با ظرفیت برداشت روزانه ۵۰۰ میلیون فوت‌مکعب گاز

عملیات تولید در سکوی فاز ۱۶ پارس جنوبی از سرگرفته شد

۱۳۹۹/۰۹/۰۱ - ۱۴:۳۵:۴۱
کد خبر: ۱۰۹۱۱۷۷
سکوی گازی فاز ۱۶ پارس جنوبی، پس از بازسازی بخش آسیب‌دیده خط لوله دریایی این فاز با ظرفیت ۵۰۰ میلیون فوت‌مکعب دوباره عملیاتی شد.

به گزارش برنا به نقل از شرکت نفت و گاز پارس، سکوی فاز ۱۶ پارس جنوبی که به‌دلیل آسیب بخشی از خط لوله دریایی این فاز، آبان سال ۹۸ غیرعملیاتی شده بود، پس از برنامه بازسازی و تعویض بخشی از خط لوله انتقال گاز، روز جمعه (۳۰ آبان‌ماه) با ظرفیت ۵۰۰ میلیون فوت مکعب (۱۴ میلیون مترمکعب) دوباره عملیاتی شد.

علیرضا عبادی، مدیر تولید و عملیات شرکت نفت و گاز پارس با بیان اینکه خط لوله دریایی فاز ۱۶ پارس جنوبی در چند نوبت دچار شکستگی و توقف جریان تولید شده بود، گفت: بخشی از این خط لوله ۱۱۰ کیلومتری که پارسال دچار آسیب شده بود، پس از تعویض و انجام آزمون‌های پیش‌راه‌اندازی و راه‌اندازی، با انتقال دوباره گاز به پالایشگاه خشکی عملیاتی شد.

وی درباره موقعیت تعویض و بازسازی خط لوله فاز ۱۶ پارس جنوبی گفت: با توجه به امکان صدمه‌پذیری بیشتر خط لوله در سمت سکو به‌دلیل فشار و دمای بالای جریان گاز، خط لوله یادشده از نقطه صفر سکوی فاز ۱۶ به طول ۳۲ کیلومتر تعویض شده است تا با افزایش سطح ایمنی، خطر بروز حادثه در این ناحیه و محیط پیرامونی آن به‌طور کامل رفع شود.

تعویض بخش باقیمانده خط دریایی فاز ۱۶، در دستور کار

مدیر تولید و عملیات شرکت نفت و گاز پارس با بیان اینکه به دلیل محدودیت موجودی لوله، تاکنون ۷۲ کیلومتر از خط لوله دریایی فاز ۱۶ تعویض شده گفت: با توجه به برنامه تعویض کل خط لوله، سفارش‌گذاری خرید ۱۱۰ کیلومتر لوله انجام شده که پس از دریافت آنها، در صورت نیاز، بخش باقیمانده این خط از سمت ساحل به طول ۴۰ کیلومتر، در قالب اجرای یک پروژه جدید، تعویض خواهد شد.

به گفته عبادی، حدود ۴۰ کیلومتر از این خط لوله سال ۱۳۹۶ تعویض شده بود.

وی درباره مراحل اجرای پروژه بازسازی خط لوله سکوی فاز ۱۶ پارس جنوبی گفت: به موازات انجام بررسی‌ها درباره علل ایجاد شکستگی و با توجه به ضرورت راه‌اندازی و بهره‌برداری مجدد، بازسازی این خط لوله در دستور کار تیمی با مسئولیت مدیریت تولید و عملیات قرار گرفت و مراحل مختلف پروژه تعویض خط از پارسال آغاز شد.

مدیر تولید و عملیات شرکت نفت و گاز پارس تصریح کرد: پس از آماده‌سازی لوله‌ها در یارد خرمشهر، لوله‌گذاری خط با استقرار کشتی لوله‌گذار در موقعیت بلوک فاز ۱۶ آغاز و در عملیاتی فشرده و سنگین، بخش‌های آسیب‌دیده لوله از عمق دریا بیرون کشیده و از آن نقطه لوله‌گذاری جدید کار شد.

وی به تکمیل عملیات لوله‌گذاری در پایان شهریور امسال اشاره کرد و گفت: پیش از اجرای لوله‌گذاری، خط لوله تخلیه شد و پس تکمیل این عملیات و اتصال خط لوله به سکو و همچنین نصب اسپول‌های جدید، مراحل مختلفی از جمله عملیات آزمون هیدرواستاتیک، عملیات پیگرانی به‌منظور تخلیه آب، رطوبت‌زدایی با فوم پیگ، عملیات خشک‌سازی خط با هوای خشک و عملیات اکسیژن‌زدایی با تزریق گاز ازت پایان یافت و سکوی فاز ۱۶ پارس جنوبی پس از باز کردن تدریجی چاه‌ها با موفقیت عملیاتی شد.

علل ایجاد شکستگی خط لوله فاز ۱۶ در حال بررسی است

عبادی با اشاره به اینکه علل ایجاد شکستگی خط لوله فاز ۱۶ توسط کارشناسان و مشاور مربوطه همچنان در حال بررسی است، گفت: مطابق برنامه کاری، به‌منظور شناخت کامل خط لوله فاز ۱۶ و به‌ویژه بخش تعویض‌نشده آن، عملیات پیگرانی هوشمند این خط لوله هم‌زمان و در حین بهره‌برداری و ارسال گاز به پالایشگاه اجرا می‌شود و پس از دریافت نتایج پیگرانی، درباره آینده خط و امکان افزایش میزان تولید از سکو تصمیم‌گیری می‌شود.

مدیر تولید و عملیات شرکت نفت و گاز پارس به موانع موجود در راه اجرای این پروژه اشاره کرد و گفت: با توجه به مراحل آماده‌سازی لوله‌ها در یارد خرمشهر در بهار امسال و توقف فعالیت‌ها به دلیل شیوع ویروس کرونا در استان خوزستان، پروژه لوله‌گذاری در آغاز راه با وقفه‌ای نسبتاً طولانی روبه‌رو شد.

وی اظهار کرد: پس از فعال‌سازی دوباره یارد، در مقطعی دیگر بخشی از امکاناتی را که به ناچار باید از خارج کشور تأمین می‌شد با روش‌های بسیار سختی دریافت کردیم، ضمن اینکه به‌ دلیل حساسیت بالای کار در دریا، شرایط جوی نیز در چند مرحله موجب توقف کار شد که خوشبختانه با پشت سر گذاشتن این چالش‌ها، خط لوله و سکوی فاز ۱۶ مطابق برنامه تولید، با برداشت روزانه ۵۰۰ میلیون فوت مکعب گاز، پیش از آغاز فصل زمستان وارد چرخه تولید شد تا بخشی از گاز مورد نیاز کشور را تأمین کند.

نظر شما