در سفر یک روزه اعضای کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی به جزیره قشم مورد بازدید قرار گرفت

دستاوردهای منطقه آزاد قشم در تامین و تولید انرژی در جزیره

۱۴۰۰/۰۳/۰۹ - ۰۸:۴۲:۳۸
کد خبر: ۱۱۸۵۹۴۵
افزون بر 14 نماینده عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در سفر یک روزه به جزیره قشم ضمن دیدار با رییس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم و آشنایی با فعالیت ها و دستاوردهای این سازمان در عرصه سرمایه گذاری و تامین و تولید انرژی از دو واحد بزرگ تامین انرژی نیز در این جزیره بازدید و پیشرفت ها، ظرفیت ها، طرح ها، پیشنهادات و مسائل و موانع تولید انرژی را در این واحدها بررسی کردند.

به گزارش برنا از  روابط عمومی سازمان منطقه آزاد قشم علی درویش پور رییس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم در دیدار فریدون عباسی رییس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی و اعضای این کمیسیون در محل  دفتر مرکزی این سازمان به تفصیل آخرین وضعیت تولید و تامین انرژی شامل برق، گاز و نفت را در جزیر برشمرد و گفت:  با هدف تامین سوخت و مواد اولیه واحدهای حوزه نفت و انرژی و همچنین خوراک واحدهای پتروشیمی منطقه آزاد قشم افزون بر ۳۵ میلیون مترمکعب گاز از طریق خط ۷ سراسری بوسیله خط لوله ۳۰ اینچی از طریق بندرعباس به جزیره قشم انتقال می یابد.

وی با اشاره به اینکه دو برابر پیک مصرف برق در جزیره با اقدامات خوب انجام شده در حوزه های زیربنایی و آغاز به کار نیروگاه های برق در جزیره، توان تولید برق در این جزیره  وجود دارد، افزود: در طرح جامع هاب انرژی جزیره نیز موافقت اصولی با ۵ شرکت نهایی شد و چهار شرکت ایرانی و یک شرکت چینی قرار شد با هفت میلیارد دلار سرمایه گذاری افزون بر ۱۰میلیون تن متانول در جزیره قشم در سال تولید کنند.

رییس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم  درخصوص تامین آب جزیره نیز گفت: حل نهایی این موضوع با انجام کار پیوسته با همکاری و هم افزایی شرکت آب و فاضلاب استان هرمزگان در دستور کار این سازمان قرار دارد.

براساس این گزارش فریدون عباسی رییس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی نیز در این دیدار با اشاره به اینکه اعضای این کمیسیون با سفر به مناطق مختلف کشور واقعیات هر منطقه را از نزدیک مشاهده و آنها را با مصوبات مجلس منطبق می کنند، گفت: من از نزدیک با مسائل جزیره قشم آشنا هستم و از همان اول معتقد بودم که طرح های توسعه این جزیره و همه مناطق جنوب کشور باید دریامحور باشد.

وی با انتقاد از تمرکز طرح های کلان کشور در حوزه انرژی در استان های مرکزی بر ضرورت اجرای این گونه طرح ها در مناطق جنوب کشور تاکید کرد و افزود: هرچقدر جمعیت، فکر و کسب و کارها  در مناطق جنوب کشور توسعه پیدا کند، زمینه رشد سرمایه گذاری در این مناطق نیز گسترش می یابد.

عباسی در بخش دیگری از سخنان خود اتخاذ راهبرد و سیاستگذاری درست را برای توسعه کشور اجتناب ناپذیر خواند و گفت: بطور قطع در چنین شرایطی تحریم های خارجی نیز نمی تواند مانع توسعه کشور شود.

به گفته رییس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی برای مناطق آزاد کشور باید شاخص هایی تعیین شود وبا حذف بوروکراسی در این مناطق، زمینه جذب سرمایه گذاری خارجی را نیز می توان فراهم ساخت.

دیدار از دو واحد بزرگ تامین و تولید انرژی قشم

براساس این گزارش فریدون عباسی رییس کمیسیون انرژی مجلس شورای و اعضای این کمیسیون به همراه برخی از معاونان و مدیران سازمان منطقه آزاد قشم و فرماندار شهرستان قشم روز شنبه از محل نیروگاه سیکل ترکیبی 500 مگاواتی متعلق به گروه مپنا بازدید کردند.

این مجموعه با هدف توسعه تولید برق در جنوب شرق کشور و پاسخگویی به رشد مصرف در منطقه، نیروگاه سیکل ترکیبی قشم با ظرفیت 500 مگاوات شامل دو واحد گازی 175 مگاواتی و یک واحد بخار 160 مگاواتی مشغول فعالیت است.

همچنین فعالیت های شرکت نفت فلات قاره ایران منطقه قشم (شرکت نفت گورزین) نیز مورد بازدید فریدون عباسی، رییس کمیسیون انرژی و تعدادی از اعضای این کمیسیون به همراه برخی از معاونان و مدیران سازمان منطقه آزاد قشم و فرماندار شهرستان قشم قرار گرفت.

فعالیت های این مجموعه امکان تامین سوخت و خوراک صنایع مختلف و بویژه نیروگاه‌های برق شامل نیروگاه قشم مولد و آب و برق مپنا را جهت تامین انرژی مورد نیاز در سطح جزیره  و همچنین با استفاده از گازهای همراه نفت میدان هنگام، امکان تامین سوخت و خوراک طرح‌های پتروشیمی این جزیره را فراهم می سازد.

گفتنی است اعضای کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی که در این سفر فریدون عباسی رییس این کمیسیون را همراهی می کردند شامل احمد مرادی، موسی احمدی، عبدالعلی رحیمی مظفری، رمضانعلی سنگدوینی، پرویز محمد نژاد قاضی محله، هادی بیگی نژاد، مصطفی نخعی، منصور شکراللهی، حسین حسین زاده، بابک دهقانی، حمزه تبار جعفر، مجید تاجیک و مجتبی فضلی بودند.

نظر شما