۳ خط لوله مهم انتقال فرآورده کشور به بهره‌برداری رسید

۱۳۹۹/۱۲/۰۴ - ۱۰:۱۱:۳۷
کد خبر: ۱۱۴۱۳۷۵
۳ خط لوله مهم انتقال فرآورده کشور به بهره‌برداری رسید
سه خط لوله مهم انتقال فرآورده کشور با حضور بیژن زنگنه، وزیر نفت و علیرضا صادق‌آبادی، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران از طریق ویدئوکنفرانس به بهره‌برداری رسید

به گزارش برنا به نقل از وزارت نفت، سه خط لوله ۲۶ اینچ انتقال فرآورده شازند - قم - ری به طول ۲۹۳ کیلومتر با ظرفیت انتقال ۳۰۰ هزار بشکه فرآورده در روز، ۲۰ اینچ نائین - کاشان – ری به طول ۴۲۰ کیلومتر با ظرفیت انتقال ۲۰۴ هزار بشکه در روز فرآورده و ۱۴ اینچ تبریز - خوی – ارومیه به طول ۲۲۰ کیلومتر از تبریز به ارومیه با ظرفیت کل ۶۵ هزار بشکه در روز فرآورده، صبح امروز، (دوشنبه، چهارم اسفندماه) از طریق ویدئوکنفرانس به بهره‌برداری رسید.

سرمایه‌گذاری انجام‌شده در پروژه خط لوله شازند - قم - ری ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال،  پروژه خط لوله نائین - کاشان - ری ۵ هزار و ۴۰ میلیارد ریال و ۸۴.۵ میلیون یورو وپروژه تبریز - خوی - ارومیه ۲ هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال بوده است.

احداث خط لوله از شازند تا ری با ظرفیت ۳۰۰ هزار بشکه در روز

افزایش ظرفیت انتقال فرآورده به میزان ۳۰۰ هزار بشکه در روز در مسیر شازند تا ری و ۴.۳ میلیون مترمکعب خاکبرداری از جمله اقدام‌ها در پروژه خط لوله شازند - قم - ری است. پیمانکار این پروژه که قرارداد آن به صورت EPC بوده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا (ص) و مشاور آن مهندسین مشاور طرح‌اندیشان بوده است.

افزایش ظرفیت انتقال ۲۰۴ هزار بشکه‌ای فرآورده از جنوب کشور با احداث خط لوله نائین - کاشان - ری

انتقال بخشی از گازوئیل، نفت سفید و بنزین تولیدشده در پالایشگاه‌های ستاره خلیج‌فارس، بندرعباس و پالایشگاه آتی هرمز به نائین و کاشان و از آنجا به تهران از جمله اهداف موردنظر احداث خط لوله نائین - کاشان - ری بوده است. احداث ۱۰ مخزن سقف ثابت و متحرک جمعاً به ظرفیت ۳۰۰ هزار مترمکعب در نائین از جمله طرح‌های جانبی این پروژه به‌شمار می‌رود، افزون بر آن در قالب این پروژه تلمبه‌خانه جدید کاشان احداث شد و تلمبه‌خانه موجود نائین نیز توسعه یافت. در قالب این پروژه افزون بر احداث ۴۲۰ کیلومتر خط لوله ۲۰ اینچ مجهز به سیستم نشت‌یاب در حد فاصل نائین، کاشان و ری، توسعه و ارتقای پست برق موجود، ایجاد ۶ کیلومتر خط انتقال برق ۶۳ کیلوولت از کاشان به تلمبه‌خانه کاشان و توسعه پست برق ۶۳ کیلوولت کاشان و توسعه پایانه ری مدنظر قرار گرفت.
در قالب این پروژه  ۸ هزار و ۸۰۰ تن عملیات ساخت و نصب مخازن، ۲ هزار و ۸۶۷ مترمربع ساختمان اداری، احداث ابنیه و سازه‌های صنعتی به مساحت ۵ هزار و ۳۳۰ مترمربع، نصب ۳۰ دستگاه تجهیزات دوار اجرایی شده است. نوع قرارداد این پروژه EPC و پیمانکار آن شرکت مشارکت نصر بوده است.

حذف تردد ۵۰۰ دستگاه نفتکش با بهره‌برداری از خط لوله تبریز - خوی - ارومیه

تهیه و نصب سه دستگاه الکتروپمپ، ساخت یک دستگاه مخزن رلیف ۲۴۰ مترمکعبی، احداث ساختمان‌های اداری و صنعتی پایانه خوی و ارومیه، اجرای لوله‌کشی پایانه ۸ اینچ خط قدیم ارومیه، ساخت ۲۴ کیلومتر خط لوله ۱۰ اینچ سلماس - خوی و تأسیسات میان مسیری، اجرای ۲۶۰ کیلومتر کابل فیبر نوری، احداث تأسیسات تکمیلی خط لوله تبریز - خوی - ارومیه از جمله اقدام‌های انجام‌شده در اجرای پروژه خط لوله تبریز - خوی - ارومیه بوده است. در این پروژه که نوع قرارداد آن EPC بوده، ۲ هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری شده و از جمله مزایای اجرای آن حذف تردد ۵۰۰ دستگاه نفتکش است که افزون بر صرفه‌جویی اقتصادی، مزایای زیست محیطی نیز به همراه دارد.

 

نظر شما