ممنوعیت فروش خودروی بنزینی از ۲۰۳۰ در بریتانیا

۱۳۹۹/۰۸/۳۰ - ۱۰:۱۲:۱۲
کد خبر: ۱۰۹۰۵۱۵
ممنوعیت فروش خودروی بنزینی از ۲۰۳۰ در بریتانیا
بریتانیا برنامه ریزی کرده است که فروش خودروهای سواری و ون بنزینی و گازوئیلی را از سال 2030 ممنوع نماید.

به گزارش برنا، این برنامه بخشی از برنامه ای جامع تر با 10 اقدام اصلی است که به «انقلاب صنعتی سبز» معروف شده است و توسط بوریس جانسن نخست وزیر این کشور اعلام شده است. در این برنامه خلق 250 هزار شغل و مبارزه با تغییرات آب و هوایی (گرمایش زمین) هم گنجانده شده است.

تمرکز اصلی این برنامه روی موارد متعددی است از جمله جذب و انبارش کربن، تولید هیدروژن با حداقل استفاده از کربن، استفاده از انرژی باد سواحل و انرژی هسته ای.

این ممنوعیت جدیدی که اعلام شده، نشان از شتاب گرفتن اهداف اولیه است چون اول بار سال 2040 را برای ممنوعیت خودروهای سواری و ون بنزینی و گازوئیلی اعلام کرده بودند. ماه فوریه امسال با بلندپروازی بیشتر سال 2035 تعیین شد و حالا هنوز به آخر سال نرسیده دوباره هدفگذاری را بازنگری کرده و به 2030 تغییر داده اند.

این هدفگذاری جدید برای 2030 بعد از «مشاوره های طولانی و شدید با خودروسازان و نمایندگی های فروش» انجام شده است با این حال ذکر این نکته هم مهم است که «فروش خودروهای سواری و ون هیبریدی بعد از سال 2035 مجاز است فقط باید پیمایش بدون آلایندگی آن به شکل چشمگیری افزایش یافته باشد.»

از لحاظ سرمایه گذاری، بر اساس این برنامه ریزی قرار است 1.3 میلیارد پوند (معادل 1.72 میلیارد دلار) صرف زیرساخت های شارژ خودرو شود 582 میلیون پوند هم به کاهش قیمت خودروهای برقی و تشویق و ترغیب مشتریان به خرید خودروهای برقی اختصاص یافته است.

علاوه بر این 500 میلیون پوند در 4 سال آینده صرف «توسعه و تولید انبوه باتری خودروهای برقی خواهد شد».

با توجه به این که هنوز اکثر خودروهای در حال تردد در جاده های بریتانیا خودروهای احتراق داخلی (موتورهای درون سوز) هستند، موانع بسیار واضح و جدی بر سر راه رسیدن به اهداف 2030 است.

تام هگارتی Tom Heggarty از تحلیل گران ارشد وود مکنزی Wood Mackenzie می گوید: «کمتر از 10 درصد از خودروهای فروخته شده در حین 2020،‌ خودروهای برقی بوده اند.» وی می افزاید: «رسیدن به 100 درصد نیاز به تلاش بسیار هنگفتی در تمام زنجیره تأمین و همچنین تضمین ایجاد زیرساخت شارژ سریع در دسترس همگان برای نگه داشتن خودروهای برقی جدید ... در جاده است.»

بریتانیا یکی از کشورهایی است که به دنبال پایان دادن به فروش خودروهای بنزینی و گازوئیلی است.

برای مثال، دانمارک، پیشنهاد خروج از فروش خودروهای بنزینی و گازوئیلی تا سال 2030 را مطرح کرده است. و نروژ، که سالیان سال است پیشرو و راهبر گرایش به سمت خودروهای برقی در دنیا است، می خواهد با رسیدن سال 2025 تمامی خودروهای سواری و ون سبک آلایندگی صفر داشته باشند.

مایک هاوس Mike Hawes مدیر اجرایی انجمن سازندگان و تاجران موتوری Society of Motor Manufacturers and Traders (SMMT) می گوید: «تعیین موعد مقرر جدید، تسریع در رسیدن به هدف چالشی عمیق ایجاد می کند.» وی در ادامه می گوید خرسند است که می بیند حاکمیت در بریتانیا «اهمیت گذار به فناوری های هیبریدی را پذیرفته است و خود را متعهد به صرف مشوق های بیشتری برای خرید مشتریان کرده است.»

«سرمایه گذاری در قابلیت ساخت خودروهای برقی به همان اندازه ای مورد استقبال ما است که می خواهیم این دوره گذار در بریتانیا اتفاق بیفتد،‌ اما اگر قرار است به عنوان یک صنعت و یک بازار رقابت پذیر باقی بمانیم،‌ [این هدفگذاری] شروع همان چیزی است که به آن نیاز داریم.»

منبع: SUSTAINABLE ENERGY

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز