طی هشت ماهه نخست سال؛

صادرات ۱۳.۳ میلیارد دلاری ایران به کشورهای همسایه

۱۳۹۹/۱۰/۰۵ - ۰۶:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۰۷۱۲۵
صادرات ۱۳.۳ میلیارد دلاری ایران به کشورهای همسایه
بر اساس آمارهای گمرک ایران، حدود 13.3 میلیارد دلار کالای طی هشت ماهه نخست سال جاری (بدون احتساب نفت خام) به 20 کشور همسایه ایران صادر شده است که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، حدود 14 درصد کاهش داشته است.

به گزارش برنا، تجارت کالای ایران با 20 کشور همسایه و مجاور ایران نشان می‌دهد بیشترین رشد ارزش صادرات مربوط به تاجیکستان است. به صورتی که صادرات غیر نفتی ایران ایران به تاجیکستان طی هشت ماهه نخست 1399 حدود 11.8 میلیون دلار بوده است. در میان اقلام صادراتی ایران به تاجیکستان، محصولات پتروشیمی مانند پلی اتیلن گرید فیلم با سهم حدود 9 درصد از کل صادرات به ارزش حدود 1.1 میلیون دلار، بیشترین سهم از ارزش صادرات ایران به این کشور را به خود اختصاص داده است.

رتبه دوم بیشترین رشد ارزش صادارت ایران مربوط به کشور روسیه است که طی 8 ماهه 1399 ،صادرات غیرنفتی ایران به این کشورحدود 285 میلیون دلار بوده است. بیشتر اغلام صادراتی ایران به روسیه مربوط به میوه‌ها و مغزهای خوراکی و مرکبات  بوده که تقریباً معادل 66 درصد از ارزش کل صادرات ایران به روسیه را تشکیل می‌دهد. سه قلم عمده صادراتی ایران به این کشور نیز به ترتیب سیب، هلو و پسته بوده است که به ترتیب ارزش صادرات 40 میلیون دلار، 33 میلیون دلار و 31 میلیون دلار، سهم‌های 14 درصد، 11.5 درصد و 11 درصد از ارزش صادرات ایران به روسیه طی این مدت را تشکیل داده‌اند.

 متوسط قیمت این سه قلم کالا به ازای هر تن نیز به ترتیب 517 دلار، 697 دلار و حدود 6 هزار دلار بر تن بوده است. این سه قلم کالا جمعاً حدود 36 درصد از ارزش صادرات ایران به روسیه را در بر گرفته‌اند.

رتبه سوم بیشترین رشد ارزش صادارت ایران مربوط به کشورجمهوری آذربایجان است. براساس آمارهای گمرک، طی 8 ماهه 1399 ،ایران حدود 186 میلیون دلار کالای غیرنفتی به این کشور صادر کرده است. سهم قابل توجهی از صادرات ایران به جمهوری آذربایجان به مواد پلاستیکی و اشیای ساخته شده از آن اختصاص داشته است و سیب زمینی، تازه یا سرد کرده بزرگترین قلم صادراتی غیرنفتی ایران به جمهوری آذربایجان بوده است.

صادرات ایران به جمهوری آذربایجان از این محصول طی این مدت بیش از 7 میلیون دلار بوده و سهم حدود 4 درصدی از ارزش کل صادرات ایران به جمهوری آذربایجان طی این مدت را به خود اختصاص داده است. متوسط قیمت صادراتی این محصول به جمهوری آذربایجان 136 دلار به ازای هر تن بوده است.

مهم‌ترین مقاصد صادراتی ایران

بر اساس آمار گمرک ایران چین یکی از بزرگترین مقاصد صادراتی ایران محسوب می‌شود. براساس آمارهای گمرک، طی 8 ماهه 1399، ایران حدود 4.4 میلیارد دلار کالای غیرنفتی به این کشور صادر کرده است. سهم قابل توجهی از صادرات ایران به چین به مواد پلاستیکی و مواد شیمیایی آلی اختصاص داشته است.

محصول پتروشیمی پلیاتیلن گرید فیلم با وزن مخصوص بزرگترین کالای صادراتی غیرنفتی ایران به چین بوده است وصادرات ایران به چین از این محصول طی 8 ماهه 1399 بیش از 669 میلیون دلار بوده و سهم 15.2 درصدی از ارزش کل صادرات کالای ایران به چین طی این مدت را به خود اختصاص داده است. متوسط قیمت صادراتی این محصول به چین 837 دلار به ازای هر تن بوده است.

دومین کالای صادراتی ایران به چین طی این مدت،متانول بوده است که حدود 619 میلیون دلار و سهم 14.1 درصد از کل ارزش صادرات ایران به چین طی این مدت را به خود اختصاص داده است.

بر اساس آمار گمرک ایران در میان کشورهای همسایه، کشور عراق دومین سهم را ارزش صادرات کالای بدون نفت خام ایران طی مدت به خود اختصاص داده است اما آمارهای گمرک طی هشت ماهه نخست 1399، بر اساس کد تعرفه برای کشور عراق منتشر نشده است.

امارات سوم مقصد صادراتی ایران محسوب می‌شود و طی 8 ماهه 1399 حدود 665 میلیون دلار کالای غیرنفتی از ایران به این کشورصادر شده است. بیشترین ارزش صادرات ایران به امارات به انواه صیفی‌جات مانند هندوانه اختصاص داشته است که طی این مدت حدود 40.4 میلیون دلار از این کالا به امارات متحده عربی صادر کرده که سهم تقریباً 6.5 درصدی از ارزش کل صادرات ایران به این کشور طی مدت مورد بررسی را تشکیل می‌دهد.

همچنین ترکیه یکی از مهمترین شرکای تجاری ایران بوده که صادرات غیر نفتی ایران به این کشور طی هشت ماهه نخست 1399 حدود 900 میلیون دلار بوده است. در میان اقلام صادراتی ایران به ترکیه، اوره با سهم حدود 21 درصد از کل صادرات غیرنفتی ایران به ترکیه و ارزش حدود187  میلیون دلار، بیشترین سهم از ارزش صادرات ایران به این کشور را به خود اختصاص داده است. متوسط قیمت صادراتی این محصول به ترکیه 175 دلار به ازای هر تن بوده است.

دومین و سومین کالای صادراتی ایران به ترکیه طی این مدت روی و کاتد و قطعات کاتد از مس تصفیه شده است که به ترتیب با صادرات حدود 93 میلیون دلار (سهم 10.4 درصدی) و حدود 59 میلیون دلار(سهم 6.5 درصدی) از کل صادرات غیر نفتی به کشورترکیه را به خود اختصاص دادند.

همچنین براساس آمار گمرک ایران بیشترین کاهش ارزش صادرات در این مدت مربوط به کشورهای عربستان‌ سعودی، گرجستان، لبنان و ترکمنستان بوده است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز