با حضور وزیر نیرو؛

۱۳۷ روستا به آب‌رسانی پایدار و سالم دست خواهند یافت

۱۳۹۹/۱۰/۱۵ - ۱۸:۴۳:۵۴
کد خبر: ۱۱۱۵۳۶۲
۱۳۷ روستا به آب‌رسانی پایدار و سالم دست خواهند یافت
فردا (سه‌شنبه) سی و پنجمین هفته #الف ب- ایران، طرح آب‌رسانی سالم و پایدار را برای ۱۳۷ روستا به ارمغان خواهد آورد.

به گزارش برنا، دومین مرحله افتتاح طرح‌های مهم صنعت آب و برق در قالب پویش هر هفته#الف_ب_ایران فعالیت خود را از فروردین‌ماه امسال آغاز کرد.

این مرحله از پویش، بهره‌برداری از طرح‌های مهم صنعت آب و برق را برای سراسر کشورمان در شرایط سخت تحریمی به همراه داشت و نشان داد با وجود شرایط سخت تحمیل شده به کشور، قطار سازندگی دولت «تدبیر و امید» زمین‌گیر نشده و همچنان با قوت رو به جلو در حرکت است.

وزیر نیرو در زمان راه‌اندازی این پویش به مردم قول داده بود تا پایان سال هر هفته از پروژه‌های مهم صنعت آب و برق در سراسر کشور رونمایی کند.

در قالب پویش هر هفته#الف_ب_ایران مقرر است از ۲۵۰ پروژه مهم صنعت آب و برق در سراسر کشور با سرمایه گذاری ۵۰ هزار میلیارد تومان بهره برداری شود.

اهمیت این پویش به قدری بود که «حسن روحانی» رییس‌جمهوری، دهم تیرماه امسال در پیامی که به وزیر نیرو بابت این طرح داد، گفت: اقدام‌های برنامه‌ریزی شده در زمینه دو نیاز اساسی مردم یعنی آب و برق (الف و ب)، عبور بی‌مشکل از تابستان‌های گرم و خشک، ایجاد امنیت روحی و اجتماعی در جهت استمرار بهره‌گیری از دو نعمت ارزشمند، اعتماد لازم برای برنامه‌ریزی اقتصادی و نگاه امیدوارانه به تابستان ۹۹ با وجود مواجهه با پاندمی کووید۱۹ و عدم دغدغه مردم برای قطعی آب یا برق در بیمارستان، منزل یا محل کار از یک سو و بیان و تشریح لازم در پایان طرح‌ها و افتتاح آنها به سبکی نوین و دلگرم‌کننده از سوی دیگر، برای مردم ایران و دولت تدبیر و امید افتخارآمیز و غرورآفرین بود. 

اکنون این پویش به هفته سی و پنجم خود رسیده و قرار است فردا با حضور «رضا اردکانیان» وزیر نیرو، طرح‌های آب‌رسانی به ۱۳۷ روستا در دو استان مرکزی و فارس و همچنین سه پروژه ساز و کاری به بهره‌برداری برسد.

براساس گزارش وزارت نیرو، از مجموع طرح‌های آماده افتتاح، دو پروژه ساخت و سازی با اعتبار ۱۰۷ میلیارد تومان و سه پروژه نیز جزو پروژه‌های ساز و کاری است که در پژوهشگاه نیرو افتتاح خواهد شد.

بر این اساس، در استان مرکزی پروژه آبرسانی به ۷۴ روستا با اجرای ۱۹۸ کیلومتر خطوط انتقال برای تامین آب شرب ۲۹ هزار و ۲۳۱ نفر از جمعیت روستایی استان با اعتبار ۳۱.۸ میلیارد تومان افتتاح می‌شود.

همچنین پروژه آبرسانی به ۶۳ روستا در استان فارس نیز که با اجرای ۱۱۸ کیلومتر خطوط انتقال جمعیتی حدود ۳۱ هزار و ۵۰۱ نفر را تحت پوشش قرار می‌دهد، با اعتبار ۷۵.۳ میلیارد تومان به بهره‌برداری خواهد رسید.

در بخش پروژه‌های سازوکاری، نخستین پروژه «سامانه پیشرفته بازار برق ایران» است که در شرکت مدیریت شبکه برق ایران و با همکاری پژوهشگران پژوهشگاه نیرو در قالب هشت پروژه، به بهره‌برداری خواهد رسید. ایده اصلی طراحی این سامانه، افزایش ایمنی شبکه برق با یکپارچه سازی برنامه ریزی آرایش تولید واحدهای نیروگاهی بوده است.

دومین پروژه ساز و کاری، «سامانه پایش و پیش‌بینی سیلاب» است که با هدف تولید، تحلیل و ایجاد دسترسی برخط به داده‌ها، اطلاعات پایش و پیش‌بینی بارش و سیلاب در رودخانه‌ها و مخازن کشور برای بهبود مدیریت سیلاب طراحی شده است.

پروژه دیگر سازوکاری، «سند زیست بوم نوآوری نیرو» است که به عنوان رویکردی جدید در صنعت آب و برق به دنبال هم‌سویی و هم‌افزایی همه طرح‌های نوآورانه و خلاق در این صنعت و رسیدن به یک نتیجه کاربردی و مشترک است.

این رویکرد بر این اصل استوار است که همه مسیرهای پژوهشی و فناورانه باید به‌صورت یکپارچه و مشارکتی و با همکاری گسترده همه فعالان و بازیگران طی شود.

فردا در کنار هفته سی و پنجم پویش، «جشنواره مجازی پژوهش و فناوری وزارت نیرو» با مشارکت وزارت نیرو، پژوهشگاه نیرو، شرکت‌های مادرتخصصی صنعت آب و برق و شرکت‌های تابعه، همچنین شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در حوزه آب، برق و انرژی فردا با حضور وزیر نیرو آغاز به کار خواهد کرد.

نظر شما