بودجه در دوراهی رد کلیات یا تغییرات اساسی

۱۳۹۹/۱۰/۰۸ - ۲۱:۰۰:۲۳
کد خبر: ۱۱۱۱۱۸۶
بودجه در دوراهی رد کلیات یا تغییرات اساسی
مرکز پژوهش های مجلس در گزارشی به نمایندگان مجلس پیشنهاد داده است:« یا کلیات را رد کنید و به دولت برگردانید یا اینکه اگر دولت زیربار اصلاحات مدنظر مجلس نرفت، بودجه را به‌ صورت چند دوازدهم یعنی تنخواه در اختیار دولت قرار دهید.»

به گزارش برنا، بودجه 1400 سال شروع قرن جدید در ایران به اصلی ترین چالش دولت و مجلس بدل شده است. لایحه ای که چند هفته است در کمیسیون تلفیق مجلس در حال بررسی است و طبق گفته رئیس مجلس قرار است امروز در صحن مجلس البته به صورت غیرعلنی مورد بررسی قرار بگیرد. لایحه ای که روز گذشته محمد باقرقالیباف اعلام کرد کلیات آن نیاز به تغییرات اساسی دارد. روز گذشته و باتوجه به بررسی لایحه بودجه در جلسه امروز، رئیس مجلس خطاب به نمایندگان گفت:« نمایندگان به‌ویژه اعضای فراکسیون اکثریت در این جلسه حاضر شوند.» البته جلسه امروز مجلس درباره بودجه در شرایطی برگزار می شود که هنوز کمیسیون تلفیق جمع بندی نهایی خود را درباره بودجه و کلیات آن به صورت رسمی اعلام نکرده است. 

در این بین آن چه بیش از همه از سوی نمایندگان شنیده می شود رد کلیات بودجه است و بعد از آن گزینه اصلی ایجاد تغییرات اساسی در لایحه پیشنهادی دولت است. جلسه غیرعلنی امروز مجلس یک روز قبل از جلسه رای گیری کمیسیون تلفیق مجلس به کلیات بودجه یا رد آن صورت می گیرد و از این جهت می تواند در جمع بندی نظر کمیسیون تلفیق اهمیت بسیاری داشته باشد. محمدباقر قالیباف دیروز در جلسه مجلس گفت: با توجه به برگزاری جلسات کمیسیون تلفیق بودجه 1400به‌صورت «شبانه‌روزی» و رأی‌ گیری کلیات لایحه در روز سه‌ شنبه همین هفته، مجلس، دوشنبه رأس ساعت 7:45تا 10صبح نشست غیرعلنی غیررسمی را برای بررسی ابعاد لایحه بودجه برگزار ‌می‌ کند و کمیسیون تلفیق بودجه توضیحاتی را ارائه خواهد کرد و نمایندگان به‌ویژه اعضای فراکسیون اکثریت در این جلسه حاضر می‌شوند.

وابستگی بودجه به نفت باید صفر شود و لایحه دولت نیازمند اصلاحات اساسی است. هم اکنون کسری تراز عملیاتی لایحه بودجه نسبت به بودجه سال قبل ۱۱۷ درصد و هزینه‌ها ۴۷ درصد افزایش داشته؛ درحالی‌که درآمدها ۱۰درصد افزایش یافته است.»

نگاه کمیسیون تلفیق چیست؟

باوجود اینکه هنوز کمیسیون تلفیق به جمع بندی نهایی درباره لایحه بودجه 1400 نرسیده است ولی در میان صحبت های الیاس نادران، رئیس کمیسیون تلفیق بودجه مجلس می توان تاحدودی نگاه این کمیسیون را متوجه شد:« برای اصلاحات اساسی بودجه تعامل دولت لازم است، اما اگر دولت بر نظر خود اصرار کند، مجلس لایحه را اصلاح و به شورای نگهبان ارسال می‌کند. تعدادی از نمایندگان می‌گویند کلیات لایحه تصویب نشود و بودجه به‌ صورت چند دوازدهم در اختیار دولت قرار گیرد، اما گروه دیگر از جمله خود بنده بر این باوریم که بودجه را 2سقفی و 2 زمانی ببندیم و با مجموعه اصلاحات در طرف مصارف و در طرف منابع می‌توانیم یک بودجه قابل دفاعی را به صحن علنی ارائه دهیم و با همکاری نمایندگان در صحن به کلیات رأی دهیم و وارد جزئیات اساسی شویم و حتما بعضی از اصلاحات فوق‌العاده مهم مانند بحث نفت، خوراک پتروشیمی، انضباط مالی در پرداخت حقوق‌ها، رعایت عدالت در توزیع عادلانه بودجه‌های عمرانی بین استان‌های مختلف را در بودجه 1400اعمال می‌کنیم.»

در این بین مرکز پژوهش های مجلس هم در گزارشی به نمایندگان مجلس پیشنهاد داده است:« یا کلیات را رد کنید و به دولت برگردانید یا اینکه اگر دولت زیربار اصلاحات مدنظر مجلس نرفت، بودجه را به‌ صورت چند دوازدهم یعنی تنخواه در اختیار دولت قرار دهید.» باتوجه به مباحث مطرح شده باید دید که مجلس در نهایت چه تصمیمی خواهد گرفت و واکنش دولت به این تصمیم چه خواهد بود؟  

منبع: اتاق بازرگانی تهران 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز