فرسایش روند نزولی و عوامل بنیادین صعود بورس در بلندمدت

۱۳۹۹/۰۸/۱۳ - ۰۵:۲۹:۳۹
کد خبر: ۱۰۸۱۹۵۹
فرسایش روند نزولی و عوامل بنیادین صعود بورس در بلندمدت
روند نزولی بازار بورس مدتی است که تا حدودی آرام شده و این می‌تواند در آینده نزدیک و پس از رفع تنش‌های روانی موجود در بازار وضعیت را برای بازار تغییر دهد.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری برنا؛ بازار بورس در این روزها با یکی از شدیدترین تنش های روانی تاریخ خود دست و پنجه نرم می کند و با وجود پتانسیل بالای سهام برای رشد، شاهد آن هستیم که بازار به دلیل نزدیک شدن به انتخابات آمریکا با فشار فروش رو به رو شده است.

در این راستا کارشناسان بر این باورند که روند نزولی ایجاد شده در بازار و موج های ریزش در حال از دست دادن قدرت خود هستند.

به باور کارشناسان از بعد بنیادی، گزارش های شش ماهه فروش منتهی به شهریورماه در مقایسه با مدت مشابه سال قبل در بسیاری از شرکت ها، رشد بالاتری از نرخ تورم و بعضاً رشد بسیار قابل توجهی داشته اند. همچنین با در نظر گرفتن اینکه بیش از 50 درصد از ارزش بازار سرمایه را صنایع دلاری تشکیل میدهند، افزایش نرخ دلار هم موجب تعدیل مثبت محاسبات ارزش ذاتی یا نسبت قیمت به سود آینده نگر شرکتها شده که در مجموع از منظر بنیادی موجب کاهش انگیزه فروشندگان شده است.

از منظر تکانه های قیمتی نیز بسیاری از سهم ها اصلاحات قابل توجهی داشته اند و در محدوده های حمایتی قیمتی مناسب خود قرار دارند و همچنین فروشندگان با توجه به رشد بازارهای موازی رغبتی به فروش سهام خود در قیمت های فعلی ندارند.

علاوه بر این از دیدگاه روانشناسی بازار نیز نسبت به دو ماه پیش فروش های هیجانی کمتر شده و واهمه جمعی با گذر زمان و توصیه های به جای مسئولان مربوطه و کارشناسان فعال بازار رنگ باخته است. در کنار این عوامل، الزامی شدن بازارگردان نسبت به راهکارهای مفید دیگر همانند انتشار اوراق تبعی یا خرید سهام خزانه هم از نظر روانی و هم از نظر اثربخشی در گردش معاملات نقش پررنگ تری داشته و در صورت تداوم میتواند موجب ایجاد حمایت روانی و در ادامه حمایت قیمتی مناسبی در کلیت بازار شود.

این در حالی است که همچنان هیجان در بازار وجود دارد و تغییرات چندروزه بین صف فروش و خرید در یک سهم در همان قیمت بدون تغییر عوامل بنیادی خاص، نشان از این موضوع دارد. در حال حاضر گروه هایی که هیجانات در آن بیشتر است به نوعی لیدر بازار معرفی می شوند و صرفا به دلیل ارزندگی یا عدم ارزندگی معامله نمی شوند.

یکی از مهم ترین دلایل وجود هیجان در این روزهای بازار، انتخابات آمریکا است که به زودی نتایج آن اعلام می شود.

در این راستا کارشناسان بر این باورند که در صورت پیروزی حزب دموکرات در کارزار انتخابات این احتمال وجود دارد که حجم تحریم ها کاهش یا در بدترین حالت ثابت بماند. بنابراین چشم انداز اقتصادی روی کاغذ میتواند بهبود پیدا کند و در نهایت قیمت دلار به دلیل کاهش تقاضای سفته بازی کاهش یابد. به نظر می رسد سناریوی کاهش قیمت دلار مقطعی باشد و در کوتاه مدت فشار فروشی بر صنایع دلاری وارد کند. با تغییر مواضع و گشایش اقتصادی از کانال روابط با آمریکا، تاثیر خوبی بر مقدار فروش بسیاری از شرکت ها میگذارد که در این صورت بازار را در بلندمدت نسبت به بازارهای موازی جذاب تر می کند.

با این وجود بسیاری بر این باورند که حافظه تاریخی اثبات کرده است که چارچوب سیاست های آمریکا و ایران تغییری نداشته و این دو کشور محکم بر سر مواضع خود ایستاده اند، پس از این منظر برنده شدن حزب دموکرات بیشتر اثر روانی و مقطعی دارد.

در عین حال پیروزی حزب جمهوری خواه، به رغم صحبت های ضد و نقیض در مورد ایران موجب ادامه تداوم اثر فرسایشی تحریم ها و در نتیجه منتج به افزایش نرخ برابری ارز می شود. این در حالی است که متغیرهای تورم و نرخ ارز در سال های اخیر همیشه عاملی برای رشد قیمت ها در بازار سرمایه بودند، از همین رو رشد صنایع دلاری در گام اول و در ادامه با فاصله زمانی کل بازار مورد انتظار است.

بر این اساس می توان دریافت که با وجود تنش های روانی قابل توجه در این روزها، بازار در آینده با رفع هیجانات روند اصلی خود را که از ابتدای سال در پیش داشت، بار دیگر ادامه خواهد داد.6

نظر شما