رییس کل بانک مرکزی:

پیچ اصلی فشار حداکثری را رد کردیم

۱۴۰۰/۰۱/۱۹ - ۲۱:۲۱:۱۴
کد خبر: ۱۱۶۲۱۶۴
پیچ اصلی فشار حداکثری را رد کردیم
رییس کل بانک مرکزی با اشاره به عبور کشور از پیچ فشار حداکثری تحریم‌ها، گفت: اعتقادی به سرکوب نرخ ارز ندارم.

به گزارش برنا به نقل  از روابط عمومی بانک مرکزی، عبدالناصر همتی در یک برنامه گفتگوی آزاد با جمعی از اقتصاددانان پیرامون عملکرد بانک مرکزی با بیان اینکه همه ما نیاز به نقد داریم و کاری هامان کامل نیست، گفت: محدودییت هایی وجود دارد با شرایط خاص کشورمان و با روش هایی که ما کشور را اداره می کنیم می تواند باعث بشود شرایط به نحوی که مدنظر است تحقق پیدا نکند.

رییس کل بانک مرکزی اظهارداشت: دوستان حق دارند انتقاد کنند و من تا جایی که بتوانم پاسخ می دهم تا حداقل قانع شوند. درباره سفارت چین من رقتم و ۱۰ روز در آنجا بودم و برگشتم برای اجلاس سفرا در تهران و همان روز دوم بود که آقای رییس جمهور بنده را خواستند و مشورت کردند و نکاتی را خدمتشان عرض کردم و موضوع همان جا مطرح شد که بنده مسئولیت را بپذیرم.

وی افززود: احساس کردم که نیاز است این سکان را به دست بگیرم و می دانستم که چه سختی دارم ولی خوشحال هستم که سختی ۳۲ ماه را تحمل کردم و برای مردم تا حدی که توان دارم خدمت کردم و می دانم مردم سختی می کشند و تحریم بسیار سخت است و به خاطر اینکه دشمن نتواند اطلاعات بگیرید نمی توانم خیلی توضیج بدهم.

همتی خاططرنشان کرد: در این دوره با پشتیبانی مقام معظم رهبری و کل مجموعه دولت توانستیم این پیچ اصلی فشار حداکثری را رد کنیم. در پایان سال ۹۸ و در سال ۹۹ مشکلاتی پیش آمد که مدیریت بازار ارز را با دشواری همراه کرد. یکی بحث گران شدن نرخ بنزین و دیگری رفتن اسم ایران به لیست سیاه FATF بود.

رییس کل بانک مرکزی ادامه داد: در سال ۹۸ مشکل از افزایش نرخ بنزین شروع شد و افزایش قیمت بنزین به نرخ ارز شوک وارد شد و اواخر سال نیز مباحث مرتبط با اف ای تی اف و ورود به لیست سیاه به عنوان شوک های سیاسی و روانی بر بازار ارز تاثیر گذار بود و لذا بعضاً فشارها و عوامل سیاسی و بیرونی کار را از دست ما خارج کرد.

وی تصریح کرد: در سال ۹۹ اتفاقات زیادی رخ داد که اثر منفی شدیدی بر نرخ ارز گذاشت. از جمله درخواست مکانیزم ماشه توسط آمریکایی ها که علیرغم اینکه رای نیاورد، ولی اثر منفی بر بازار ما گذاشت. همچنین ۱۸ بانک ما تحریم ثانویه شدند که همین امر باعث تشدید شرایط مخرب شد و افزایش انتظارات تورمی را به دنبال داشت.

همتی ادامه داد: کارگزاری بانک مرکزی توانست ۱۲۵ هزار میلیارد تومان اوراق به فروش برساند و اگر این اقدام انجام نمی شد به تنهایی می‌توانست ۳۲ واحد درصد به نقدینگی اضافه کند که از آن جلوگیری شد.

رییس کل بانک مرکزی افزود: اعتقادی به سرکوب نرخ ارز ندارم. بازار ثانویه (نیما) به روز و در حال تغییر است و بانک مرکزی در آن دخالتی ندارد و اقدامات بانک مرکزی صرفا برای ثبات و جلوگیری از نوسانات است.

وی افزود: تسعیر ارز صندوق توسعه ملی بر اساس اصل قانونی است و کسی نمی تواند از آن استنکاف کند علیرغم این موضوع بنده تا حد توان مقاومت کردم. اقتصاد ما بر ارز آوری صادرات غیر نفتی متکی است.

همتی با بیان اینکه در سال گذشته ۳۷ میلیارد دلار واردات داشتیم که دو سوم آن توسط صادرات غیرنفتی تامین شد، افزود: خالص دارایی ارزی بانک مرکزی بر اساس سیاست های مدون است و ارزپاشی در این خصوص وجود ندارد. نرخ ارزی که سرکوب بشود و باعث خروج سرمایه شود از نظر من مردود است.

رییس کل بانک مرکزی ادامه داد: اگر بخواهیم خالص دارایی های ارزی بانک مرکزی را خرج کنیم بر اساس سیاست های ارزی این کار را انجام می دهیم و اجازه خروج سرمایه نمی دهیم. تقریبا ۶.۵ میلیارد تومان ارز صادراتی به چرخه اقتصاد کشور بازنگشته است.

نظر شما