گسترش مناسبات با افغانستان به کمک اشتغال‌زایی در این کشور

۱۳۹۹/۱۰/۱۵ - ۲۰:۰۰:۳۵
کد خبر: ۱۱۱۵۰۷۸
رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و افغانستان می‌گوید: رقبای جدید و قدرتمندی در حال ورود به بازار افغانستان هستند؛ اما می‌توان با سرمایه‌گذاری مستقیم در این کشور و اشتغالزایی و تلاش برای ارتقای سطح درآمد و قدرت خرید مردم افغانستان، نسبت به حفظ و گسترش مناسبات دو کشور و تثبیت حضور در بازار این کشور اقدام کرد.

​به گزارش برنا، حسین سلیمی معتقد است چنانچه ایران بخواهد سطح روابط تجاری خود را با افغانستان حفظ و یا گسترش دهد باید برای ارتقای سطح درآمد سرانه و قدرت خرید مردم این کشور برنامه‌ریزی کند. برای این منظور سرمایه‌گذاری مستقیم، توجه به کشت فراسرزمینی و ایجاد دامداری برای تأمین گوشت موردنیاز کشور، در دستورکار اتاق مشترک قرار گرفته است.

توسعه مناسبات ایران و کشورهای همسایه به عنوان یکی از استراتژی‌های تجاری به ویژه در دوران تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا، مورد توجه قرار گرفت؛ هرچند به باور برخی فعالان اقتصادی به دلیل آماده نبودن بسترهای لازم نتوانستیم عملکرد مثبتی داشته باشیم.

حسین سلیمی، رئیس اتاق مشترک ایران و افغانستان با توجه به اهداف تعریف شده و لزوم گسترش سطح مناسبات ایران و همسایگان، حضور رایزنان بازرگانی حرفه‌ای و آشنا به الفبای تجارت را مهم خواند و با ابراز خرسندی از حضور چنین فردی در سفارت ایران در کابل، گفت: خوشبختانه در بازار افغانستان از این نظر شرایط خوبی داریم.

این فعال اقتصادی درباره بازار افغانستان به سطح درآمد سرانه و قدرت خرید مردم این کشور اشاره و تأکید کرد: یکی از اقداماتی که از سوی اتاق مشترک مورد توجه قرار گرفته، تلاش برای ارتقای سطح درآمد سرانه این کشور است. ایران می‌تواند به کمک سرمایه‌گذاری در افغانستان بخش از نیازهای خود به واردات را از این طریق تأمین کند. در این کشور زمین و آب برای تأمین گوشت، وجود دارد. ایران می‌تواند به جای واردات گوشت قرمز از کشورهای آمریکای جنوبی، از طریق بازار افغانستان نیاز خود را تأمین کند.

او همچنین کشت فراسرزمینی که در حال حاضر در بازار قزاقستان و آفریقای جنوبی نیز دنبال می‌شود را به عنوان یکی از برنامه‌های در دست اجرا در بازار افغانستان نام برد.

به باور رئیس اتاق مشترک ایران و افغانستان با ایجاد اشتغال در بازارهای هدف می‌توان قدرت رقابت خود را بالا ببریم و زمینه حضور پایدار خود در این کشورها را فراهم سازیم.

سلیمی همچنین به مشکلات پیش‌آمده برای انتقال ریال از ایران به افغانستان توسط اتباع این کشور که حدود یک‌میلیون نفر می‌شوند با توجه به محدودیت‌های بانکی، تصریح کرد: تا قبل از محدودیت‌های بانکی، اتباع افغانستانی ریال را به راحتی به کشور خود منتقل می‌کردند. بعد از تحریم‌ها و محدودیت‌های بانکی، مجبور شدند، پول خود را به صورت کالا بیشتر در قالب فرش به افغانستان منتقل کنند. این روش انتقال نیز بعد از تصمیمات بانک مرکزی و اجرای تعهدات ارزی با مشکل روبه‌رو شد. بدین ترتیب راهکارهایی را برای حل این معضل پیدا کردیم تا از طریق یک صندوق روند انتقال پول را تسهیل کنیم.

عضو هیات نمایندگان اتاق ایران در ادامه به سطح صادرات سالانه ایران به افغانستان اشاره و آن را بیش از 3 میلیارد دلار برآورد کرد. این سطح از صادرات بیشتر در حوزه مواد غذایی، مصالح ساختمانی، لوازم مصرفی ساختمان، سنگ و سرامیک و غیره است.

به گفته او کل واردات افغانستان در یک سال بین 7.5 تا 8 میلیارد دلار است که بر این اساس حدود 46 درصد از نیاز وارداتی این کشور از طریق ایران تأمین می‌شود. بنابراین شرایط ایران در بازار افغانستان مناسب است. در حال حاضر ترکیه، چین، پاکستان و کشورهای حوزه خلیج‌فارس رقبای اصلی ایران در این بازار هستند.

سلیمی همسایگی با افغانستان و روابط دیرینه بین دو کشور را از مزیت‌های رقابتی ایران در این بازار دانست و ادامه داد: دولت افغانستان بارها از پایین بودن سطح واردات ایران از این کشور انتقاد کرده است و با توجه به صادرات انار، مغز گردو و تعدادی از کالاهای دیگر به کانادا، آلمان و غیره انتظار دارد ایران نیز نیازهای خود را درباره این کالاها از طریق افغانستان تأمین کند.

او ادامه داد: درباره ورود کالاهای افغانستانی به ایران بحث‌هایی با وزارت جهاد کشاورزی درباره مسائل قرنطینه داشته‌ایم و خوشبختانه در این رابطه اقدامات خوبی صورت گرفته است و امیدواریم که هر چه سریع‌تر بسترها برای واردات بیشتر مهیا شود.

منبع: پایگاه خبری اتاق ایران

نظر شما