پیش بینی بازار خودرو در دو ماه پایانی سال/ احتمال لغو افزایش قیمت فصلی خودروسازان با ادامه ریزش قیمت‌ها

۱۳۹۹/۱۰/۲۸ - ۰۵:۳۴:۴۲
کد خبر: ۱۱۲۱۰۷۲
پیش بینی بازار خودرو در دو ماه پایانی سال/ احتمال لغو افزایش قیمت فصلی خودروسازان با ادامه ریزش قیمت‌ها
ادامه روند افت تقاضا و کاهش اختلاف قیمت کارخانه ای خودروها در بازار می تواند بر قیمت محصولات دو خودروسازی بزرگ کشور نیز تاثیر بگذارد و طرح های فروش این شرکت ها با کاهش شدید متقاضی روبرو شود و این دو شرکت برای اینکه با هجوم انصراف از خرید مواجه نشوند، امکان دارد افزایش قیمت فصل زمستان برای محصولات خود را لحاظ نکنند و مرحله قرعه‌کشی را از طرح‎های فروش خود حذف کنند.

به گزارش برنا، بازار خودرو طی هفته‌‌های گذشته با نوسان همراه بود. در شرایطی که شیب نزولی قیمت خودرو در بازار به دلیل کاهش نرخ ارز آغاز شده بود در ادامه تصمیم شورای رقابت برای تغییر فرمول قیمت‌گذاری خودروها، باعث افزایش قیمت ها در بازار شد. اما با فروکش کردن التهاب بازار تحت تاثیر این خبر و کاهش مجدد نرخ ارز و ورود آن به کانال 23 هزار تومانی بازار نسبت به هفته گذشته ثبات بهتری داشته و قیمت‌ها با شیب ملایمی رو به کاهش است.

بررسی قیمت‌ خودرو در بازار نشان می‌دهد طی روز‌های گذشته قیمت‌ها به به طور متوسط بیش از 5 درصد کاهش یافته و به سطح قیمت‌های اواخر آذر ماه رسیده است اما افزایش قیمت بیش از 30 درصدی که در آبان ماه رخ داد، هنوز حفظ شده است.

به اعتقاد کارشناسان قیمت خودرو در بازار تاحد زیادی متاثر از نوسانات نرخ دلار است و با وجود روند کاهش قیمت ارز  به نظر می‌رسد تا پایان سال افزایش قیمتی در این بازار ایجاد نخواهد شد و با ادامه کاهش دلار انتظار می‌رود قیمت خودرو بیش از 10 درصد دیگر کاهش یابد.

اما باید به این نکته توجه کرد یکی از عوامل مهم در افزایش قیمت‌ خودرو در بازار مجوز افزایش قیمت فصلی خودروسازان است که در عمل ترمز کاهش قیمت را می‌کشد. زمانی که خودروساز قیمت جدید کارخانه‌ای فصل زمستان را تعیین می‌کند، بازار به این تغییر قیمت واکنش نشان می‌دهد و به دنبال آن فروشندگان قیمت‌های خود را بالا می‌برند.

البته هنوز افزایش قیمت فصلی خودروسازان اعلام نشده است اما این افزایش قیمت کارخانه‌ای می تواند شوک جدید به بازار خودرو وارد کند. دو خودروساز بزرگ کشور منتظر مجوز افزایش قیمت از طرف شورای رقابت هستند تا دعوت نامه‌های بهمن ماه را با قیمت جدید صادر کنند. اما در فروش فوق العاده دی ماه این دو خودروساز خبری از فروش خودروهای پرتقاضا نیست و به نظر می‌رسید در طرح‌های فروش بهمن ماه این خودروها با قیمت جدید به فروش برسند.

همچنین افزایش سنتی تقاضا خودرو در ماه اسفند نیز می تواند محرک موج جدید افزایش قیمت خودرو در بازار باشد که مدیریت عرضه صحیح خودرو از طریق خودروسازان می تواند تا مقدار زیادی از التهاب بازار در این دو ماه پایانی بکاهد.

با این حال کنترل تقاضا از سمت مردم می تواند تا حد زیادی به ثبات قیمت‌ها در بازار کمک کند. هفته گذشته شاهد بودیم که کاهش تقاضا در بازار، شرایطی را فراهم کرد که خودروسازان خصوصی برای محصولات خود به دنبال جذب مشتری بودند و طرح های فروش زمستانی، محصولات خود را با کاهش قیمت و یا شرایط جذاب تری عرضه کردند.

البته بسیاری از این خودروسازان نسبت به کاهش قیمت محصولات خود مقاومت می کنند و سعی دارند با اعمال تخفیف و اقساط بلند مدت اقدام به جذب مشتری کنند. اما با ادامه کاهش تقاضا مردم برای خرید خودرو مانند چند هفته گذشته این خودروسازان برای جذب مشتری راهی جز کاهش قیمت‌ ندارند.

همچنین ادامه روند افت تقاضا و کاهش اختلاف قیمت کارخانه ای خودروها در بازار می تواند بر قیمت محصولات دو خودروسازی بزرگ کشور نیز تاثیر بگذارد و طرح های فروش این شرکت ها با کاهش شدید متقاضی روبرو شود و این دو شرکت برای اینکه با هجوم انصراف از خرید مواجه نشوند، امکان دارد افزایش قیمت فصل زمستان برای محصولات خود را لحاظ نکنند و مرحله قرعه‌کشی را از طرح‎های فروش خود حذف کنند.5

نظر شما