واکسن رایگان کرونا در گفتگوی برنا با دو اقتصاددان

خبرهای خوب از تولید و توزیع واکسن کرونا تا خرداد ۱۴۰۰/واکسیناسیون رایگان و همگانی جای چانه زنی ندارد/سد تامین واکسن و توزیع واکسن، ‌ عدم نقل و انتقال دلار است

۱۳۹۹/۰۹/۱۹ - ۰۹:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۰۰۴۶۵
خبرهای خوب از تولید و توزیع واکسن کرونا تا خرداد ۱۴۰۰/واکسیناسیون رایگان و همگانی جای چانه زنی ندارد/سد تامین واکسن و توزیع واکسن، ‌ عدم نقل و انتقال دلار است
یک اقتصاددان در مورد مخالفت با واکسیناسیون رایگان کرونا گفت:برخی معتقدند هزینه واکسیناسیون کل جمعیت ایران بالاست و در شرایط اقتصادی فعلی دولت نمی‌تواند تمام قشرهای جامعه را به صورت رایگان واکسینه کند

 به گزارش برنا؛ واکسن کرونا بعد از تست های لازم قرار است به مورد استفاده در کشورهای مختلف قرار گیرد و در همین راستا اولویت ‌بندی‌های مختلفی در توزیع واکسن اعلام شده است. از جمله اینکه کادر درمان، افراد دارای بیماری خاص و افراد بالای ۷۰ سال که در اولویت تزریق قرار میگیرند. محققان حوزه واکسن با تاکید بر جدی تلقی کردن واکسینه افراد در برابر بیماری کرونا، به مولفه های دیگر هم اشاره دارند مانند هزینه تهیه و تزریق واکسن کرونا. آنطور که تاکنون اعلام شده، کشورها اروپایی و حتی ترکیه و عراق در آسیا خبر از رایگان بودن واکسن کرونا داده اند . در این شرایط با توجه به شرایط نامساعد اقتصادی در ایران که بخشی از آن ناشی از تحریم ها است، تصمیم و تدبیر برای واکسینه کردن افراد جامعه به چهصورت خواهد بود.

*اقشار اسیب پذیر باید رایگان واکسینه شوند

 در این راستا علی قنبری، اقتصاددان به برنا  میگوید: خبرهای خوبی از تولید و توزیع واکسن کرونای ایرانی تا خرداد ۱۴۰۰ به گوش می‌رسد. اگر این موضوع محقق شود،به طور یقین با هزینه بسیار کم و حتی رایگان می‌توان واکسن کرونا را در اختیار شهروندان قرار داد. البته اقداماتی در جهت خرید واکسن از خارج صورت گرفته که هزینه بر است.

علی قنبری

وی با تاکید بر اینکه با توجه به شرایط اقتصادی باید فکری کرد تا افراد آسیب‌پذیر و طبقات متوسط و پایین جامعه به صورت رایگان واکسینه شوند، اظهار داشت: برخی معتقدند هزینه واکسیناسیون کل جمعیت ایران بالاست و به طور طبیعی با توجه به شرایط اقتصادی حاکم بر کشور،  دولت نمی‌تواند تمام قشرهای جامعه را به صورت رایگان واکسینه کند البته نباید فراموش شود که  فلسفه تشکیل دولت خدمت به مردم است.

*اجتناب از واکسینه شدن بخاطر بی پولی!

آلبرت بغازیان در قامت کارشناس اقتصادی هم به برنا می گوید: واکسیناسیون عمومی و رایگان جای چانه زنی اقتصادی ندارد و در این مورد عدالت است که جای بررسی دارد. ممکن است کشوری اعلام کند که به صورت رایگان اقدام به واکسینه کردن افراد میکند که در این صورت،  به علت هزینه های تهیه و تزریق واکسن دولت با  مشکل مواجه شده و سبب اخلال در  سیستم اقتصادی می شود. وی افزود: واکسیناسیون رایگان دقیقا مانند سیستم خدمات درمانی و تامین اجتماعی است. اگر مورد توجه دولت‌ها قرار نگیرد، ممکن است آسیب‌های بیشتری گریبان دولت را بگیرد.

بغازیان

بغازیان گفت: این احتمال وجود دارد که اگر واکسن کرونا رایگان نشود، عده‌ای از خرید آن اجتناب کنند. حتی اگر خرید واکسن اجباری شود هم به دلیل اینکه عده‌ای از افراد جامعه توان مالی لازم را ندارند، ناچار به تاخیر در تهیه و تزریق واکسن کرونا می شوند. اگر واکسن کرونا ۵۰ دلار باشد، قیمت آن برای شهروندان ایرانی معادل  یک و نیم میلیون تومان می شود که همه افراد توان خرید آن را ندارند. این افتصاددان ادامه داد:  این درحالی است که دولت پیشنهاد دریافت وام یک میلیون تومانی را در این ایام داده و بسیاری از افراد آن را دربافت کرده اند . در چنین شرایطی این سوال مطرح می شود که افراد نیازمند به وام یک میلیونی چگونه می خواهند واکسن یک و نیم میلیونی برای هر عضو خانواده خودشان تهیه کنند. وی افزود: از این رو اعضای چنین خانواده ای مبتلا به کرونا شده یا به فرد ناقل در جامعه تبدیل می شوند. در نتیجه تمام دولت‌ها در واکسیناسیون رایگان تعجیل خواهند کرد.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: نگاه هزینه ای به واکسیناسیون جامعه  مطلوب نیست. حتی اگر دولت توان مالی ندارد باید با سپردن وام بدون سود و اقساط بلندمدت، واکسیناسیون را اجباری کند. هزینه واکسن بر اساس آنچه متخصصین حوزه درمان اعلام کرده‌اند، نمی‌تواند آنچنان بالا باشد که دولت از تامین آن عاجز شود. تنها سد راه تامین واکسن و توزیع رایگان آن‌ عدم نقل و انتقال دلار است. توزیع رایگان واکسن کرونا هزینه پیشگیری است و دولت با واکسیناسیون رایگان از میزان هزینه درمان کم میکند.

 

نظر شما