یک استاد اقتصاد در گفت‌وگو با برنا مطرح کرد

تلاش برای سرمایه‌گذار ستیزی در بخش تولید/ صنعت لوازم خانگی؛ الگوی توسعه صنعت و فناوری

۱۴۰۰/۰۹/۰۲ - ۰۵:۲۴:۲۴
کد خبر: ۱۲۶۴۷۳۰
تلاش برای سرمایه‌گذار ستیزی در بخش تولید/ صنعت لوازم خانگی؛ الگوی توسعه صنعت و فناوری
یک اقتصاددان گفت: موضوع سرمایه گذار ستیزی در بخش تولید بسیار گسترش یافته است و و تا زمانی که سرمایه گذاری مناسب در بخش تولید کشور ایجاد نشود اعمال مقررات حمایتی و پرداخت تسهیلات تاثیر کوتاه مدت داشته و با این روش اهداف بلند مدت رشد و توسعه تولید ملی محقق نخواهد شد.

"مرتضی عزتی" در خصوص توانمندسازی تولید ملی و توسعه پایدار کشور به خبرنگار برنا گفت: تنها با افزایش تولید و بهروری است که می‌توان به توسعه، رشد اقتصادی و افزایش رفاه مردم دست یافت و روش‌های پرداخت یارانه به تولید، ایجاد انحصار و آزادسازی قیمت‌ها هیچکدام موجب توسعه نمی شوند.

وی ادامه داد: رشد اقتصادی بلند مدت و پیوسته با انباشت سرمایه و سرمایه گذاری رخ می‌دهد و تا زمانی که سرمایه گذاری مناسب و کافی در بخش تولید کشور ایجاد نشود اعمال مقررات حمایتی و پرداخت تسهیلات تاثیر کوتاه مدت داشته و با این روش اهداف بلند مدت رشد و توسعه تولید ملی محقق نخواهد شد.

وی تاکید کرد: ما باید سرمایه جذب کنیم یا در داخل کشور شرایطی ایجاد کنیم که انباشت سرمایه رخ دهد، این نکته کلیدی و اصلی رشد اقتصادی و توسعه است.

عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس با اشاره به مشکلات سرمایه‌گذاری در بخش صنعت کشور گفت: متاسفانه موضوع سرمایه‌گذار ستیزی در ایران بسیار گسترش یافته است. به نحوی که جامعه نگاه منفی به سرمایه دار، تولید کننده و یا فعالیت اقتصادی دارد و عوامل خارج از کشور نیز این جریان را تشدید می کند.

عزتی تاکید کرد: برخی از کشورها که با ایران دشمنی دارند و یا رقیب اقتصادی کشور هستند از هر روشی برای عدم توسعه و رشد اقتصادی کشور استفاده می‌کنند. یک عده‌ای هم در داخل کشور هستند که فرهنگ سرمایه ستیزی که در ذهن شان است را در کشور بسط می دهند.

وی ادامه داد: بخش دیگر مشکلات تولید در کشور عدم سرمایه گذاری در آموزش نیروی کار متخصص و رشد تکنولوژی  است. البته عده ای هم که نفع آنها در واردات است از هر طریقی سعی می کنند شرایط توسعه بخش تولید در کشور با وجود تمامی پتانسیل های موجود، مهیا نشود.

عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس با اشاره به ظرفیت بالای رشد تولید کشور گفت: به عنوان مثال در بخش تولید لوازم خانگی تولید کنندگان به خوبی توانستند از طریق استفاده از تکنولوژی های روز در محصولات و رشد تولید، نیاز بازار داخل را تامین کنند در شرایطی که 5 سال پیش ما وارد کننده لوازم خانگی بودیم. البته باید به این نکته توجه داشت بخشی از تولید لوازم خانگی در کشور وابسته به مونتاژ کاری است اما با استفاده از مهندسی معکوس و انتقال تکنولوژی می توان سهم منتاژکاری را در این بخش کاهش داد.

وی تاکید کرد: روش توسعه و رشد بخش صنعت لوازم خانگی می تواند الگوی صنایع دیگر کشور باشد و اگر سرمایه گذاری لازم در صنایع صورت بگیرد می توان امیدوار بود نیاز کشور به واردات بخش بزرگی از کالاها در شرایط منابع محدود ارزی، کاهش چشمگیری داشته باشد.

استاد اقتصاد دانشگاه تربیت مدرس در خصوص اهمیت سرمایه گذاری در بخش های مختلف تولید و صنعتی گفت: بخش بزرگی از منابع مالی به صنعت خودروسازی کشور تخصیص داده شده است و به دلیل عدم مدیریت صحیح این بخش نتوانسته به اندازه سرمایه گذاری که در آن صورت گرفته رشد و توسعه داشته باشد و به دلیل نفوذ برخی افراد و حفظ منافع، فرصت ایجاد تحول صنعت خودروسازی داده نمی شود و برای حفظ این شرایط بازار را به انحصار خود درآورده اند. اگر بخشی از این منابع به صنایع دیگر و بخش های تولیدی کشور تخصیص داده می شد و با انتخاب مدیران کارآمد می توانست اثر بهتر بر روی تولید و رشد اقتصادی کشور داشته باشد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز