یادداشت وزیر نیرو / بی‌توقف در هفته‌های آخر

۱۴۰۰/۰۳/۲۰ - ۰۹:۵۶:۴۶
کد خبر: ۱۱۹۰۷۳۲
یک ­هفته به انتخابات ریاست جمهوری 1400 مانده و ذهن‌ها متوجه نامزدها و سودای رقابت برای نشستن بر صندلی ریاست جمهوری است، اما در میانه این غوغا، صنعت آب و برق سخت‌ترین روزها را در یکی از خشک‌ترین سال‌های چند دهه اخیر از سر می‌گذراند.

به گزارش برنا، «رضا اردکانیان» وزیر نیرو در یادداشتی به جزئیات افتتاح های امروز صنعت آب و برق اشاره کرد.

متن یادداشت وزیر نیرو بدین شرح است:گرمای هوا زودتر از گرمای انتخابات از راه رسید و باران که نبارید، آب پشت سدها کم شد و هزاران مگاوات کمبود تولید نسبت به سال گذشته، صادرات غیرمجاز انرژی (تولید غیرقانونی رمزارز) به‌علاوه کولرهای گازی و الگوهای بدمصرفی که دیرزمانی است گریبانگیر سبک زندگی ما ایرانیان شده است بر مشکلات افزود و خاموشی اجباری به ارمغان آورد.
 روزهای تلخی گذشت، اما می‌توان از همه این تلخی‌ها درس گرفت و با امید به ساختن و پیش رفتن در مسیر خدمت، خاطره‌هایی کشورساز از آن‌ها ساخت.
شروع عملیات اجرایی نیروگاه بخاری سیریک به ظرفیت 1400 مگاوات، با ارزش سرمایه‌گذاری 38 هزار میلیارد تومان بزرگ‌ترین جلوه برنامه‌ریزی و تلاشی مجدانه برای افزودن بر ظرفیت تولید برق در کشور است تا نیروی برق کافی برای آینده توسعه در ایران تامین شود. این نیروگاه از محل وام اعطا شده توسط روسیه با ارزش سرمایه‌گذاری نزدیک به 1.4 میلیارد یورو ظرف مدت 41 ماه ساخته می‌شود. 
نیروگاه سیریک شامل 4 واحد بخاری 350 مگاواتی با راندمان ناخالص 46 درصد است که موجب افزایش پایداری در شبکه برق منطقه جنوب شرق کشور (مکران) را فراهم می‌آورد. این نیروگاه به علت مجاورت با دریا و فاصله نسبتا زیاد تا مناطق مسکونی، امکان استفاده از سوخت جایگزین و به تبع آن صرفه‌جویی در مصرف 2.3 میلیارد مترمکعب گاز در سال را دارا است.
نکته مهم در خصوص نیروگاه سیریک آن است که این اولین طرح عملیاتی‌شده از محل پنج میلیارد یورو خط اعتباری تخصیص‌ یافته از سوی روسیه به جمهوری اسلامی ایران برای توسعه زیرساخت‌ها است. این نیروگاه را هم‌چنین می‌توان جزو اولین نمونه همکاری‌های اقتصادی و فناورانه میان ایران و کشورهای همسایه در این سطح و به‌رغم وجود شدیدترین تحریم‌های بین‌المللی علیه کشور به حساب آورد که می‌تواند زمینه اجرای سایر طرح‌ها از همین محل را نیز فراهم کند.
واحد 2 گازی نیروگاه سیکل ترکیبی هنگام به ظرفیت 307 مگاوات، با ارزش سرمایه‌گذاری 3013 میلیارد تومان نیز در این هفته افتتاح می‌شود. این نیروگاه هم‌چنین شامل یک واحد بخار به ظرفیت 292 مگاوات نیز هست که جمعا ظرفیت این نیروگاه را به 906 مگاوات می‌رساند. 
نکته قابل توجه این‌که راندمان واحد گازی این نیروگاه 40 درصد است و با توجه به تکمیل واحد بخار و سیکل ترکیبی، راندمان نیروگاه به 58 درصد می‌رسد. 
آبگیری سد کنجانچم (گلال ملک) با ارزش سرمایه‌گذاری 405 میلیارد تومان نیز در هفته دهم پویش #هرهفته_الف_ب_ایران انجام می‌گیرد. سد مخزنی کنجانچم یکی از سازه‌هایی است که به عنوان بخشی از طرح گرمسیری، در بخش‌های پایانی قطعه سوم از طرح انتقال آب حوزه سیروان به مناطق گرمسیری استان‌های کرمانشاه و ایلام در نظر گرفته شده است. 
طرح عظیم گرمسیری با هدف انتقال آب حوضه سیروان به مناطق گرمسیری مرزی استان‌های کرمانشاه و ایلام و با هدف توسعه اقتصادی، پایداری اجتماعی و بهبود شرایط زندگی با در نظر گرفتن مسائل محیط‌ زیستی بر اساس تامین درازمدت نیازهای کشاورزی، شرب و صنعت منطقه تا افق 1425 اجرا شده است. سد کنجانچم با هدف ذخیره و تنظیم آب مازاد سامانه گرمسیری در دامنه جنوبی ارتفاعات صالح‌آباد در 55 کیلومتری شهرستان ایلام و 22 کیلومتری مهران در استان ایلام جانمایی، طراحی و روی رودخانه چشمه ملک (سرشاخه فرعی رودخانه کنجانچم) و قبل از تلاقی آن با رودخانه کنجانچم احداث شده است. 
تامین کمبود آب شبکه کنجانچم، تامین آب بخش‌هایی از شبکه آبیاری و زهکشی مهران و گاوی، تأمین آب شرب و صنعت شهر مهران به میزان 8 میلیون مترمکعب در سال و استفاده از دریاچه سد به عنوان یکی از عوامل تحول در گردشگری منطقه از اهداف ساخت کنجانچم است.
مناطق مرزی غرب کشور در دوران جنگ اگرچه مدت کوتاهی در اشغال دشمن بود ولی از آنجا که زیر دید و تیر مستقیم دشمن قرار گرفته ‌بود، ساکنان آن مجبور به ترک منطقه شدند. کم شدن جمعیت نفت‌شهر، سومار و قصرشیرین پیامد این وضعیت در منطقه بوده است و درکنار آن‌ها بسیاری از روستاهای محدوده (بیش از 300 روستا) خالی از سکنه و رشد جمعیت در منطقه منفی شد. اجرای طرح گرمسیری فرصتی برای احیای امکان تولید اقتصادی کشاورزی در منطقه ایجاد کرده است. 
بخشی از شبکه اصلی آبیاری و زهکشی طرح گرمسیری با ارزش سرمایه‌گذاری 570 میلیارد تومان با همین اهداف احداث شده است. بخشی از شبکه‌های آبیاری دشت‌های گرمسیری در سطح 6800 هکتار در چهار دشت ذهاب جنوبی (2371 هکتار)، حومه قراویز (1256 هکتار)، جگرلوی جنوبی (423 هکتار) و بهبود کنجانچم (2750 هکتار) در هفته دهم پویش #هرهفته_الف_ب_ایران افتتاح می‌شود تا تحقق اهداف اقتصادی و اجتماعی مترتب بر طرح عظیم گرمسیری بیش از گذشته در دسترس قرار گیرد. 
اجرای طرح‌های صنعت آب و برق ایران حتی در آخرین ماه‌های دولت تدبیر و امید، بی‌توقف ولی با برنامه، باانگیزه و برای رسیدن به اهدافی که برای این صنعت و پویش #هرهفته_الف_ب_ایران تدوین شده است، استوار به پیش می‌رود.
 ما با تمام توان تلاش می‌کنیم صنعت آب و برق بدون هرگونه کندی در برنامه‌ها ناشی از ایام تغییر دولت، به دولت بعد تحویل شود.

نظر شما