وزیر نیرو:

اصل موضوع همکاری‌های اقتصادی تهران و بغداد به توسعه فعالیت بخش‌های خصوصی وابسته است/ وزیر تجارت عراق: آینده بسیار خوبی برای توسعه روابط دو کشور پیش‌بینی می‌کنم

۱۳۹۹/۱۰/۲۴ - ۱۴:۴۹:۲۰
کد خبر: ۱۱۲۰۳۱۷
وزیر نیرو و رئیس ایرانی کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و عراق با اشاره به توافق‌های تهران و بغداد در بخش‌های مختلف در چارچوب چهارمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی ایران و عراق گفت: اصل موضوع همکاری‌های اقتصادی به توسعه فعالیت بخش‌های خصوصی وابسته است.

به‌گزارش برنا به نقل از  وزارت نیرو ، «رضا اردکانیان» امروز - چهارشنبه - در حاشیه مراسم اختتامیه کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و عراق در سالن جلسات وزارت نیرو در جمع خبرنگاران اظهار داشت:‌ این اجلاس بعد از 6 سال برگزار شد؛ البته مسئولیت کمیسیون مشترک تنها سه ماه است که از سمت جمهوری اسلامی ایران به وزارت نیرو محول شده است.


وی افزود:‌ در این مدت، اصلی‌ترین کار ما این بود که با وزیر تجارت عراق که به تازگی به این سمت منصوب شده و مسئولیت کمیسیون را هم از طرف عراق عهده‌دار است، به توافق برای برگزاری اجلاس برسیم که در سفر دو هفته پیش بنده به بغداد، موضوع، قطعی و تدارک لازم نیز برای آن دیده شد.
وزیر نیرو یادآوری کرد: هیئت عالی‌رتبه‌ای افزون بر 50 نفر از مسئولان دولتی و همچنین بخش خصوصی عراق حضور پیدا کردند و در خصوص جنبه‌ها و عرصه‌های مختلفی بحث و تصمیمات خوبی هم گرفته شد.


اردکانیان در پاسخ به سوالی درباره توافق‌های تهران و بغداد در خصوص انرژی هم گفت: ما دو قرارداد صادرات برق و گاز به عراق داریم و البته پیشنهادهای متعددی هم برای مشارکت در بازسازی صنعت برق عراق قبلا ارائه و حتی از سمت ایران قراردادهای مربوطه تحویل وزارت برق عراق شده است که منتظر نهایی شدن آن از سوی این کشور هستیم.  


وزیر نیرو افزود: سعی ما این است که با توجه به مجموع شرایطی که داریم و مقررات موجود، پایبند به قراردادهایمان بمانیم؛ البته باید همه شرایط را با هم سنجید.

توسعه همکاری‌های انرژی در یادداشت تفاهم اجلاس چهارم
وزیر نیرو یادآوری کرد: خوشبختانه دو هفته پیش توافق‌های خوبی در سفر به بغداد با وزارت برق عراق و همچنین مقامات بانکی این کشور صورت گرفت که ما شاهد حرکت در جهت اجرای این توافق‌ها هستیم.


وی افزود: در یادداشت تفاهم این اجلاس نیز موارد متعددی که همه دال بر توسعه همکاری‌ها در زمینه انرژی است گنجانده شده که امیدواریم هر چه زودتر به سرانجام برسند.

اصل موضوع همکاری‌های اقتصادی به توسعه بخش‌های خصوصی وابسته است


وزیر نیرو در عین حال در خصوص اهمیت و نقش تشکیل صندوق مشترک سرمایه‌گذاری ایران و عراق و تاثیر آن در مناسبات دوجانبه گفت: اصل موضوع همکاری‌های اقتصادی بین کشورها و در این مورد خاص میان ایران و عراق به تحرک و توسعه بخش‌های خصوصی دو کشور وابسته است.
اردکانیان ادامه داد: عراق کشوری در حال توسعه است و زمینه‌های متعددی برای اجرای طرح‌های عمرانی دارد و همچنین ظرفیت‌های وسیعی در این کشور وجود دارد که در اجرای طرح‌های توسعه‌ای کشور خودشان می‌توانند مشارکت داشته باشند.


وی همچنین خاطرنشان کرد: شرکت‌های پیمانکاری و مهندسان مشاور متعددی از ایران در عراق فعال هستند و همکاران خوب عراقی هم دارند.


وزیر نیرو گفت: ایده‌ای که پیشنهاد دادیم و مورد توافق قرار گرفت تشکیل صندوق مشترک سرمایه‌گذاری برای حمایت از بخش‌های خصوصی دو کشور است؛ البته ترتیب‌های این کار باید توسط مسئولان ذی‌ربط مورد بررسی قرار گیرد.


وی تشکیل صندوق سرمایه‌گذاری مشترک را شروع خوب و نقطه دلگرم‌کننده‌ای برای بخش‌های خصوصی دو کشور عنوان کرد که این بخش‌ها با مشارکت همدیگر و نیز مشارکت دولت‌ها که در شکل‌گیری و تقویت این صندوق خواهند داشت، پشتوانه خوبی برای اجرای طرح‌ها داشته باشند.

تجارت؛ محور اصلی توافق‌های تهران و بغداد
وزیر تجارت عراق هم با اشاره به برگزاری اجلاس چهارم کمیسیون در دو روز اخیر اظهار داشت: در ارتباط با صورتجلسه‌ها و بحث‌های گذشته در جای مشخص در خصوص تجارت، حمل و نقل و تعرفه‌های گمرگی صحبت شد که هماهنگی‌هایی را با هم داشتیم و کمیته‌ای برای پیگیری این مسائل نیز با هم ایجاد کردیم.


«علاء احمد الجبوری» همچنین در پاسخ به سوالی درباره دستاوردها و توافق‌ها با ایران اظهار داشت: سندی که ما امضا کردیم در رابطه با بحث‌های مرزی، حمل و نقل،‌ تعرفه‌های گمرکی و سرمایه‌گذاری مشترک بین دو کشور با محور تجاری بود، همچنین در خصوص همه مواردی که برای هر دو کشور مهم است صحبت شد.


وزیر تجارت عراق در پاسخ به سوال دیگری در خصوص آینده توسعه روابط ایران و عراق گفت: آینده بسیار خوبی برای این کمیته و روابط دو جانبه پیش‌بینی می‌کنم.


وی افزود: در کمیته امروز در ارتباط با مسائل فنی، مشکلات واقعی و چالش‌های فعلی مذاکره شد که حل این مشکلات می‌تواند به نفع هر دو طرف باشد و کمیسیون مطمئنا تصمیمات مهمی را خواهد گرفت.

نظر شما