انتخابات آمریکا و تاثیر آن بر بازار نفت

۱۳۹۹/۰۷/۲۵ - ۰۵:۲۰:۲۷
کد خبر: ۱۰۷۳۳۸۶
انتخابات آمریکا و تاثیر آن بر بازار نفت
مدت زیادی به انتخابات آمریکا باقی نمانده است و همین موضوع ممکن است بازار نفت را با تغییراتی جدید همراه سازد؛ این در حالی است که برخی نیز بر این باروند که این انتخابات تاثیر چندانی بر بازار نخواهد داشت.

به گزارش خبرگزاری برنا، آمریکا به عنوان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان و مصرف کنندگان نفت، می تواند تاثیر قابل توجهی در بازار نفت داشته باشد و جریان سیاسی حاکم بر این کشور نیز در این مساله بی اثر نخواهد بود.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور کنونی آمریکا، از زمانی که روی کار آمده یکی از مهم ترین سیاست های خود را حمایت از تولید حداکثری نفت اعلام کرده است و همین موضوع نیز طرفداران زیادی برای وی در تگزاس دست و پا کرده است.

علاوه بر این یکی دیگر موضوعاتی که دونالد ترامپ از آن به عنوان سیاست خود رونمایی کرد این بود که او، مساله گرم شدن کره زمین و توافق پاریس را بی اهمیت دانست، تا با تکیه بر این موضوع ظرفیت تولید سوخت های فسیلی را به حداکثر برساند.

این رویکرد ترامپ موجب شد که تولید نفت شیل آمریکا به شدت افزایش پیدا کند و همین مساله آمریکا را به بزرگترین تولیدکننده نفت جهان بدل کرد.

اما این افزایش عرضه به زودی منجر شد که قیمت ها در بازار نفت با کاهش روبه رو شوند و ترامپ نیز برای برطرف کردن این جریان کاهشی قیمت، دست به تحریم ایران زد.

کاهش عرضه نفت از سوی ایران می توانست بازار را به حالت قبلی بازگرداند، اما تحریم ها آن طور که آمریکا برنامه ریزی کرده بود، پیش نرفت و عدم هماهنگی عرضه نفت ایران با پیش بینی های آمریکا در کنار تنش هایی که جنگ تجاری آمریکا و چین به وجود آورد و همچنین در پایان شیوع ویروس کرونا، موجب شد که قیمت نفت در سطوحی پایین تر از حد انتظار تثبیت شود.

با این وجود به گفته خود ترامپ، اگر در انتخابات پیروز شود، با ایران مذاکره خواهد کرد و احتمال رفع تحریم ها وجود دارد.

مساله ای که در صورت ادامه حمایت ترامپ از تولیدکنندگان نفت منجر به کاهش بیشتر قیمت ها خواهد شد.

همچنین در صورت به کرسی نشستن جو بایدن، رقیب انتخاباتی ترامپ، باز هم پیش بینی می شود که این کشور با ایران به میز مذاکره بنشیند و ایران نیز اولین شرط مذاکره را برداشتن تحریم ها اعلام کرده است.

این در حالی است که بعید به نظر می رسد که بایدن سیاست های ترامپ را دنبال کند که این مساله در خصوص تولید نفت شیل این کشور، ممکن است تا حدودی کاهش را به همراه داشته باشد.

این کاهش در کنار افزایش عرضه ایران ممکن است منجر به این موضوع شود که افت شدید قیمتی در بازار نفت رخ ندهد.

با این وجود ممکن است که هر کدام از این اشخاص سیاست هایی متفاوت در نظر بگیرند که این موضوع ممکن است تبعاتی مختص خود برای بازار به همراه داشته باشد.

در این راستا بانک آمریکایی گلدمن ساکس اعلام کرده است که نتیجه انتخابات ایالات متحده تاثیری بر چشم‌انداز انرژی نخواهد داشت.

این بانک اعلام کرد که نتیجه انتخابات ایالات متحده آمریکا تأثیری بر چشم‌انداز صعودی نفت و گاز طبیعی آن نخواهد داشت و پیروزی قاطع دموکرات‌ها می‌تواند کاتالیزوری مثبت برای این بخش‌ها باشد.

گلدمن تصریح کرد: تاثیرگذاری محرک‌های افزایش قیمت بیش از نتایج احتمالی انتخابات ایالات متحده خواهد بود.

نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد جو بایدن، نامزد انتخابات ریاست جمهوری برتری قابل توجهی در سطح ملی نسبت به دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا دارد، اگرچه در بعضی از ایالت‌ها که در انتخابات سوم نوامبر تصمیم‌گیرنده هستند، دارای برتری کمتری است.

گلدمن افزود: تغییر رویکرد به سمت تولید نفت و گاز ایالات متحده زیر نظر دولت بایدن بیشتر می‌شود، با وجود این مقررات قانونی می‌تواند هزینه‌های تولید شیل را افزایش دهد.

وی با بیان اینکه اولویت‌های آب و هوایی بایدن به استقرار سریع‌تر منابع تجدیدپذیر انرژی از آنچه هم‌اکنون انتظار می‌رود، اشاره دارد، افزود: چنین برنامه‌ای به زیرساخت‌های جدیدی احتیاج دارد که در کنار یک محرک مالی اولیه، احتمال می‌رود به افزایش تقاضای نفت در سال‌های آینده منجر شود.

با این وجود باید دید که کدام یک از این نامزدها پیروز انتخابات پیش روی آمریکا خواهند بود، چرا که هر یک می توانند سیاست هایی خاص را در پیش گیرند.6

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز