یادداشت؛

سایه FATF بر واردات و مبادلات تجاری

۱۳۹۹/۱۲/۱۶ - ۱۰:۱۱:۲۶
کد خبر: ۱۱۴۷۶۲۸
سایه FATF بر واردات و مبادلات تجاری
مهندس فریناز شفیعی - کارشناسی ارشد مهندسی پزشکی

مشکلات امروز کسب و کار‌ها از جمله واردات دارویی و کالاهای پزشکی ناشی از تحریم‌های ظالمانه آمریکا است. همچنین از مشکلات اصلی تحریم‌ها، محدودسازی مبادلات ارزی است. بنابراین از آنجایی که ایران دقیقاَ نیازمند مبادلات بین‌المللی است، محدودیت‌های ارزی مشکلاتی را برای اقتصاد کشور و کسب و کارها ایجاد می‌کند.

تحریم‌ها نه تنها از فروش منابع نفتی ایران به شکل شفاف جلوگیری کرده بلکه منابع ارزی ایران در کشورهای دیگر نظیر کره، هند و چین و ... را مسدود کرده، بطوریکه بازگشت ارزی حاصل از صادرات کالاهای غیر‌نفتی را هم با مشکل رو به رو کرده است. البته در آینده مدیران اقتصادی کشور می‌توانند با عقد پیمان‌های پولی دو جانبه با کشورهای طرف تجاری ایران اثر تحریم‌ها را حتی با معاملات تهاتری با کشورهای همسایه کاهش دهند.

از دیگر مشکلات کسب و کارها موضوع پیوستن به پیمان FATA است که مدتیست لایحه‌ی پیوستن یا عدم پیوستن به این پیمان همانند توپ فوتبال بین دولت و مجلس و شورای نگهبان و مصلحت نظام میچرخد و اثرات مثبت و منفی آن را بررسی می‌کنند.

اصولاً هدف تحریم‌های خارجی، تهدید اقتصاد ایران با محدودسازی صادرات و واردات است. گاهاَ با اقدامات داخلی، سوء مدیریت‌ها و مشکلات گوناگون همچون سدی در مقابل کارکرد اقتصاد و کسب و کارها قرار دارد و متأسفانه تمامی این موانع ساخت دست دیوان‌سالاری دولتی است (نظیر اعطای مجوزها، صدور بخشنامه‌های متعدد).

برداشتن بندهای متعدد از پای اقتصاد و کسب و کارها و اصلاح ساختارهای دست و پا‌گیر، از ضروریات اصلی افزایش توان اقتصادی کشور جهت مقابله با تحریم‌های خارجی است. در واقع پادزهر اصلی تحریم‌های امریکا و اروپا، آزادسازی اقتصاد کشور و توان بخش خصوصی است که می‌تواند امکاناتی فراتر از روال‌های مرسوم بین کشورها را به کار گیرد. پس با کاستن از مجوزهای دولتی و مبارزه با فساد و بروکراسی‌های اداری میتوان به بخش خصوصی کمک نمود تا چرخه اقتصاد کشور در شرایط تحریمی بهتر بچرخد. به عنوان مثال روند واردات تجهیزات زمان زیادی نیاز دارد، از زمان تخصیص ارز تا زمان خروج تجهیزات باید مراحل مختلفی طی شود و به اسناد و مدارک متعددی نیاز است.

امروزه با توجه به رشد نقدینگی، یکی از مشکلات اصلی شرکت‌های تجهیزات مسئله مالی است که میتوان با اعطای تسهیلات و وام‌های بانکی شفاف به آن‌ها کمک نمود. عدم اختصاص بودجه کافی به مراکز درمانی که منجر به تسویه طولانی مدت می‌گردد، از مهم‌ترین مشکلات شرکت‌های تجهیزات پزشکی ‍می‌باشد.

همان‍طور که اشاره شد به جهت تحریم بانک مرکزی، حواله‌های ارزی معاملات با دور زدن تحریم‌ها انجام می‍‌‌گیرد که هزینه‌های اضافی به شرکت‌ها و تجار تحمیل می‌نماید. کمپانی‌های خارجی نیز سفارش کالاها را به صورت پیش پرداخت می‌پذیرند.

در ارتباط با تولیدات داخل می‌بایست کیفیت محصولات را ارتقا داد تا با محصولات خارجی توان رقابت داشته باشند. با بخش‌نامه دولتی نمی‌توان محصول داخلی را تحمیل نمود و اغلب جراحان و بیماران محصولات خارجی را ترجیح می‌دهند که امید است با رشد تکنولوژی و ارتقاء کیفیت توسط کارآفرینان داخلی و قیمت ‌های رقابتی به تو لید و کیفیت مطلوب برسیم.

نظر شما