تلاش دلالان برای جلوگیری از افت قیمت‌ها

۱۳۹۹/۰۸/۱۹ - ۰۵:۳۷:۰۳
کد خبر: ۱۰۸۴۶۵۸
تلاش دلالان برای جلوگیری از افت قیمت‌ها
بازارهای کشور در روزهای اخیر با روندی کاهشی روبه‌رو شده‌اند و این مساله می‌تواند خبر بدی برای سوداگران باشد از این رو شاهد، تلاش این گروه برای جوسازی و جلوگیری از کاهش قیمت‌ها بودیم.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری برنا، انتخاب کاندیدا دموکرات ریاست جمهوری آمریکا به عنوان رئیس دولت بعدی آمریکا موجب شد که فعالان بازار پیش بینی کنند که قیمت ها در بازار ارز و سایر بازارها با توجه به احتمال ایجاد توافقی بین ایران و آمریکا و کاهش شدت تحریم ها، کاهشی شود.

اما در این میان سوداگران که کالاهای مختلف را برای افزایش ارزش احتکار کرده اند، برای جلوگیری از متضرر شدن خود اقداماتی را برای تغییر دادن روند بازار به انجام رساندند.

برای مثال در بسیاری از گروه های اجتماعی شاهد آن بودیم که نسبت به فروش هشدار داده شده بود و برخی دیگر نیز اعلام کرده بودند که سرمایه ها نباید به سمت بورس حرکت کند، چرا که این موضوع جذابیت سایر بازارها را از بین می برد.

همچنین در بازار مسکن نیز شاهد آن بودیم که بسیار از دلالان اعلام کرده اند که خرید و فروش فعلا انجام نمی شود و این مساله می تواند تا مشخص شدن روند بازار قیمت ها را از تعدیل، باز دارد.

در این میان برخی از دلالان نیز دست به فروش بخش قابل توجهی از اموال خود زدند و همین موضوع تنش های کاهشی را در بازار تشدید کرد.

برخی در بازار ارز با ایجاد صف های طولانی به فروش ارز خود اقدام کردند و برخی نیز در بازارهایی مانند مسکن و خودرو تعداد بالایی از دارایی های خود را به فروش رساندند.

با این وجود، جوسازی های موجود در بازار موجب شد که کاهش قیمت ها تا حدودی نیز متوقف شود و در این میان به صورت جدی می توان نسبت به شناسایی و توقف فعالیت سوداگران بازار اقدام کرد. مساله ای که جای خالی آن به شدت در کشور حس می‌شود.

این در حالی است که اگر نرخ ارز توسط بانک مرکزی کنترل شود، می توان به کاهش سایر قیمت ها نیز امیدوار بود.

در این میان برخی بر این باورند که اقدامات بانک مرکزی برای مهار نرخ ارز مطلوب بوده است و در آینده می تواند قیمت ها را به صورت منطقی تثبیت کند.

به باور کارشناسان بخش قابل توجهی از نابه‌سامانی های بازار ارز حاصل همین رفتار و فشار تحریم‌ها است و بخشی دیگری نیز از سودجویی و دلالی برخی در داخل نشات می‌گیرد که البته شاید حتی این سودجویان هم از طرف همان عوامل خارجی وارد این بازار شده‌اند و دست‌کم از سوی آنها تشویق می‌شوند.

به گفته کارشناسان اقتصادی، اگر در کنار سیاست‌های بانک مرکزی، نظارت‌های قوی وجود داشته باشد و جلوی افرادی که مخل بازار هستند نیز گرفته شود، می‌توان شاهد تاثیرات مثبتی در بازار بود. به هر حال اقدامات اخیر بانک مرکزی در بازار تاثیرگذار بوده و ادامه آن می تواند تاثیر بیشتری هم بر قیمت‌ها و بازار ارز داشته باشد.

علاوه بر این گفته می شود که تقاضای واقعی ارز را در حال حاضر بسیار پایین‌ است و اگر همه ارز صادراتی برای واردات کالا نیز استفاده شود باز هم مازاد ارز خواهیم داشت. به همین دلیل، مشخصا اگر عرضه و تقاضای واقعی در بازار دخالت داشت کفه عرضه از تقاضا سنگین تر بود؛ بنابراین با توجه به اینکه تقاضا خیلی بالا نیست، قیمت‌ها نیز نمی‌تواند واقعی باشد.

از این رو در حال حاضر، با توجه به سیاست‌های بانک مرکزی به ویژه عرضه فراوان ارز در مدت اخیر در بازار متشکل ارزی و همچنین اقدامات قوه قضاییه برای پیگیری تخلف ها در بازار، شاهد کاهش نرخ ارز در بازار هستیم. از سوی دیگر موضوع انتخابات آمریکا و پیروزی جو بایدن تاثیر محسوسی بر کاهش نرخ ارز گذاشته که اینها نشانه واقعی نبودن نرخ ارزی است که در بازار ساخته شده بود.

با این وجود همچنان برخی تلاش می کنند که مانع تثبیت بازار ارز شوند، چرا که نوسانات بازار برای آنها سودآور است و چنین مساله ای زمانی برطرف می شود که مساله سرمایه ای بودن نرخ ارز از بازار کشور دور شود و این مهم بدون سیاست گذاری در راستای تقویت پول ملی محقق نمی شود.5

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز