احتمال کاهش قیمت کارخانه‌ای خودرو‌‌ها

۱۳۹۹/۱۰/۰۷ - ۱۱:۰۵:۲۴
کد خبر: ۱۱۰۹۸۰۱
احتمال کاهش قیمت کارخانه‌ای خودرو‌‌ها
خودرو‌سازان خصوصی به دلیل اینکه نیازی به مجوز افزایش قیمت محصولات خود از نهادهای ناظر نداشتند درهر طرح فروش اقدام به افزایش قیمت می کردند و به دلیل انتظار افزایش قیمت خودرو درآینده، فروش محصولات آنها با استقبال خریدران روبرو می‌شد اما ادامه افت قیمت‌ها و کاهش تقاضا در بازار شرایط را فراهم کرده است که خودروسازان خصوصی برای محصولات خود به دنبال جذب مشتری باشند و به نظر می رسد در طرح های جدید فروش قیمت محصولات خود را کاهش دهند.

به گزارش برنا، طی ماه‌های گذشته قیمت خودرو در بازار آزاد متاثر از نوسانات نرخ ارز و کاهش عرضه خودرو با افزایش شدیدی همراه بود و راهکارهای خودروسازان در خصوص عرضه خودرو به روش قرعه کشی و پیش فروش بلند مدت نیز نتوانست از التهاب بازار بکاهد، بلکه مجوز افزایش قیمت فصلی شورای رقابت به خودروسازان نیز مکمل افزایش شدید قیمت خودرو در بازار شد.

اما در چند هفته گذشته به دلیل چشم انداز بهبود شرایط سیاسی کشور و ثبات نسبی در قیمت ارز، بازارخودرو همانند بازارهای موازی دیگر مانند طلا و مسکن دچار رکود شد و به دلیل کاهش تقاضای خرید روند کاهش قیمت خودرو در بازار در هفته گذشته شدت گرفت به صورتی که قیمت بیشتر خودروها  طی این مدت  15 درصد کاهش داشته است. این روند کاهش قیمت تاجایی ادامه یافته است که قیمت برخی از خودروها به قیمت کارخانه ای آنها نزدیک شده است.

به گفته یکی از نمایشگاه داران خودرو طی هفته گذشته روند کاهش قیمت خودرو در بازار شدت گرفته است و پیش‌بینی می‌شود با ادامه این روند قیمت خودرو هفته آینده مجدد کاهش یابد و به همین دلیل هیچ خرید و فروشی در بازار انجام نمی‌شود. بازار خودرو در حالت رکود و خودرو جذابیت سرمایه گذاری را از دست داده است.

این کاهش شدید قیمت خودرو تا جای پیش رفته است که قیمت خودروهای، خودروسازان خصوصی  در بازار به سطح کمتری از قیمت کارخانه ای آنها رسیده است و در شرایط حال حاضر بسیاری از افرادی که به دید سرمایه گذاری برای خرید این خودروها ثبت نام کرده بودنند، اقدام به انصراف از خرید این خودروها کردند و برای مصرف کننده واقعی نیز منطقی تر این است که برای خرید این مدل خودروها از طریق بازار آزاد اقدام کند. به همین دلیل بسیاری از خودروسازان خصوصی برای اینکه با موجی از انصراف خرید مواجه نشوند شرایط مناسب تری برای مشتریان خود در طرح های فروش جدید خود در نظر گرفته اند.

 به اعتقاد کارشناسان بازار خودرو، خودروسازان خصوصی به دلیل اینکه نیازی به مجوز افزایش قیمت محصولات خود از نهادهای ناظر نداشتند در هر ماه و یا هر طرح فروش اقدام به افزایش قیمت می کردند و به دلیل اینکه انتظار افزایش قیمت خودرو در آینده، فروش محصولات آنها با استقبال خریدران روبرو می‌شد. اما ادامه افت قیمت ها و کاهش تقاضا در بازار شرایط را فراهم کرده است که خودروسازان خصوصی برای محصولات خود به دنبال جذب مشتری باشند و به نظر می رسد در طرح های فروش زمستان محصولات خود را با کاهش قیمت و یا شرایط جذاب تری عرضه کنند.

البته بسیاری از این خودروسازان خصوص نسبت به کاهش قیمت محصولات خود مقاومت می کنند و سعی دارند با اعمال تخفیف و اقساط بلند مدت اقدام به جذب مشتری کنند. اما با ادامه کاهش تقاضا مردم برای خرید خودرو مانند چند هفته گذشته این خودروسازان برای جذب مشتری راهی جز کاهش قیمت‌های خود در بازار ندارند.

همچنین ادامه ورند افت تقاضا و کاهش اختلاف قیمت کارخانه ای خودروهای با بازار می تواند بر قیمت محصولات دو خودروسازی بزرگ کشور نیزتاثیر بگذارد و طرح های فروش این شرکت ها با کاهش شدید متقاضی روبرو شود و مشتریانی که در گذشته اقدام به پیش خرید خودرو از این دو خودروساز کردند اقدام به انصراف از خرید کنند و این دو شرکت برای اینکه با هجوم انصراف از خرید مواجه نشوند، امکان دارد افزایش قیمت سه ماهه چهارم برای محصولات خود را لحاظ نکنند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز