سرپرست معاونت امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد:

امکان خودکفایی ایران در تولید شکر در مدت ۲ سال

۱۴۰۰/۰۷/۱۷ - ۱۰:۴۵:۳۹
کد خبر: ۱۲۴۴۰۵۵
امکان خودکفایی ایران در تولید شکر در مدت ۲ سال
سرپرست معاونت امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی گفت: ایران با توسعه کارخانه‌های فراوری، ظرفیت خودکفایی در تولید شکر را در مدت دو سال دارد.

به گزارش برنا به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، «علیرضا مهاجر» افزود: اکنون میزان مصرف شکر کشور سالانه حدود دو میلیون و ۲۰۰ هزار تا دو میلیون ۴۰۰ هزار تن است که از این میزان حدود ۱.۶ تا ۱.۹ میلیون تن در ایران تولید می‌شود. این کمبود را می‌توان با ایجاد کارخانه‌های جدید و افزایش بهره‌وری تولید تامین کرد.

 سرپرست معاونت امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی اظهارداشت: واردات سالانه ۳۰۰ تا ۵۰۰ میلیون دلار شکر در شرایطی رخ می‌دهد که ایران ظرفیت خودکفایی در تولید این محصول را دارد.

وی اضافه کرد: ایران به دلیل داشتن ظرفیت بالا برای تولید نیشکر و چغندرقند به راحتی می‌تواند با احداث کارخانه‌های صنایع تبدیلی در استان‌هایی مانند خوزستان طی دو سال به خودکفایی برسد.

مهاجر با بیان اینکه راه اندازی کارخانه‌های قند معمولا به سرمایه‌گذاری بالایی نیاز دارد، گفت: ساخت یک کارخانه قند حداقل به حدود یکهزار تا ۵ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری نیاز دارد و ما از بنیاد مستضعفان خواسته ایم در این حوزه ورود کند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه هزینه راه اندازی کارخانه‌های قند طی پنج سال فعالیت کارخانه بازگردانده می‌شود، گفت: ما می‌توانیم با افزایش تولید شکر علاوه بر ایجاد امنیت غذایی ۱۰۰ درصدی در این حوزه، صادرات هم داشته باشیم.

 سرپرست معاونت امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی در خصوص اینکه ایران کشوری کم آب است و تولید چغندرقند و نیشکر مصرف آب بالایی دارد، گفت: وزرات جهاد کشاورزی برنامه‌ریزی کرده تا چغندر به جای بهار و تابستان در پاییز و زمستان با کمک نزولات جوی و به اصطلاح استفاده از آب سبز تامین شود.

سرانه مصرف شکر در ایران ۹ کیلوگرم بالاتر از میانگین جهانی 

مهاجر با هشدار اینکه سرانه مصرف شکر در ایران ۹ کیلو گرم بیشتر از میانگین جهانی است، بر لزوم فرهنگ سازی مناسب و اطلاع رسانی بیشتر از زیان‌های مصرف زیاد شکر، با کمک وزارت بهداشت، آموزش و پرورش و رسانه‌های جمعی تاکید کرد و گفت: سرانه جهانی مصرف شکر سالانه ۱۸ کیلوگرم است، اما این عدد در ایران متاسفانه ۲۷ کیلوگرم است.

وی افزود: کشور ما در شرایطی است که می‌توانیم با فرهنگ سازی مناسب از سایر محصولات همچون خرما و کشمش بجای شکر استفاده کنیم که از یک سو به کاهش مصرف و واردات شکر، و سوی دیگر به بهداشت فردی و سلامت جامعه کمک می‌کند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز