توافق ۲۵ ساله با چین، فرصتی برای رشد اقتصادی ایران

۱۴۰۰/۰۲/۰۱ - ۱۲:۴۷:۰۳
کد خبر: ۱۱۶۸۴۸۳
توافق ۲۵ ساله با چین، فرصتی برای رشد اقتصادی ایران
رئیس هیات امنا خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان ایران معتقد است سند همکاری‌های ۲۵ ساله ایران و چین، فرصتی برای رشد و توسعه اقتصادی کشور است.

به گزارش برنا به نقل از  روابط عمومی خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان ایران، سید علی صدری با اشاره به آمار سرمایه‌گذاری چین در ایران گفت: بر اساس آمار اعلام شده از سوی وزارت صمت، سال گذشته در مجموع حدود ۲ میلیارد و ۴۷۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری خارجی در بخش صنعت و معدن کشورمان داشتیم که ۵۴۳ میلیون دلار، سهم چینی‌ها بوده است. بنابراین چین یکی از سرمایه‌گذاران خارجی اصلی در حوزه صنعت و معدن کشور ماست و شراکت اقتصادی ما با آنها، سابقه دیرینه دارد.

در شرایط فعلی، چین گزینه مناسبی است

عضو هیات مدیره شرکت شهرک‌های صنعتی استان تهران با اشاره به امضای سند همکاری ۲۵ ساله بین ایران و چین، اظهار کرد: در شرایطی که به دلیل تحریم، ما امکان روابط اقتصادی گسترده با اروپا و آمریکا را نداریم و از سوی دیگر، در بسیاری از پروژه‌های کلان زیرساختی صنعتی و عمرانی، نیازمند سرمایه‌‌گذار هستیم، چنین توافقی می‌تواند فرصتی برای توسعه زیرساخت‌ها و در نتیجه، رشد تولید، صنعت و تجارت ما باشد. ما تولیدکننده انرژی هستیم و چین خریدار آن، وجود یک مشتری قابل اعتماد در این بخش برای ۲۵ سال، اطمینان خاطری برای دولت در کسب درآمد است و وضع درآمدی دولت هم بر همه حوزه‌های اقتصادی کشور تاثیر می‌گذارد.

صدری یادآور شد: معدن و انرژی، حمل و نقل، خودروسازی، واگن‌سازی و راهسازی از جمله صنایعی هستند که چینی‌ها در آنها حرفی برای گفتن دارند و تداوم همکاری ما با این کشور در این بخش‌ها، سرعت توسعه این صنایع را در کشور ما افزایش خواهد داد.

وی با یادآوری این نکته که سند همکاری‌های ۲۵ ساله ایران و چین، یک توافق کلی است و جزئیات آن در هر بخش، نیازمند گفت‌وگو و رایزنی میان مقام‌های مسئول دو کشور در حوزه‌های تخصصی است، گفت: چین دومین اقتصاد برتر دنیاست و بر اساس برخی پیش‌بینی‌های رسانه‌ای، تا سال ۲۰۲۸ تبدیل به قدرت اقتصادی اول جهان می‌شود. ارتباط تجاری و صنعتی داشتن با چنین کشوری، حتما به سود ما خواهد بود، البته به شرط اینکه قراردادهای تخصصی ذیل این سند، به دقت نوشته شوند، به عنوان مثال بحث استفاده از نیروی کار بومی در پروژه‌های مشترک یا بحث سرمایه‌گذاری در بخش‌هایی که ایران احساس نیاز به سرمایه می‌کند، لحاظ شود.

افزایش امیدواری نسبت به حل مشکلات بانکی ایرانی‌ها در چین

صدری با اشاره به وجود برخی مشکلات بانکی در تعاملات خارجی ایران، به دلیل تحریم، اظهار کرد: بر اساس مسائل کلی که درباره محتوای این سند همکاری منتشر شده، ارتقای همکاری‌های بانکی، مالی و بیمه‌ای، ایجاد شعب بانکی ایران در چین و تاسیس بانک مشترک، در دستور کار است. این موارد، بسیار امیدوارکننده است چراکه تا اندازه زیادی از مشکلات و گرفتاری‌های بازرگانان و فعالان اقتصادی ما که در ایران یا در چین، در حال فعالیت هستند، می‌کاهد.

عضو هیات مدیره شرکت شهرک‌های صنعتی استان تهران با بیان اینکه گفته می‌شود بر اساس این سند، چین در ساخت پروژه‌های ریلی ایران مشارکت خواهد کرد، یادآور شد: یکی از نیازهای اساسی صنعت و به ویژه معدن ما، توسعه حمل ریلی بار است که امیدواریم با جرای این سند، محقق شود.

مسئولان باید شفاف‌سازی کنند

رئیس هیات امنا خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان ایران، یکی از دلایل برخی انتقادهای مطرح شده در جامعه نسبت به سند همکاری ۲۵ ساله ایران و چین را، عدم شفاف‌سازی مسئولان درباره جزئیات این توافق دانست و گفت: اگرچه این سند، یک توافق کلی است و درباره جزئیات آن باید بحث شود، اما مسئولان باید درباره چشم‌انداز این سند و اتفاقاتی که با اجرای آن خواهد افتاد، با مردم سخن بگویند و نگرانی‌ها درباره وابستگی ایران به چین و مسائلی از این دست را کاهش دهند.

وی یادآور شد: اساس توافق با چین به عنوان یک ابرقدرت اقتصادی، مطلوب است اما باید جزئیات این سند به درستی شکل بگیرد. به عنوان مثال این سند را فرصتی برای رونق اشتغال ایران بدانیم، نه اینکه چینی‌ها بخواهند صفر تا صد پروژه‌ها را با نیروی کار خودشان انجام دهند. بنابراین بحث اشتغال بومی و بهره‌مندی همه حوزه‌های صنعت، معدن و تجارت کشور از این فرصت، باید در دستور کار مسئولان باشد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز