وزیر راه و شهرسازی:

خسارت‌های جنگ به زیرساخت‌های عمرانی و حمل و نقل تدوین و در اختیار سازمان‌های مسوول قرار گرفته است

۱۳۹۹/۱۲/۰۵ - ۱۲:۵۴:۲۰
کد خبر: ۱۱۴۲۱۴۷
خسارت‌های جنگ به زیرساخت‌های عمرانی و حمل و نقل تدوین و در اختیار سازمان‌های مسوول قرار گرفته است
وزیر راه و شهرسازی از برآورد و تدوین خسارت‌های جنگ تحمیلی به زیرساخت‌های حمل و نقل و اماکن کشور خبر داد و گفت: این اسناد و گزارش‌ها برای پیگیری‌های حقوقی بین‌المللی در اختیار سازمان های مرتبط قرار داده شده است.

به گزارش برنا به نقل از  وزارت راه و شهرسازی، محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی، روز سه‌شنبه پنجم اسفندماه در همایش بین‌المللی مطالبات حقوقی-بین المللی دفاع مقدس در موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، برگزاری این همایش در آستانه ورود به قرن جدید را اقدامی هوشمندانه خواند و گفت: چنین رویدادی سبب می شود تا خسارت‌هایی را که استکبار در روند توسعه کشور ایجاد و حقوق ملت ایران ضایع کرده است، تبیین و به عنوان مطالبه بر حق ملت ایران جمع‌بندی و منتشر کنیم تا مورد مطالعه نسل های آینده قرار گیرد و نسل آینده بداند که باید با ایثار و فداکاری و تلاش شبانه‌روزی با این تجاوزها و ظلم و جور ها مقابله و برای پیشرفت کشور و طی کردن راه عزت و سربلندی اقدام کند.

وی همچنین گفت: خساراتی را که در دوره دفاع مقدس به زیرساخت‌های حمل و نقل و اماکن کشور وارد شد را برآورد کردیم و پس از تدوین در اختیار سازمان‌های مرتبط قرار گرفته است.

وی با گرامیداشت یاد و خاطره مهندسان شهید و نیروهای تخریب و مهندسی دفاع مقدس عنوان کرد: این همایش با تلاش و کوششی که برای برگزاری آن صورت گرفته است، شاید در استراتژیک‌ترین دوره انقلاب اسلامی و زمانی که در حال ورود به قرن جدید هستیم برگزار می‌شود. بنابراین باید ظلم و جور و جفایی را که دشمنان انقلاب اسلامی به سرکردگی استکبار به این ملت و سرزمین روا داشته‌اند ببینیم و کوتاه نیاییم.

اسلامی با اشاره به تحریم‌های چندلایه و سناریوهای استکبار برای سنگ‌اندازی بر سر مسیر توسعه کشور و ضرباتی که به ملت ایران و ذخایر آن وارد شده است، بخش برجسته این دشمنی‌ها را دفاع مقدس خواند و خاطرنشان کرد: جنگ هنوز تمام نشده است و ما با الگویی متفاوت در دوران جنگ به سر می‌بریم و اکنون جنگ اقتصادی را تجربه می‌کنیم.

وی در ادامه به تشریح برخی سخنان مقامات آمریکایی در مورد لزوم جنگ اقتصادی برای سرنگونی نظام و کشور پرداخت و گفت: آمریکایی‌ها از بدو پیروزی انقلاب اسلامی سعی کردند، سه جریان اساسی مالی و پولی، کالایی و خدماتی که به حیات و توسعه و پیشرفت یک کشور مربوط می‌شود، را با وضع سیاست و اعمال نفوذ در جریانات بین‌المللی دچار اخلال کنند. آنان در این چند دهه همزمان جغرافیا، عمق و سطح نفوذ خود را افزایش دادند و این موضوع متاسفانه کمتر مورد توجه ما قرار گرفته است که این جریان چه اندازه به منابع ملی کشور ضربه زده و موانعی تراشید که هزینه‌های جامعه را تشدید و به زندگی مردم لطمه وارد کرده است.

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر ضرورت مستندسازی و پیگیری‌های بین‌المللی در این حوزه گفت: اگرچه ممکن است این پیگیری‌ها اثربخشی لازم را نداشته باشد اما در تاریخ به‌عنوان یک مطالبه و حق مسلم ملت ایران ثبت خواهد شد. دشمنان کشور در بدو شروع جنگ و با وضع تحریم‌ها کل خطوط مواصلاتی دریایی و هوایی را دچار توقف کامل کردند. امروز نیز در این شرایط جنگ اقتصادی، چند ده هزار کانتینر خالی را در سال ۱۳۹۷ با یک فرمان از کشور خارج و فعالیت کشتیرانی‌های بین‌المللی در بنادر ایران را ممنوع و کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران را نیز محدود کردند به طوری که در بنادر کشورهای گوناگون اجازه پهلوگرفتن به کشتی‌های ایرانی داده نمی‌شود.

وی افزود: این وضعیت امروز نیز در حال تداوم است و اجازه ندادند که هیچ نفتکش ایرانی به سلامت از مسیر خود عبور کند و تعرض‌های سنگینی که انجام دادند و تمام این سیاست‌ها و عملیات‌ها که ترکیبی از مسائل سخت‌افزاری و نرم‌افزاری بود را به گونه‌ای اعمال کردند که در ناتوان کردن جمهوری اسلامی ایران موثر واقع شود.

وی ادامه داد: این تلاش‌ها همه در فرآیند ایجاد اخلال در جریان خدمات و جریان کالایی بوده است. نظام استکباری در تأمین اقلام و مایحتاج که با همه موازین بین‌المللی در تناقض است و فروش و انتقال کالا و پرداخت قیمت آن، سنگین‌ترین تحریم‌ها را به صورت کاملاً جدی و عملیاتی اعمال کردند تا این مسیر مسدود شود و این مسدود کردن‌ها موجب ضایع شدن حقوق ایران و از بین بردن فرصت‌های جمهوری اسلامی ایران شده است.

اسلامی ادامه داد: پروازها و کامیون‌های عبوری از مسیر ترانزیتی که یک راه تاریخی و اقتصادی و کوتاه‌ترین راه برای جابجایی کالا است را مشمول مزاحمت‌های تحریمی کردند و جریان آن را با توقف و فشار حداکثری مانع شدند. اینها مواردی است که در زمره حقوق جمهوری اسلامی ایران ثبت و ضبط است و قابلیت پیگیری دارد؛ که نه تنها در دوره دفاع مقدس بلکه در زمان جنگ اقتصادی نیز این موارد با شدت و پتانسیل فوق العاده بیشتری دنبال شده است.

وی گفت: ما امروز به رغم همه این مزاحمت‌ها و آسیبی که به ارزش پول ما وارد شده است مشاهده می‌کنیم که انقلاب اسلامی به لطف خداوند و ایثار و از خود گذشتگی مردم و تدابیر داهیانه مقام معظم رهبری توانسته است مسیر خود را به خوبی بشناسد و طی کند. اگر کشوری دچار بحران اقتصادی باشد، جریان کالایی در آن برقرار نیست و کسی نمی‌تواند ادعات کند کشوری که به صورت هفتگی حدود ۱۲ میلیون تن بار در آن جابجا می‌شود، دچار بحران است.

وی ادامه داد: در بعضی روزها ما شاهد جابجایی دو میلیون تن بار هستیم که بیانگر زنده بودن جریان تولید و تجارت در کشور است و برای آنکه بتوانیم در جریان پیشرفت و توسعه ملی گام‌های بیشتری برداریم، بایستی زیرساخت‌ها را توسعه دهیم و اکنون نیز زیرساخت‌های کشور همواره به صورت یک جریان زنده در حال انجام و پیشرفت است و همه این نشانه‌ها به این معنی است که جمهوری اسلامی ساقط‌شدنی نیست؛ چون مردم زنده و با ایمان هستند و علی رغم همه این مزاحمت‌ها و سختی‌هایی که دشمن پیش آورده است، مردم در جریان ادامه و پیشبرد امور زندگی، کشور را همراهی می‌کنند و در آن نقش آفرین هستند.

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: موضوع مهم دیگر در بحث مربوط به مطالبات حقوقی بین الملل وجود دارد، حقوق سلب‌شده ما در محافل و تشکل‌های بین‌المللی است. به گونه‌ای که ایران را همواره از دست یابی به جایگاه خود که می‌تواند ظرفیت دیپلماسی کشور را گسترش دهد منع و مزاحمت ایجاد کرده‌اند. دشمن هم در بخش هوانوردی، دریانوردی و سایر محورهایی در دوره دفاع مقدس این فرصت‌ها برای کشور از بین رفت و با تضعیف صدای کشور که با نفوذ سیاسی صورت گرفته بود نگذاشتند که ایران بتواند از این طریق بتواند از حقوق خود دفاع کند و این مواردی است که مطالبات قابل پیگیری است.

اسلامی در پایان گفت: در دوره دفاع مقدس زیرساخت‌های ما در جاده‌ها، بنادر و خطوط مواصلاتی آسیب دید ولی دو وزارخانه مسکن و راه و ترابری کاملا موثر در دفاع مقدس حضور داشتند و به صورت کاملا موثر در این عرصه حضور داشتند و وظیفه بزرگی در حوزه های مختلف از جمله لجستیک، ایجاد استحکامات، مهندسی جنگ و ... مشارکت داشتند و در زمره نقش آفرینی‌هایی است که فرزندان این مرز و بوم انجام دادند و شهدای بسیاری را هم تقدیم انقلاب اسلامی کردند.

نظر شما