بازگشت رونق به بورس با افزایش ارزش معاملات

۱۳۹۹/۰۸/۲۳ - ۱۲:۳۴:۲۲
کد خبر: ۱۰۸۶۹۸۲
بازگشت رونق به بورس با افزایش ارزش معاملات
در هفته منتهی به ۲۱ آبان ماه، معلاملات بازار سهام با روندی کاهشی همراه بود. با این حال در دو روز پایانی این هفته دادوستدها جانی تازه گرفتند و ارزش معاملات خرد سهام از ۱۳۰۰ میلیارد تومان روزهای ابتدایی هفته به بیش از ۶هزار میلیارد تومان رسید که می‌تواند نوید هفته پررونق برای این بازار را دهد.

به گزارش برنا به نقل از پایگاه خبری بازار سرمایه، در این میان نگاه به عملکرد صنایع ۳۸گانه بورسی نشان می‌دهد در برابر افت میانگین قیمت سهام در ۳۲ گروه شاهد بازگشت ۵ صنعت به مسیر صعودی بودیم.

برندگان و بازندگان هفتگی بورس

بیشترین بازدهی هفتگی از آن گروه رایانه با رشد ۵.۷۴ درصدی شاخص صنعت شد. پس از آن گروه لاستیک و پلاستیک بود که با افزایش ۵.۶ درصدی قیمت سهام زیرمجموعه خود همراه شد. کاشی و سرامیک نیز همچنان در مسیر صعودی حرکت می‌کند و این هفته را نیز با رشد ۴ درصدی به پایان رساند. دو گروه زغال سنگ و سایر مالی نیز در میان برندگان این هفته بورس تهران قرار گرفتند و به ترتیب شاهد رشد ۳.۹ و ۳.۴ درصدی شاخص صنعت خود بودند. به این ترتیب هفته معاملاتی منتهی به ۲۱ آبان ماه به نفع گروه‌های کوچک بازار تمام شد تا سهامداران این صنایع خشنود به استقبال تعطیلات پایان هفته بروند.

در آنسوی بازار اما گروه محصولات چوبی با افت ۳۴.۵ درصدی قعرنشین شد. تک سهم این گروه یعنی «چفیبر» ۱۲ آبان ماه پس از انتشار اطلاعات با اهمیت گروه الف متوقف شد. شرکت فیبر ایران در این اطلاعیه از مزایده فروش چوب گرد باپوست در استان گیلان خبر داده بود. در حالی که یک روز پس از افشای این اطلاعات نماد متوقف بدون محدودیت دامنه نوسان بازگشایی می‌شود اما روز چهارشنبه ناظر بازار اعلام کرد توقف «چفیبر» با توجه به ابهامات موجود در اطلاعات با اهمیت منتشر شده توسط ناشر، برای ۲ روز کاری دیگر ادامه پیدا می‌کند. از این رو این تک سهم گروه محصولات چوبی روز دوشنبه با افت بیش از ۳۴ درصدی به گردونه معاملات سهام بازگشت و تا پایان هفته در صف فروش دادوستد شد. پس از این صنعت، گروه محصولات کاغذی عنوان دومین صنعت پرزیان بورس در هفته گذشته را با کاهش بیش از ۱۱.۷ درصدی از آن خود کرد.

آزادسازی نرخ لاستیک و شکر

فعالان بازار سهام در هفته مورد بررسی شاهد واگذاری مجوز قیمت‌گذاری به تولیدکنندگان شکر و لاستیک بودند. از این رو نامه رسمی ستاد تنظیم بازار تایید کرد که قیمت‌گذاری این دو محصول به تولیدکنندگان سپرده شده است.

آخرین روز کاری هفته گذشته ستاد تنظیم بازار اعلام کرد: طبق مصوبه جدید مقرر شد، لاستیک های سواری تولید شده با مواد اولیه ارز نیمایی در چارچوب ضوابط سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان، مشروط بر اینکه تولید و فروش آن در سامانه جامع تجارت ثبت شود، توسط واحدهای تولیدی قیمت گذاری شوند. همچنین لاستیک های سنگین وارداتی با ارز ۴۲۰۰ تومانی با قیمت های تعیین شده از طریق سامانه جامع تجارت و یا حواله سازمان راهداری استانها به فروش برسد. این مصوبه شامل حال شرکت های بورسی و فرابورسی لاستیک سهند، کویر تایر، گروه‌ صنعتی‌ بارز (پکرمان)، ایران‌یاساتایرورابر، آرتاویل‌تایر و لاستیک یزد بوده و می تواند زمینه ساز بهبود شرایط این گروه باشد. این خبر موجب شد تا لاستیکی‌ها در پایان صف با افزایش محسوس تقاضا به صف خرید بروند و در مجموع هفته نیز شاهد رشد ۵.۶ درصدی میانگین قیمت سهام زیرمجموعه خود باشند.

همچنین بر اساس تصمیم کارگروه تنظیم بازار اولویت ارزی واردات شکر برداشته شد و ارز این محصول از نرخ ۴۲۰۰ تومان، رسما به ارز نیمایی تغییر کرد. بر اساس آخرین آمار، قیمت شکر خام جهانی حدود ۳۳۰ دلار در هر تن است و شکر تصفیه شده نیز ۴۰۰ دلار است. بنابراین قیمت هر کیلو واردات شکر سفید با نرخ نیمایی حدود ۱۰ هزار تومان می‎شود و با هزینه حمل و گمرک می‎تواند تا ۱۳ هزار تومان افزایش یابد. بنابراین همچنان احتمال افزایش نرخ شکری‌‎ها وجود دارد. در مصوبه کارگروه تنظیم بازار آمده است: بابت هر کیلو شکر صنف و صنعت مبلغ  ۵۰۰۰ ریال مطالبات کارخانجات از دولت بر اساس کنترل و محاسبات سازمان حمایت مصرف تسویه شود. گروه قندوشکر معاملات این هفته را با افت ۵.۶ درصدی به پایان رساند.

نظر شما