تولید نفت روسیه به پایین‌ترین سطح ۱۰ ساله رسید

۱۳۹۹/۱۰/۱۳ - ۱۳:۰۰:۵۴
کد خبر: ۱۱۱۳۶۸۴
تولید نفت روسیه به پایین‌ترین سطح ۱۰ ساله رسید
تولید سالانه نفت روسیه برای اولین بار از سال ۲۰۰۸ با وجود توافق اوپک پلاس و همه‌گیری کرونا کاهش یافت و به پایین‌ترین سطح از سال ۲.۱۱ رسید.

به گزارش برنا، روز شنبه آمار نشان داد که تولید نفت در روسیه سال گذشته برای اولین بار از سال ۲۰۰۸ کاهش یافت و به دنبال توافق جهانی برای کاهش تولید و تقاضای کند ناشی از ویروس کرونا، به پایین‌ترین سطح از سال ۲۰۱۱ رسید.

بر اساس داده های وزارت انرژی به نقل از خبرگزاری اینترفاکس، میزان تولید نفت و میعانات گازی روسیه سال گذشته به ۱۰.۲۷ میلیون بشکه در روز کاهش یافت.

ایبنا گزارش داده، در واحد تن، میزان تولید نفت و میعانات گازی در سال ۲۰۲۰ از ۵۶۰.۲ میلیون یا ۱۱.۲۵ میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۱۹ به ۵۱۲.۶۸ میلیون کاهش یافت. این کاهش شدید تقریباً مطابق با انتظارات بود.

۵۱۲.۶۸ میلیون تن قرائت برای سال ۲۰۲۰ کمترین میزان بعد از ۵۱۱.۴۳ میلیون تن در سال ۲۰۱۱ بود و اولین کاهش سالانه از سال ۲۰۰۸ در بحران مالی جهانی و افت قیمت نفت بود.

در ماه آوریل سال گذشته روسیه موافقت کرد بیش از ۲ میلیون بشکه در روز تولید نفت خود را کاهش دهد، این یک کاهش داوطلبانه بی سابقه، همراه با دیگر تولید کنندگان برجسته نفت و سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) است.

این اقدام برای تقویت بازار نفت درگیر همه گیری COVID-۱۹ طراحی شده است. از زمان توافق آوریل، رکورد در کاهش عرضه جهانی، گروه اوپک پلاس به تدریج این کاهش را کم کرده و انتظار می رود در ژانویه ۵۰۰ هزار بشکه اضافی در روز به بازار عرضه کند.

اوپک پلاس قرار است اجلاس بعدی خود را روز دوشنبه، ۴ ژانویه برگزار کند. انتظار می رود روسیه تولید نفت خود را از سال جدید ۱۲۵ هزار بشکه در روز افزایش دهد.

الکساندر نواک، معاون نخست وزیر روسیه، مسئول روابط مسکو با اوپک پلاس، گفته است که روسیه از فوریه از افزایش تدریجی تولید این گروه تا ۵۰۰ هزار بشکه دیگر در روز حمایت خواهد کرد.

به گفته یک تحلیلگر، در حال حاضر این بازار وضعیت بهتری نسبت به مارس یا آوریل دارد، زمانی که تقاضای نفت در اوج اولین موج همه گیری به شدت کاهش یافت. به دلیل اقدامات اوپک پلاس حدود ۳ میلیون بشکه در روز در این بازار کسری وجود دارد.

واکسیناسیون (علیه COVID-۱۹) در بسیاری از کشورها آغاز شده است. بنابراین احتمالاً در ژانویه شاهد افزایش تاکتیکی ۵۰۰ هزاربشکه دیگر در روز (توافق شده) خواهیم بود. اقدامات بعدی به وضعیت بازار بستگی دارد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز