تداوم روند کاهش قیمت خودرو به دنبال افت شدید دلار

۱۳۹۹/۰۸/۱۸ - ۰۵:۴۱:۵۳
کد خبر: ۱۰۸۴۰۳۹
تداوم روند کاهش قیمت خودرو به دنبال افت شدید دلار
احتمال پیروزی «جو بایدن» در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و کاهش شدید قیمت دلار، بازار خودرو نیز تحت تاثیر این کاهش قیمت‌ها قرار گرفت و شاهد هجوم گسترده فروشندگان خودرو در بازار بودیم.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری برنا، احتمال برد بایدن در انتخابات امریکا و روند کاهش قیمت دلار و طلا در بازار و از طرف دیگر افزایش رشد تولید خودروسازان شرایط کاهش قیمت خودرو در بازار را محیا کرد و موج فروش خودرو به بازار آزاد، آغاز شد. همچنین بررسی آگهی‌های فروش خودرو در فضای مجازی نیز حاکی از کاهش قیمت ‌ها در بازار است.

کارشناسان بازار خودرو معتقدند که موج کاهش قیمت در بازار طلا و ارز با اعلام پیروزی جو بایدن در انتخابات امریکا شدید‌تر خواهد شد و این موج ریزش در بازار خودرو هم ادامه خواهد داشت. باید به این نکته توجه داشت تا زمانی که دو خودورساز بزرگ کشور اقدام به عرضه قطره چکانی خودرو کنند و تعادل بین عرضه و تقاضای در بازار ایجاد نشود انتظار ثبات در بازار خودرو دور از انتظار است، اما این افت قیمت‌‌ها می تواند به منجر به کاهش فاصله قیمت کارخانه خودرو و بازار آزاد شود که کمک بسیاری به فروکش کردن التهاب بازار خودرو، خواهد کرد.

هچنین گزارش اسب بخار از بازار خودرو نشان می دهد که فعالان بازار خودرو و دلالان از ریزش قیمت خودروها در بازار آزاد مطمئن هستند. در میان این گفت و گوها دلالان ها معلوم است که این افراد سعی دارند تا جو بازار را عادی و مانند گذشته جلوه دهند و با قیمت سازی از ریزش شدید ارزش خودروها جلوگیری کنند. اما واقعیت ماجرا این است که دلالان خرد و سرمایه گذاران شخصی بازار خودرو، هیچگاه نگاه لیدرهای بزرگ بازار خودرو را ندارند و برای همین قطعا با قیمت کمتر از هفته گذشته خودروهایشان را به فروش می رسانند.

آگهی های فروش خودرو که در وبسایت های خرید و فروش خودرو ثبت شده است، نشان می دهد که اکثر دلالان و سرمایه گذاران کوچک به دنبال نقد کردن خودروهایشان هستند.

همچنین در بازار طلا و ارز دلال‌ها در حال تکاپو هستند تا با خبرهای ساختگی و قیمت‌های صعودی مانع از ریزش بیشتر قیمت‌ها شوند، نمونه مشخص این وضعیت در بازار سکه مشهود است؛ قیمت سکه در اتاق‌های معاملاتی روز جمعه تا کانال 11 میلیون تومان هم افت کرده بود ولی از صبح امروز کانال‌های دلالی تلاش می‌کنند با افزایش قیمت سکه در معاملات فردایی آن‌ هم پیش از آغاز رسمی معاملات در بازار امروز، به بازار سیگنال صعودی بدهند.

مشابه این وضعیت در بازار خودرو نیز مشهود است تا جایی که دلال‌های این بازارها در مکالمات با یکدیگر رسماً تأکید می‌کنند که نباید اجازه دهند سرمایه‌ها از این بازارها به‌سمت بازار بورس برود و خودشان ضرر کنند.

باید توجه داشت که کاهش قیمت خودروها به خاطر جو روانی ایجاد شده در پی نتایج انتخابات آمریکا است و بدیهی است که این فرایند زمانی ادامه دار و تثبیت می شود، نتایج عملیاتی و مثبت ریاست جمهوری جو بایدن در صنعت خودروی کشور قابل مشاهده باشد. اما فعلا به خاطر موج به راه افتاده برای کاهش قیمت ارز و طلا، می توان به کاهش به نسبت خوب قیمت خودروها در بازار آزاد امیدوار بود و نباید فراموش کرد که این اتفاق با مدیریت تقاضا از جانب خریداران و مصرف کنندگان امکان پذیر است.

همچنین در این خصوص یکی از فعالان بازار خودرو با بیان اینکه حال حاضر خریداری برای خودرو در بازار وجود ندارد، گفت:  همزمان با کاهش نرخ ارز، تعداد فروشندگان خودرو نیز افزایش یافته و این دو موضوع باعث پایین آمدن قیمت خودرو در بازار شده است. با توجه به شرایط بازار انتظارات خریدران برای کاهش قیمت خودرو افزایش یافته است و کاهش تقاضا، منجر به کاهش ۲۵ میلیون تومانی قیمت انواع خودرو داخلی در بازار شده است.

ریزش شدید قیمت ها ناشی از کاهش ارزش دلار سبب شد فروشندگان به صف شوند و خریداران نیز به امید کاهش هرچه بیشتر قیمت ها از خرید دست کشیده اند. اما اگر قرار باشد که به دلیل کاهش قیمت خودروها، مصرف کنندگان به سمت بازار آزاد هجوم بیاورند، بدیهی است که از میزان کاهش قیمت ها کاسته می شود.6

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز