معاون وزیر صنعت اعلام کرد:

تخصیص ۱۰هزار هکتار زمین برای ساخت و توسعه شهرک‌های صنعتی

۱۴۰۰/۰۷/۰۷ - ۱۴:۳۲:۳۹
کد خبر: ۱۲۴۰۱۸۰
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: ۱۰ هزار هکتار زمین برای توسعه شهرک‌های صنعتی موجود و ساخت شهرک‌های صنعتی به‌طور عمده در مناطق محروم برنامه‌ریزی شده و شاخص مربوط به آن پنج برابر افزایش یافته است.

به گزارش برنا از وزارت صنعت، معدن و تجارت، «علی رسولیان» در نشست امضای تفاهم‌نامه همکاری بین سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران و سازمان بسیج مهندسین صنعتی افزود: این سازمان در راستای انجام دو وظیفه اصلی خود، که ایجاد شهرک‌ها و نواحی صنعتی، تأمین زیرساخت‌های مناسب سرمایه گذاری و حمایت از واحدهای صنعتی و تولیدی مستقر است، برنامه‌های حمایتی متنوع و مشوق‌هایی را تدوین کرده تا فعالان اقتصادی با سهولت و شرایط مناسب به کسب‌وکار خود بپردازند.

وی با اشاره به این‌که یکی از اولویت‌های مهم سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، تأمین زمین مناسب برای صنعتگران است، بیان‌داشت: برنامه این سازمان برای تأمین ۱۰ هزار هکتار زمین تدوین شده است.

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران اضافه‌کرد: همچنین برای تأمین انرژی برق شهرک‌ها و نواحی صنعتی، سخت‌افزار و تجهیزات مورد نیاز از جمله پُست‌ها و خطوط انتقال با مشارکت وزارت نیرو و تأمین اعتبار، انجام شده است.

رسولیان ادامه‌داد: ۶۳ پست ۲۰.۶۳ برای شهرک‌ها و نواحی صنعتی برنامه‌ریزی شده است و تفاهم نامه‌ ای نیز برای ساخت نیروگاه‌های مقیاس‌کوچک (CHP) در شهرک‌های صنعتی. امضاء شده تا از آسیب قطعی برق به صنایع جلوگیری شود؛ در این راستا زمین رایگان و تسهیلاتی با همکاری و مشارکت وزارت نیرو در نظر گرفته شده است.

وی بیان‌داشت: برای تأمین انرژی خورشیدی سه‌هزار هکتار زمین در شهرک‌های صنعتی شناسایی و مجوزهای لازم برای واگذاری ۱۰ ساله زمین مشخص شده است.

این مقام مسوول خاطرنشان‌کرد: این مجموعه اقدامات هرچند برای این سازمان بدون انتفاع است و در مسیر تأمین اعتبار آن مشکلاتی وجود دارد، اما رونق تولید و پایداری اشتغال در این مناطق برای دولت از اوجب واجبات است.

استفاده از پساب شهری برای جبران کسری آب

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین با اشاره به این‌که بیش از ۲ هزار لیتر کسری آب در شهرک‌های صنعتی کشور وجود دارد، اظهار داشت: رویکرد ما برای جبران کسری آب، استفاده از پساب‌های شهری است که برای خریداری آن‌ها به وزارت نیرو اعلام آمادگی کرده‌ایم و در برخی مناطق نیز آغاز شده است.

وی تصریح‌کرد: رویکرد دیگر ما بازچرخانی آب صنایع است که می‌تواند به میزان قابل توجهی کسری آب را تأمین کند.

رسولیان به ساخت واحدهای کارگاهی کوچک برای بنگاه‌هایی که ظرفیت مالی بالایی ندارند نیز اشاره کرد و افزود: پارسال ۷۲ واحد کارگاه در شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور ایجاد شد و امیدواریم برنامه امسال ما که از ابتدا احداث یک‌هزار کارگاه بود و اکنون به یک‌هزار و ۸۰۰ کارگاه رسیده است، با تحقق حداقل ۸۰ درصد آن‌ها، سهم به‌سزایی در اشتغال‌زایی کشور ایفا کند.

وی از احیاء واحدهای تولیدی غیرفعال در داخل و خارج شهرک‌ها و نواحی صنعتی به‌عنوان دیگر اولویت مهم این سازمان در سال جاری یاد کرد و گفت: امسال یک‌هزار و ۶۰۰ واحد صنعتی غیرفعال در داخل شهرک‌های صنعتی و ۴۰۰ واحد در خارج از آن‌ها برای برنامه بازفعال‌سازی هدف‌گذاری شده‌اند.

این مقام مسوول خاطرنشان‌کرد: با کمک بسیج پایش‌های مناسبی انجام شده و گزارش‌های کارشناسی خوبی از واحدهای راکد و فعال، دلایل تعطیلی و مشکلات پیش روی آن‌ها در اختیار ما قرار گرفته است.

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران اضافه‌کرد: امسال با افزایش سه برابری تسهیلات صنایع کوچک و متوسط در قالب ۸۶ برنامه حمایتی در ۲۵ سرفصل، حمایت‌های متنوعی در بخش‌های صادرات و واردات، برگزاری نمایشگاه، خوشه‌های صنعتی و غیره انجام شده که همگی در راستای توسعه اقتصادی و توانمندسازی بنگاه‌های کوچک و متوسط بوده است.

استفاده از ظرفیت و خدمات کارشناسی بسیج

رئیس سازمان بسیج مهندسین صنعتی نیز در این نشست گفت: ظرفیت سپاه و بسیج بسیار بالاست و ما در کنار شما ایستاده‌ایم تا اهداف و مأموریت‌های مشترک‌مان انجام شود.

«علی توشه» اضافه‌کرد: ما در هر عرصه‌ای از ظرفیت‌های لازم برخورداریم و در حوزه تولید نیز در همه مسیر زنجیره ارزش، از ابتدا تا بازار مصرف در کنار و همراه شما خواهیم بود.

رئیس سازمان بسیج مهندسین صنعتی ادامه داد: این سازمان با حضور ۶۰ هزار نفر نیروی علمی، در خدمت و در کنار صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی است و این اطمینان را می‌دهد که متناسب با نیازمندی‌های تخصصی هر حوزه، امکان ارائه خدمات کارشناسی لازم وجود دارد.

توشه بیان‌داشت: ۳۱ سپاه استانی با تشکیل قرارگاه، بیش از ۱۵ هزار واحد تولیدی را پایش کرده‌اند و حدود ۴۶ هزار مشکل و مانع در ۵۶ عنوان کلی و چهار حوزه اصلی شناسایی و عارضه یابی شده است.

وی توضیح داد: این چهار حوزه اصلی عبارت‌اند از زیرساخت، حوزه بانکی، قوانین و مقررات و تجارت و بازرگانی که هر سه رکن تولید، توزیع و مصرف در این حوزه‌ها پوشش داده شده است.

پیش از این در سال ۹۷ تفاهم‌نامه سه‌جانبه‌ای با هدف ارتقای توانمندی و افزایش قابلیت در بنگاه‌های اقتصادی و توسعه فضای کسب و کار بین سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، سازمان بسیج مهندسین صنعتی و سازمان مدیریت صنعتی منعقد شده بود که نتایج مطلوب به‌دست آمده در مدت سه سال گذشته، به انعقاد این تفاهم نامه دوجانبه انجامیده است.

نظر شما