ویلای مدرن یا کلاسیک ؟ شما کدامیک را میپسندید

۱۴۰۰/۰۴/۱۲ - ۰۹:۲۵:۱۶
کد خبر: ۱۲۰۱۱۸۳
ویلای مدرن یا کلاسیک ؟ شما کدامیک را میپسندید
اگر سری به مناطق و شهرک های ویلایی زده باشید با انواع ویلا های ساخته شده به سبک کلاسیک و مدرن رو به رو شده اید. به نظر شمااز بین سبک مدرن و کلاسیک، کدام سبک برای ساخت ویلا یا خانه های ویلایی جذاب تر است؟

به گزارش برنا؛ برای پاسخ دادن به این سوال لازم است اول با ویژگی ها و خصوصیات هر کدام از این سبک های اصلی معماری و ساخت ویلا آشنا شویم تا بتوانیم درک بهتری از آنها داشته و تصمیم مطمئن تری بگیریم. در این مطلب سعی میکنیم به مقایسه دو سبک اصلی طراحی ویلا بپردازیم. 

 

سبک کلاسیک

سبک کلاسیک در طراحی ویلا برگرفته از معماری دوران عظمت و شکوفایی امپراطوری های رُم، یونان و ایران باستان است. در این سبک از مصالح سنگی و حجم های سنگین استفاده می شود که نمایانگر ابُهَت و جلال است.نما رومی عمدتا ظاهر بیرونی این ویلاها را در بر میگیرد. سبک کلاسیک علاوه بر طراحی ویلا در ایران در طراحی مراکز خرید، طراحی رستوران و اماکن تفریحی که نیازمند نشان دادن شکوه و جلال هستند به کار برده می شود. 

از ویژگی های به خصوص این سبک معماری میتوان موارد زیر را نام برد:

  • ستون های سنگی بلند و پایه و سرستون های باشکوه و نمادین
  • طاق ها و دیوار های با نقش های برجسته
  • گچ کاری های بسیار پیچیده و متحیر کننده و نقاشی های با شکوه در سقف
  • استفاده از سنگ به عنوان متریال اصلی در ساخت مجسمه، سنگ تراشی و آب نماهای سنگی

نظم و تقارن را در این سبک از نمای بیرونی تا دکوراسیون داخلی، در تابلوها و نقش و نگارها، در مبلمان و دیگر اجزا می توان دید. درب ورودی ویلا بصورت بیرون زده از سازه اصلی ساختمان یا فرو رفته در آن است که در وسط ساختمان قرار گرفته و عمدتا ستون های متقارن و باشکوهی در 2 طرف آن قرار گرفته است.

ویلااا002

همچنین استفاده از پله های عریض، جعبه گل (flower box)، پنجره های متقارن، ایوان هایی با نرده های سنگی یا چوبی با خطوط نرم و منحنی از دیگر خصوصیات متداول ویلا هایی با سبک کلاسیک هستند.

استفاده از رنگ های خنثی در سبک کلاسیک ویلا، حس ظرافت، تجمل و رسمیت را بیشتر القا می کند. جزییات ریز و دقیق به کار رفته در قسمت های مختلف ویلای کلاسیک، نشان دهنده عظمت و قدرت است.

طرح هایی که برای کف پوش و پارچه ها استفاده می شوند، معمولا شطرنجی و راه راه و گل دار است که با رنگ سفید و دیگر رنگ های خنثی هارمونی بخصوصی ایجاد می کنند.

ویژگی های محوطه بیرونی و باغ های ویلا با سبک کلاسیک به شرح زیر است:

  • استفاده از تقارن در محوطه سازی باغ
  • آب نماهای سنگی مجلل
  • کاشت درخت ها به صورت ردیفی و متقارن
  • گلدان های سنگی بزرگ با گل های پر شاخ و برگ و زیبا
  • سنگ فرش محوطه با طرح های عاجی
  • نور پردازی های فراوان در شب برای نشان دادن تجمل و به چشم آمدن ساختمان

این نکته را درنظر داشته باشید که برای پیاده سازی این سبک از ویلا، به دلیل استفاده از متریال های خاص و گران بها، باید هزینه های گزافی را متحمل شوید.

سبک طراحی مدرن ویلا:

سبک مدرن در معماری ویلا برگرفته از سبک مینیمال بوده و به کارایی و کاربردی بودن فضا توجه خاصی دارد. از معیار های سبک مدرن ویلا میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • طراحی بر اساس نیاز افراد و استفاده حداکثری از فضا صورت گرفته است
  • طرح های ساده، واضح و قابل تشخیص از اشکال هندسی
  • حذف جزییات غیر ضروری در طراحی
  • استفاده حداکثری از محیط پنجره ها و ورودی ها شیشه ای سراسری
  • استفاده از رنگ های خنثی و تک رنگ
  • ویلاااا003

پیروی از سبک مینیمال باعث شده تا نظم و ترتیب خاصی در دکوراسیون ایجاد شود. این کار باعث جلوگیری از شلوغی و استرس شده و حس آرامش و امنیت را به شما القا می کند.

عدم تقارن و ایجاد تعادل در نمای بیرون ویلا، همراه با سادگی در طراحی معماری، از ویژگی های منحصر بفرد سبک مدرن در ویلا است. این عدم تقارن باعث بوجود آمدن خلاقیت و نبوغ در طراحی شده و دست شما را در بازسازی و اضافه کردن فضاهای جدید به ویلا باز می گذارد.

بهره گیری از پنجره های بزرگ و ورودی ها شیشه ای، پیوندی بین طبیعت بیرون ویلا و محیط درونی ویلا ایجاد می کند. این پیوند منجر به بهره مندی از نور طبیعی، سادگی و زیبایی هرچه بیشتر ویلای شما خواهد شد.

سبک مدرن در معماری ویلا با داشتن تجمل کمتر و استفاده بهینه سازی از فضا، کمک شایانی به حفظ محیط زیست می کند.

در محوطه سازی باغ ویلا، سبک مدرن پوشش ساده تری از گیاهان و درخت ها را می پسندد و فاصله های بیشتری بین المان های طبیعی دارد. استفاده از گلدان های مدرن با طرح های ساده و جنس فلزی، بتنی یا چوبی در باغ های ویلای مدرن متداول است.

محوطه های ویلای مدرن بر اساس دسترسی آسان به سراسر باغ و ویلا طراحی شده است. مسیر های رفت و آمد آزادتر بوده و نورپردازی ها به صورت کاربردی و حداقلی هستند.

انتخاب سبک ویلا

بعد از شناخت این 2 سبک معماری متوجه می شویم که پاسخ این سوال بستگی به سلیقه و نوع زندگی شما دارد. چنانچه شما فردی علاقه مند به بناهای باستانی بوده و از شکوه و تجمل لذت می برید، سبک  طراحی کلاسیک برای شما مناسب تر است. البته باید بدانید که هزینه های ساخت و نگهداری از این نوع ویلا و باغ بیشتر از سبک مدرن خواهد بود.

ولی در صورتی که شما شخصی هستنید که با سبک مینیمال و مدرن آشنا و دم خور است، سبک مدرن بهترین گزینه برای شماست. در سبک معماری مدرن تلاش بر اینست  تا از تجمل های بیهوده دوری کرده و با استفاده بهینه از مصالح و انرژی و فضا، بهترین بازدهی و کمترین هزینه را برای سازنده و ساکنین  داشته باشد.

شرکت طراحی ویلا و معماری استودیو قاف آماده مشاوره حرفه ای و ارایه بهترین طرح ها و نقشه های اجرایی برای پروژه ویلایی شما می باشد. برای اطلاعات بیشتر با استودیو قاف تماس بگیرید. 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز