قیمت نفت تا پایان سال روی چه قیمتی می‌ایستد؟

۱۳۹۹/۱۰/۰۸ - ۲۰:۰۰:۳۹
کد خبر: ۱۱۱۱۱۸۱
قیمت نفت تا پایان سال روی چه قیمتی می‌ایستد؟
محدودیت‌های شدیدتر برای مهار جهش ویروس در انگلستان اعمال‌شده است، درحالی‌که مقامات امریکایی نسبت به افزایش عفونت پس از کریسمس هشدار داده‌اند. اما قیمت نفت تا پایان سال روی چه قیمتی می‌ایستد؟

به گزارش برنا، قیمت نفت پس از اولین ضرر هفتگی خود از ماه اکتبر، در معاملات آسیا سقوط کرد. بازار نفت نسبت به سویه جدید کووید 19 بدبین است. این وضعیت محدودیت سفر را تشدید می‌کند که تاثیرش از محرک مالی امریکا بیشتر است. بلومبرگ در گزارشی وضعیت بازار نفت را بررسی کرده است.

معاملات آتی نیویورک بعد از کاهش 1.8 درصد هفته گذشته به 48 دلار در هر بشکه افت کرد. محدودیت‌های شدیدتر برای مهار جهش ویروس در انگلستان اعمال‌شده است، درحالی‌که مقامات امریکایی نسبت به افزایش عفونت پس از کریسمس هشدار داده‌اند.

تولیدات صنعتی ژاپن آن‌طور که تحلیلگران انتظار داشتند، رشد پیدا نکرد و از ماه اکتبر بدون تغییر باقی‌مانده است. همچنین شواهدی وجود دارد که احیای دوباره ویروس در بعضی از مناطق آسیا بهبود اقتصادی را متوقف کرده است.

اتاق بازرگانی تهران در گزارشی اشاره کرده که کاهش 1.5 درصدی قیمت نفت خام، بعدازاینکه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری امریکا لایحه 900 میلیارد دلاری محرک اقتصادی را امضا کرد، رخ داد. این در حالی است که انتظار می‌رود با این کمک پولی تقاضای انرژی در بزرگ‌ترین اقتصاد جهان افزایش یابد. ترامپ قبلاً از بسته‌ای که هفته گذشته کنگره به تصویب رساند، ابراز نارضایتی کرده بود.

نفت سال را با وضعیت ناراحت‌کننده‌ای به پایان می‌رساند، چراکه محدودیت‌های سفر بیش از خوش‌بینی واکسن در حال حاضر در جریان است. از طرف دیگر اوپک پلاس هم از ماه ژانویه قرار است روزانه 500 هزار بشکه از تولیداتش را افزایش دهد.

هووی لی، اقتصاددان موسسه Oversea-Chinese Banking می‌گوید: من از همین حالا تا پایان سال بازاری نسبتاً آرام را می‌بینیم. اما شاید دو روز آینده قیمت‌ها به دلیل جهش جدید ویروس بیشتر کاهش یابد. ازآنجایی‌که نزدیک به پایان سال است، تاجران تنها خوشحال هستند که حساب‌وکتاب خود را خواهند بست.

هر بشکه نفت وست تگزاس اینترمدیت برای تحویل ماه فوریه در ساعت 2 و 21 دقیقه عصر به‌وقت سنگاپور در بورس کالای نیویورک با کاهش 0.7 درصدی به 47.89 دلار در هر بشکه رسید.

برنت برای تسویه‌حساب ماه فوریه پس‌ازاینکه روز پنجشنبه 0.2 درصد کاهش یافت، امروز 0.8 درصد دیگر افت کرد و به 50.90 دلار در هر بشکه رسید.

معاملات آتی نفت خام در بورس بین‌المللی انرژی شانگهای با 1.4 درصد کاهش به 305.2 یوان در هر بشکه رسید. هفته گذشته این شاخص افت 1.8 درصدی را ثبت کرده بود. از طرفی هم منحنی آتی نفت خام منعکس‌کننده وضعیت خوبی نیست.

در همین حال ترامپ، تنش‌های ژئوپلیتیکی در خاورمیانه را افزایش داده است. وزیر نفت ایران هم اعلام کرده که ایران قصد دارد تولید خود را در سال 2021 دو برابر کند که با تلاش اوپک پلاس برای افزایش تدریجی عرضه به بازار، بدون مازاد آن درگیر خواهد شد.

نظر شما