تولید سالانه نفت روسیه کاهش یافت

۱۳۹۹/۱۰/۱۳ - ۱۶:۰۰:۵۴
کد خبر: ۱۱۱۳۹۲۶
تولید سالانه نفت روسیه کاهش یافت
تولید سالانه نفت روسیه به دلیل توافق کاهش تولید اوپک پلاس و همه‌گیری کرونا برای نخستین بار از سال ۲۰۰۸ کاهش یافت.

به گزارش برنا، داده‌های روز شنبه (۱۳ دی‌ماه) نشان داد که تولید نفت روسیه در سال گذشته میلادی برای نخستین بار از سال ۲۰۰۸ کاهش یافت و به دنبال توافق جهانی کاهش تولید نفت و ضعف تقاضای ناشی از همه‌گیری ویروس کرونا، به پایین‌ترین سطح از سال ۲۰۱۱ رسید.

بر اساس داده‌های وزارت انرژی روسیه و به نقل از خبرگزاری اینترفکس، میانگین تولید نفت و میعانات گازی روسیه در سال گذشته میلادی به ۱۰ میلیون و ۲۷۰ هزار بشکه در روز رسید. تولید نفت و میعانات گازی در سال ۲۰۱۹، ۵۶۰ میلیون و ۲۰۰ هزار تن یا ۱۱ میلیون و ۲۵۰ هزار بشکه در روز بود، این در حالی است که این رقم در سال ۲۰۲۰، ۵۱۲ میلیون و ۶۸۰ تن بود.

روسیه در ماه آوریل سال گذشته میلادی موافقت کرد که تولید نفت خود را بیش از ۲ میلیون بشکه در روز کاهش دهد. تولیدکنندگان ائتلاف سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) و متحدانش از جمله روسیه (اوپک پلاس) در ماه آوریل توافق کردند تولید خود را به‌طور داوطلبانه و به مقدار بی‌سابقه‌ای کاهش دهند.

این اقدام همسو با تقویت بازار نفت در پی آثار منفی ناشی از شیوع ویروس کرونا انجام شد. این ائتلاف از زمان توافق ماه آوریل، کاهش تولید تاریخی خود را به تدریج تسهیل کرده است و قرار است از ماه ژانویه روزانه ۵۰۰ هزار بشکه نفت بیشتر به بازار عرضه کند.

قرار است نشست بعدی اوپک پلاس روز دوشنبه (۱۵ دی‌ماه) برگزارشود. انتظار می‌رود روسیه از سال نو میلادی تولید نفت خود را ۱۲۵ هزار بشکه در روز افزایش دهد.

نظر شما