یک کارشناس اقتصادی در گفتگو با برنا تصریح کرد؛

یکی از بدترین عملکردهای اقتصادی را در ۱۰ سال گذشته داشتیم / دولت‌ها به یک کارخانه ایجاد موانع تولید تبدیل شده‌اند

۱۴۰۰/۰۸/۲۴ - ۰۹:۴۴:۲۲
کد خبر: ۱۲۶۰۵۴۲
یکی از بدترین عملکردهای اقتصادی را در ۱۰ سال گذشته داشتیم / دولت‌ها به یک کارخانه ایجاد موانع تولید تبدیل شده‌اند
یک کارشناس اقتصادی از عدم ثبات و نبود پشتیبانی سیاست های کلان در اقتصاد به عنوان دلایل اصلی عدم رشد اقتصادی نام برد.

علی سعدوندی، کارشناس اقتصادی، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری برنا در خصوص پاسخ به سوال رئیس جمهور مبنی بر اینکه «چرا با وجود هزاران هزار میلیارد تومان مصارف دولت در ۸ سال گذشته، رشد اقتصادی کمتر از یک درصد داشته‌ایم؟» گفت: رشد پائین اقتصادی را باید با وضعیت جمعیتی بسیار مطلوبی که داشتیم مقایسه کنیم، یعنی ما یکی از جوان‌ترین کشورهای دنیا هستیم که به سرعت تبدیل به یکی از پیرترین کشورهای دنیا خواهیم شد و از این جمعیت جوان متاسفانه استفاده نشده است. از آن طرف منابع خدادادی که ما داریم در دنیا کم نظیر است و در مجموع در منابع هیدروکربن منظور نفت و گاز ما در دنیا اول هستیم.

او افزود: با این حال وضعیت رشد اقتصادی‌ اصلا مطلوب نیست، کمتر کشوری را می‌توان پیدا کرد که همه منابع برای توسعه پایدار و درون زا در آن جمع شده باشد. یکی از بدترین عملکردهای اقتصادی را در 10 سال گذشته داشتیم و متاسفانه به نظر می رسد همچنان روند 10 سال گذشته ادامه دارد. 

سعدوندی گفت: از دلایل اصلی این که ما رشد اقتصادی نداشتیم، عدم ثبات و نبود پشتیبانی سیاست‌های کلان در اقتصاد است. یعنی بسیاری از سیاست‌های کلانی که اتخاذ شده در جهت مقابله با رشد اقتصادی و افزایش بی‌ثباتی در اقتصاد بوده، سیاست‌هایی که به ظاهر مفید و با نیت خیر انجام پذیرفته ولی در عمل موجب توقف رشد اقتصادی شده است. 

او ادامه داد: به طور مثال سیاست‌های ارز چند نرخی و یا ارز دولتی و یا سیاست‌های پرداخت سوبسید به انرژی موجب شده که وضعیت اقتصادی کشور رشد کافی نداشته باشد، زمانی که شما به انرژی سوبسید می‌دهید رشد غیراشتغال‌زا بوجود می‌آید و حتی اگر قرار باشد رشد اقتصادی هم اتفاق بیفتند، اشتغال‌زا نخواهد بود و غیر اشتغالزاست به دلیل اینکه، انرژی جایگزین نیروی کار خواهد شد. 

این کارشناس اقتصادی اظهار کرد: مسئله دیگر این است که دولت‌ها به یک کارخانه ایجاد موانع تولید تبدیل شده‌اند و هر روز یک‌سری مقرارت محدود کننده جدیدی ایجاد می‌شود که موجب توقف یک بخش اقتصادی خواهد شد. ما اصلا سیاست‌گذار اقتصاد کلان در زمینه مالی، بودجهای و پولی نداریم تا زمانی‌که سیاست‌گذاری نداشته و مانع زدایی نشود وضعیت همین گونه ادامه پیدا می‌کند.

انتهای پیام/ 3

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز