توقف تراکنش‌های بدون هویت از امروز در پایا

۱۴۰۰/۰۲/۰۶ - ۱۳:۲۵:۰۱
کد خبر: ۱۱۷۰۷۷۸
توقف تراکنش‌های بدون هویت از امروز در پایا
تراکنش‌های بدون کد ملی شخص حقیقی و شناسه ملی شخص حقوقی از امروز در پایا برگشت می‌خورد.

به گزارش برنا، یکی از مهمترین پروژه‌های بانک مرکزی در راستای ارتقای شفافیت، سامانه «نهاب» است که تخصیص شماره شناسایی منحصر به فرد برای هر یک از افراد جامعه را در شبکه بانکی میسر می‌کند و در این زمینه، کدملی اشخاص حقیقی، شناسه ملی اشخاص حقوقی و کد فراگیر اتباع خارجی باید به شبکه بانکی اعلام شود.

با اجرای این پایگاه داده در بانک مرکزی، تراکنش‌های افرادی که این کد را ندارند به تدریج متوقف می‌شود. این کار در بهمن ماه سال گذشته با تراکنش‌های ساتنا آغاز شد و از امروز در تراکنش‌های پایا اجرا می‌شود که در مراحل بعدی گسترش پیدا خواهد کرد.

مهران محرمیان معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی در همین رابطه چندی پیش از عدم پذیرش تراکنش‌های فاقد کد شهاب از امروز ۶ اردیبهشت در پایا خبر داد و گفت: در این پروژه کدملی اشخاص حقیقی، شناسه ملی اشخاص حقوقی و کد فراگیر اتباع خارجی باید به شبکه بانکی اعلام شود که این پایگاه داده در بانک مرکزی ایجاد شده و تراکنش‌های افرادی که این کد را ندارند به تدریج محدود و متوقف می‌شود. 

وی گفت: برگشت خوردن تراکنش‌های بدون کد ملی شخص حقیقی و شناسه ملی شخص حقوقی در پایا تاثیری بر فعالیت مشتریانی که اطلاعات هویتی ایشان نزد بانک‌ها موجود است نخواهد داشت. 

محرمیان با بیان اینکه بانک‌ها باید برای ثبت کد شهاب و ثبت حساب‌ها در بانک مرکزی اقدام کنند، تاکید کرد: این اقدام گام دیگری برای شفافیت تراکنش‌های بانکی است. این اقدام در بهمن ماه سال گذشته با تراکنش‌های ساتنا آغاز شد و از امروز ۶ اردیبهشت‌ماه در تراکنش‌های پایا ادامه می‌یابد که در مراحل بعدی نیز گسترش خواهد یافت. 

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی افزود: در حال حاضر تعداد تراکنش‌های بدون هویت بسیار کاهش یافته است و دلیل اینکه این اقدامات به تدریج انجام می‌شود این است که توقف یک‌باره تمام تراکنش‌های بدون هویت، می‌توانست مشکلات عدیده‌ای را برای این مشتریان ایجاد کند. 

 

نظر شما