارت امور اقتصادی و دارایی، وزارت مسکن و شهرسازی و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به تصویب هیأت وزیران خواهد رسید.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز