سیگنال کاهشی بانک مرکزی به بازار ارز

۱۳۹۹/۰۷/۲۱ - ۰۵:۳۸:۵۴
کد خبر: ۱۰۷۱۸۰۲
سیگنال کاهشی بانک مرکزی به بازار ارز
بانک مرکزی روز گذشته تصمیمات جدیدی برای کنترل قیمت ارز اتخاذ کرد و پیش‌بینی می‌شود که این تصمیمات التهابات بازار ارز را به صورت جدی کاهش دهد.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری برنا، بر اساس اطلاعیه جدید بانک مرکزی سقف خرید بانک ها و صرافی ها در بازار متشکل ارزی به 50 هزار دلار افزایش می یابد و بانک مرکزی روزانه 50 میلیون دلار در بازار مزبور به صورت اسکناس عرضه خواهد کرد.

این تصمیم در حالی گرفته شده است که نرخ ارز در کشور، به نقاطی بحرانی رسیده است و ادامه این روند می تواند، التهاب را در بازارها به حداکثر برساند.

نکته مهمی که در این تصمیم وجود دارد این است که 50 میلیون دلار در روز به بازار متشکل ارزی تزریق خواهد شد.

این میزان از ارز نه تنها می تواند تقاضای بازار را مرتفع کند، بلکه ممکن است بازار را از وضعیت التهاب به وضعیت مازاد عرضه برساند.

مازاد عرضه در بازار ارز این روزها می تواند تقاضای کاذب را از بازار حذف کند و تنها متقاضیان واقعی برای خرید ارز اقدام خواهند کرد.

اما نکته مهم تر این است که تزریق ارز به بازار، سیگنالی است رسمی برای کاهش قیمت ها. با صدور این سیگنال بدون شک شاهد افزایش حجم فروش ارز توسط افرادی خواهیم بود که آن را به عنوان یک کالای سرمایه ای، خریداری کرده بودند.

رشد عرضه ها بدون شک، نوعی شوک در بازار ایجاد خواهد کرد که طبق آن روند بازار از صعودی به نزولی، تغییر خواهد کرد.

در ادامه باید دید که این تصمیم تا چه زمانی می تواند بازار را کنترل کند.

این در حالی است که در معاملات روز گذشته با وجود افزایش قابل توجه قیمت ها در معاملات صبح، پس از اعلام خبر، قیمت ها کاهشی شدند.

قیمت ارز که در بازار آزاد تا حدود 31 هزار و 700 تومان نیز رشد کرده بود، پس از اعلام اطلاعیه بانک مرکزی به حدود 31 هزار تومان رسید و این مساله نشان دهنده هجوم دارندگان دلار برای فروش است. این روند می تواند در معاملات روزهای آتی نیز ادامه داشته باشد و قیمت ها را کاهش دهد.

در این میان باید به این نکته نیز اشاره کرد که نرخ ارز در سطوح اشباع خرید قرار دارد و قیمت های بالاتر از نرخ کنونی، نمی تواند محقق شود. از این رو جریان قیمتی می تواند هم به صورت تکنیکال و هم به صورت روانی، دچار کاهش شود.۳

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز