با تصمیم جدید شورای رقابت؛

بازار خودرو به کدام سو می‌رود؟

۱۳۹۹/۱۰/۱۳ - ۰۸:۴۰:۳۱
کد خبر: ۱۱۱۳۴۵۱
بازار خودرو به کدام سو می‌رود؟
هفته گذشته، رئیس شورای رقابت از فرمول جدید قیمت گذاری قیمت ۱۸ خودرو خبر داد. تصمیمی که رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو معتقد است باعث نوسان قیمت‌ها و بالا رفتن قیمت خودرو در بازار شده است. نوسانی که البته ادعا می‌شود موقتی خواهد بود.

به گزارش برنا، «فرمول قیمت‌گذاری برای بخشی از خودروها تغییر کرده است و بر اساس متوسط قیمت بازار، قیمت‌گذاری انجام می‌شود.» این خبری بود که رئیس شورای رقابت، سه‌شنبه گذشته اعلام کرد و پس از آن بازار خودرو که ظرف ماه‌های گذشته روند کاهشی را تجربه کرده بود، مجدد با نوسان افزایشی مواجه شد.

رضا شیوا در نشست خبری هفته گذشته، اعلام کرد که طی تصمیات اخذ شده قرار نیست آزاد‌سازی صورت بگیرد. فقط خودروها تقسیم‌بندی شده است، بر این اساس قیمت بخشی از خودروهای پرتیراژ و به گونه‌ای که برای عامه مردم به صرفه هستند،  بر اساس فرمول قبلی محاسبه می‌شود.

طبق تازه‌ترین تصمیم شورای رقابت، پژو پارس اتوماتیک، پژو ۲۰۶ اتو ماتیک، ۲۰۷ پانوراما، سمند سون پلاس، رانا پلاس، رانا پلاس توربو، دنا پلاس توربوشارژ دستی، دنا پلاس توربوشارژ اتوماتیک، هایما توربو s۵ دستی، هایما توربو s۷ اتوماتیک، k۱۳۱، ساینا s، کوئیک، شاهین، آریا، برلیانس، چانگان و زوته مشمول فرمول جدید قیمت‌گذاری خواهند شد.

البته طبق گفته رئیس شورای رقابت، شرط اصلی در این فرمول جدید این است که طی توافق صورت گرفته قرار است خودروسازها ظرفیت تولید را تا ۵۰ درصد افزایش دهند و این می‌تواند هزینه تولید را کاهش دهد.

تصمیم جدید شورای‌ رقابت در حالی است که همانطور هم رئیس آن گفته، خودروسازان خواستار آزادسازی قیمت خودرو بودند ولی با توجه به این‌که بازار خودرو براساس تشخیص شورای رقابت بازاری انحصاری است باید قیمت‌گذاری در آن با توجه به فرمول محاسباتی این شورا صورت گیرد.

افزایش قیمت‌های خودروهای پرتیراژ با تصمیم شورای رقابت

در حالی که هدف از تصمیم جدید شورای رقابت، نزدیک‌شدن قیمت‌ها به قیمت واقعی بازار عنوان شده است، اما به فاصله سه روز بعد از نشست خبری رئیس شورای رقابت و اعلام تصمیم جدید این شورا، ‌رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو از افزایش قیمت خودروهای مشمول طرح جدید شورای رقابت در بازار خبر داد و اظهار کرد:«هرچند تصمیم شورای رقابت هنوز عملی نشده اما این تصمیم موجب افزایش قیمت خودروها شده است. بطوریکه سه روز پیش به نوعی همه فروشنده خودرو بود و حالا خریدار شده‌اند.»

با این حال، آنطور که رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو اظهار می‌کند، این نوسان قیمت‌ها موقتی‌ خواهد بود. سعید موتمنی، اشاره به کاهش ۳۰ تا ۳۲ درصدی قیمت خودرو در بازار در اوایل آبان ماه، می‌گوید: «طبق دستورالعمل شورای رقابت قرار است با افزایش تیراژ تولید، قیمت کارخانه‌ای خودرو‌ها نیز افزایش یابد. در صورتی که عرضه خودرو زیاد شود، شاهد ثبات در بازار خواهیم بود.»

موتمنی با بیان اینکه طبق انتقادهایی که وجود داشته، ممکن است فرمول جدید اجرایی نشود، گفت: «شرط اجرایی شدن فرمول جدید شورای رقابت، افزایش تولید است. اگر تولید بیشتر شود، باتوجه به اینکه خریدار در بازار کم است، قیمت‌ها نیز پایین خواهد آمد. علاوه‌براین آزادسازی قیمت بدین شکل‌ها چندان منطقی و واقعی نیست؛ زمانی آزادسازی قیمت به معنای واقعی شکل خواهد گرفت که واردات آزاد باشد، بازار رقابتی شکل گیرد تا خریدار تصمیم بگیرد چه خودرویی را با چه کیفیت و قیمتی خریداری کند؛ شرایط فروش، کیفیت و قیمت در نظر گرفته می‌شود و آن زمان است که آزادسازی شکل می‌گیرد.»

او همچنین تاکید کرده طی ماه‌های آتی و چند ماهه باقیمانده تا پایان سال، چنانچه نوسان شدیدی در بازار ارز نداشته‌ باشیم، در قیمت خودرو هم نوسان نخواهیم داشت.

منبع: پایگاه خبری اتاق ایران

نظر شما