لغو ثبت سفارش برای واردات کالا به مناطق آزاد

۱۴۰۰/۰۳/۰۹ - ۰۸:۳۶:۳۰
کد خبر: ۱۱۸۵۹۲۰
لغو ثبت سفارش برای واردات کالا به مناطق آزاد
معاون فنی گمرک ایران، از لغو ثبت سفارش برای واردات کالا به مناطق آزاد و ویژه اقتصادی خبر داد.
به گزارش برنا به نقل  از گمرک ایران،  در حالی از سال ۱۳۹۷ مناطق آزاد و ویژه اقتصادی مشمول مصوبه ثبت سفارش برای واردات کالا شد که تازه‌ترین اعلام معاون فنی گمرک ایران از عدم نیاز به مجوز ثبت سفارش، برای واردات کالا به این مناطق یا ترانزیت بین آن‌ها حکایت دارد. 

 ثبت سفارش لغو و ثبت آماری انجام می‌شود

آقای مهرداد جمال ارونقی معاون فنی گمرک ایران با اشاره به اینکه بر اساس مصوبه هیئت وزیران در سال ۱۳۹۷، واردات کالا در مناطق آزاد یا ترانزیت کالا بین مناطق آزاد تجاری - صنعتی و ویژه اقتصادی ملزم به انجام ثبت سفارش بوده است، گفت:، اما طی آخرین تصمیم اخذ شده و ابلاغ معاونت حقوقی رئیس جمهور و معاونت امور مجلس وزارت اقتصاد، ترانزیت خارجی کالا با مقاصد مناطق آزاد و ویژه اقتصادی از مبدأ سایر مناطق آزاد و ویژه اقتصادی و یا مبادی ورودی کشور، بدون نیاز به ثبت سفارش انجام خواهد شد. 
 
به گفته وی، با لغو الزام ثبت سفارش، واردات کالا به مناطق آزاد و ویژه اقتصادی یا ترانزیت کالا بین مناطق صرفاً بر اساس ثبت آماری کالا و اعلام توسط دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی انجام خواهد شد.
 
ارونقی افزود: همچنین مقرر شد سازمان‌های مناطق آزاد و ویژه اقتصادی همه اطلاعات کالا‌های وارد شده را به صورت بر خط در اختیار گمرک ایران قرار دهند. 
 
لازم به یادآوری است که تا قبل از اجباری شدن ثبت سفارش در مناطق آزاد و ویژه، این مناطق از ثبت سفارش برای واردات کالا معاف بود و در زمان تصویب این الزام که به دلیل تغییر سیاست‌های ارزی اعمال و مناطق را نیز در بر گرفت، با واکنش‌هایی به دلیل مغایرت با قوانین و مقررات و ماهیت مناطق همراه شد. 

افزایش تعرفه کالا‌های همراه مسافر

معاون فنی گمرک ایران همچنین گفت: در این نشست مشترک توافق شده است که با همکاری گمرک ایران افزایش تعداد ردیف تعرفه‌های کالای مجاز همراه مسافر (در کارگروه مورد نظر) در دستور کار قرار گیرد. 

شرایط ترانزیت خودرو 

ارونقی در ادامه به توافق بین دبیرخانه شورای عالی با پلیس راهور ناجا، اشاره کرد و افزود: ترانزیت خارجی خودرو‌های سواری دارای پلاک و شماره گذاری شده در مناطق آزاد پس از انجام ثبت آماری مورد تایید دبیرخانه شورای عالی، مابین مناطق آزاد تجاری، صنعتی بلامانع است، اما مشمول خودرو‌های آمریکایی و لوکس نخواهد بود.

برگشت حقوق ورودی مواد اولیه وارداتی به مناطق آزاد 

معاون فنی گمرک ایران همچنین با اشاره به ماده ۶۶ قانون امور گمرکی گفت: طی توافق انجام شده مقرر شد حقوق ورودی مواد اولیه خارجی پرداخت شده واحد‌های تولیدی مستقر در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی پس از صادرات، با رعایت مقررات مربوطه استرداد شود. 

اما یک توافق ارزی 

ارونقی به دیگر توافق صورت گرفته فی مابین دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، گمرک ایران و بانک مرکزی اشاره کرد و افزود: به منظور رفع مشکلات تسویه ارزی کالا‌های وارده به مناطق آزاد و ویژه اقتصادی مقرر شد گمرکات اجرایی مستقر در مناطق ویژه و گمرک ایران، همکاری لازم را در خصوص تعیین ارزش استنباطی کالای وارده به عمل آورند. 
 
وی همچنین گفت: مقرر شد ورود اطلاعات قبوض انبار کالا‌های وارده به مناطق ویژه اقتصادی توسط سازمان مسئول آن منطقه در سامانه گمرک ایران یا در سامانه خاص مناطق با ایجاد ارتباط سامانه‌ای انجام شود.
 
معاون فنی گمرک ایران اضافه کرد: این معاونت در گمرک ایران و همچنین نماینده‌ای از دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی مسئول حسن اجرای این توافقات و همچنین رفع مسائل و مشکلات مربوطه، فی مابین خواهند بود.
نظر شما