بازیابی اقتصاد و تجارت جهانی، همچنان کند خواهد بود

۱۳۹۹/۰۸/۰۳ - ۰۵:۳۳:۳۴
کد خبر: ۱۰۷۷۱۶۴
بازیابی اقتصاد و تجارت جهانی، همچنان کند خواهد بود
برآوردهای اقتصاددانان نشان می‌دهد که شیوع ویروس کرونا می‌تواند تا حدود 11 تریلیون دلار به اقتصاد جهان آسیب بزند، با این وجود برخی نیز بر این باورند که اقتصاد جهان در حال بازیابی است، اما بررسی‌ها نشان می‌دهد که این بازیابی می‌تواند بسیار کند باشد.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری برنا، خسارت های وارد شده به اقتصاد جهان به دلیل شیوع ویروس کرونا با اقداماتی از قبیل افزایش محرک های مالی توسط دولت ها تا حدودی تعدیل شده است، اما این موضوع که هنوز راهی برای محار این ویروس وجود ندارد، اقدامات اقتصادی دولت ها را فرسوده کرده است.

گیتا گوپینات، اقتصاددان صندوق بین‌المللی پول، در این خصوص گفته بود که پیش بینی می‌شود کل خسارت ناشی از همه‌گیری ویروس کرونا، ۱۱ تریلیون دلار طی سال مالی ۲۱-۲۰۲۰ افزایش یافته و تا ۲۰۲۵ به ۲۸ تریلیون دلار برسد که نشان دهنده، پس‌ رفت شدید در توسعه متوسط استاندارد زندگی در همه گروه‌های اجتماعی در کشور‌های مختلف است.

صندوق بین‌المللی پول عملکرد بانک‌های مرکزی دنیا را در طرح‌های محرک اقتصادی تحسین کرد و گفت: این طرح‌ها تأثیرات همه‌گیری ویروس کرونا بر اقتصاد جهان را تعدیل کرده است، ولی هشدار داد حذف زودهنگام بسته‌های حمایتی، توسعه اقتصاد را به خطر می‌اندازد.

گوپینات اضافه کرد: ۱۲ تریلیون دلار حمایت مالی در جهان و کاهش شدید نرخ بهره و همچنین تزریق پول نقد و خرید سرمایه‌ها توسط بانک‌های مرکزی به نجات زندگی بسیاری کمک کرده و جلوی یک فاجعه مالی را گرفته است.

با این وجود، ادامه ضربات اقتصادی کرونا به جهان می تواند دولت ها را برای اقدامات جدید مقابله ای ناتوان کند.

یکی از مهم ترین دلایل این موضوع افت تجارت جهانی است و پیش بینی می شود که تجارت جهانی در آینده همچنان به دلیل شیوع ویروس کرونا دچار مشکل باشد.

در این راستا گزارش سازمان ملل متحد نشان داد تجارت جهانی قرار است تا پایان امسال با سقوطی ۷ تا ۸ درصدی روبرو شود، هرچند در سه ماهه سوم نشانه‌هایی از ریکاوری آن با پیشتازی چین دیده شد.

گزارش کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل متحد (آنکتاد) نشان داد که در ۳ ماهه دوم امسال در حالی که پاندمی کرونا باعث مختل شدن روابط تجاری شد، هیچ منطقه‌ای از جهان از سقوط ۱۹ درصدی تجارت در امان نماند.

در این گزارش آمده است: تجارت جهانی در سه ماهه سوم به نوعی ریکاوری شد چراکه سقوط حجم تجارت در این سه ماهه نسبت به سال قبل به ۴.۵ درصد رسید.

‌آنکتاد اعلام کرد: تجارت تجهیزات منزل و اداری و تجهیزات دارویی و درمانی در سه ماهه سوم با رشد همراه بود در حالی که تجارت اتومبیل و انرژی بیش از پیش افت کرد.

آنکتاد در پیش‌بینی اولیه خود رشد تجارت جهانی در ۳ ماهه چهارم را منفی ۳ درصد اعلام کرد اما اشاره کرد که با توجه به نامشخص بودن تحولات مربوط به پاندمی این پیش‌بینی قطعی نیست.

اما در ۳ ماهه سوم رشد قدرتمند صادرات چین باعث تقویت ریکاوری تجارت جهانی شد. طبق گزارش آنکتاد در این سه ماهه صادرات چین نسبت به سال گذشته ۱۰ درصد جهش داشته است.

آنکتاد اعلام کرد که حالا سطح صادرات چین در ۹ ماه ابتدایی امسال با سطح قبل از پاندمی (۹ ماه ابتدایی سال گذشته) برابری می‌کند.

پیش از این، سازمان تجارت جهانی پیش‌بینی خود از تجارت جهانی در ۲۰۲۰ را اصلاح و اعلام کرده بود تجارت جهانی امسال ۹.۲ درصد آب خواهد رفت اما این سازمان اعلام کرد در سال ۲۰۲۱ ریکاوری نسبت به آن‌چه قبلاً پیش‌بینی شده بود ضعیف‌تر خواهد بود و قرنطینه‌های احتمالی به علت موج دوم کرونا، ریسک‌های واضحی را برای آن ایجاد خواهد کرد.

این در حالی است که هنوز هیچ چشم انداز روشنی برای محار ویروس کرونا وجود ندارد و علاوه بر این که بازگشت تجارت جهانی کند خواهد بود، پیش بینی می شود که تولید نیز بار دیگر با افزایش شیوع و موج های جدید کرونا دچار مشکل شود.

با این وجود، همچنان اقداماتی برای جلوگیری از تبعات مخرب کرونا بر اقتصاد جهان در حال انجام است که با وجود موج های جدید به نظر می رسد بازیابی اقتصاد و تجارت جهانی همچنان کند خواهد بود.۶

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز