یک کارشناس بانکی:

تحریم‌های بانکی تاثیری بر وضعیت اقتصادی ایران ندارد

۱۳۹۹/۰۷/۲۰ - ۰۵:۵۲:۴۹
کد خبر: ۱۰۷۱۲۳۳
تحریم‌های بانکی تاثیری بر وضعیت اقتصادی ایران ندارد
یک کارشناس بانکی گفت: موقعیت جذاب ایران در سرمایه‌گذاری، مانع تأثیرگذار تحریم‌ها بر اقتصاد کشور است و ظرفیت‌های اقتصاد جهانی مانع از آن می شود که حتی با اعمال فشار، امکان دسترسی به کالاهای مورد نظر از بین برود.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری برنا؛ آمریکا پس از خروج از برجام و شکست‌ در مجامع بین‌المللی در ادامه بازی تبلیغاتی خود بانک‌های خصوصی و بانک‌هایی که به نوعی در مراودات بانکی کشور چندان تاثیرگذار نیستند را مورد تحریم، قرار داده است. نکته مهم این است که همه  ‌بانک‌های تحریم‌ شده، پیش از این و زمانی که آمریکا از برجام خارج شد در لیست تحریم ها قرار گرفته بودند و به گفته کارشناسان، اتفاق جدیدی در سیستم بانکی کشور رخ نداده و این اقدام امریکا، فشار مضاعفی بر ایران اعمال نخواهد کرد و عدم همراهی اروپا، مانع تأثیرگذاری بیشتر تحریم های آمریکا خواهد شد.

همجنین در واکنش به تحریم های جدید آمریکا بانک مرکزی اعلام کرد: در دو سال گذشته وضعیت روابط بانکی و تامین مالی تجارت خارجی کشور به نحوی حفظ شد که اثری بر تامین کالاها در بازار داخلی وارد نشود و علی‌رغم، شدیدترین تحریم‌های اعمال شده بر نظام بانکی و مالی کشور، تامین ارز کالاهای اساسی و ماشین‌آلات مورد نیاز واحدهای تولیدی انجام گرفته است. همانطور که شاهد هستیم در شش ماه ابتدایی سال جاری نیز ۵.۳ میلیارد دلار تامین ارز کالاهای اساسی، انجام شده است.

در این خصوص علی‌رضا وحیدیان، کارشناس بانکی، با اشاره به اینکه تحریم‌های یکجانبه آمریکا در شرایط فعلی تأثیر غیرقابل جبرانی بر سیستم اقتصادی، به ویژه بر شبکه بانکی کشور نخواهد داشت، به خبرنگار اقتصادی خبرگزاری برنا گفت: ویژگی اقتصاد ایران و تنوع آن و موقعیت جغرافیایی کشور به گونه‌ای است که فرصت، اعمال فشار کشورهای خارجی را بسیار کاهش می دهد. همچنین آمریکا قبلا همه کانال‌های ارتباطی ما با شبکه بانکی جهان را قطع کرده است و تحریم های جدید بانکی، بیشتر جنبه تبلیغاتی دارد.

او ادامه داد: بازارهای مالی جهان آنقدر وسیع، گسترده و متنوع هستند که کنترل و مهار آنها از طریق این نوع تحریم‌ها عملی نخواهد شد و به همین دلیل، امکان جایگزینی مسیر دیگر برای دور زدن این تحریم ها نیز، وجود دارد.

این کارشناس بانکی تاکید کرد: موقعیت بسیار حساس و جذاب ایران در سرمایه‌گذاری، مانع به ثمر نشستن این تحریم‌ها است و ظرفیت‌های اقتصاد جهانی مانع از آن می شود که حتی با اعمال فشار، امکان دسترسی به کالاهای مورد نظر از بین برود، هر چند که کشور در اثر این تحریم‌ها به زحمت خواهد افتاد و مجبور می شود که نیازهای خود را با هزینه بیشتری تأمین کند، اما از آنجایی که این تحریم‌ها و فشارها، باعث افزایش قیمت نفت و فرآورده‌های نفتی می‌شوند بنابراین، هم درآمد کشورهای صادرکننده نفت و هم هزینه کشورهای غربی، افزایش خواهد یافت و این امر به نفع اقتصاد ایران و به زیان اقتصاد جهان، خواهد بود.

 او با اشاره به ذخایر عظیم مبادلات خارجی کشور، گفت: کشورهای اروپایی با افزایش قیمت نفت که به بی ثباتی اقتصاد جهان می انجامد، بیش از آمریکا زیان خواهند کرد، زیرا بازار بزرگ ایران را از دست می‌دهند و دسترسی آنها به نفت باز هم سخت تر می شود و این به معنای آن است که در درازمدت، بانک‌های ایرانی می توانند در اروپا فعالیت خود را ادامه دهند.3

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز