قیمت ۸ هزار قلم کالا در ۶ ماه اخیر کاهش یافته است

۱۴۰۱/۰۲/۰۸ - ۱۶:۵۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۲۳۷۷۵
قیمت ۸ هزار قلم کالا در ۶ ماه اخیر کاهش یافته است
مدیرکل نظارت بر خدمات عمومی سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان ادعا کرد: قیمت بیش از ۸ هزار قلم کالا در ۶ ماه اخیر با اجرای طرح درج قیمت بر روی کالا ثابت مانده یا کاهش یافته است.

به گزارش برنا؛ محسن حسین‌لویی، مدیرکل نظارت بر خدمات عمومی سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان درباره طرح درج نرخ تولیدکننده و مصرف کننده بر روی کالاها در برنامه ى سعادت آباد رادیو تهران گفت: درج قیمت تولیدکننده و مصرف‌کننده از هفته جاری برای لبنیات اعمال می‌شود. طی دهه‌های گذشته، قیمت بر روی بیش از ۸۰ درصد کالاها به ویژه کالاهای سرمایه‌ای مثل یخچال و تلویزیون و جاروبرقی، لوازم یدکی، کالاهای وارداتی درج نمی‌شد و فقط تعدادی کالاهای سوپرمارکتی بودند که قیمت برای مصرف‌کننده داشتند. کالاهایی که قیمت مصرف کننده نداشتند با نوسان ارز تغییر قیمت پیدا می‌کردند.

پیش از این، قیمت کالاها در هماهنگی با واسطه‌ها تعیین می‌شد

وی با اشاره به اینکه یکی از مزایای این طرح این است که همه کالاها مشمول این قانون شدند گفت: درج قیمت مصرف کننده بر روی این کالاهای محدود هم تناسبی با قیمت‌های واقعی نداشت. بلکه با هماهنگی واسطه‌ها و با سودهای بالا بر روی کالاها درج و از مردم دریافت می‌شد. 

طی اجرای طرح درج قیمت بر روی کالاها، قیمت‌ها کاهشی و منطقی شده است

او اذعان داشت: با شروع این طرح اگر قیمت مصرف کننده و تولیدکننده بر روی کالا درج می شد، این افراد (تولیدکنندگان و توزیع‌کنندگان)مهندسی معکوس می‌کردند و با استفاده از قیمت مصرف‌کننده و کم کردن درصدی از آن، قیمت تولیدکننده را تعیین می‌کردند. در این بین بر اساس قرارداد بین تولیدکننده و توزیع کننده، بیش از ۵۰ درصد سود نصیب شبکه توزیع کالا می‌شد. ما می‌خواستیم این روابط ناسالم بین تولیدکنندگان و حلقه توزیع به هم ریخته شود به همین دلیل در مدتی محدود تعداد کالایی محدود با درج قیمت تولیدکننده به بازار وارد شد. در این مدت قیمت این کالاها منطقی‌تر و کاهشی شد.

درج قیمت مصرف‌کننده وظیفه واحد صنفی(خرده فروش) است

حسین‌لویی در پاسخ به اظهارات گوینده برنامه مبنی بر اینکه اگر شما به قیمت تمام شده تولید اشراف دارید پس دلیلی ندارد فقط قیمت مصرف‌کننده بر روی کالا درج شود گفت: طبق قانون درج قیمت مصرف کننده وظیفه واحد صنفی(خرده فروش) است. حدود ۶۰ درصد از واحدهای صنفی این کار را انجام می‌دانند اما باید در بازه ای بقیه این واحدها هم اقدام به درج قیمت می‌کردند. 

هیچ کجای دنیا قیمت مصرف‌کننده و تولیدکننده بر روی کالا درج نمی‌شود

مدیرکل نظارت بر خدمات عمومی سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان در پاسخ به اینکه اگر نظارت درستی انجام شود و قیمت تولید و حاشیه سود مشخص باشد، تولیدکننده نمی‌تواند، قیمتی فراتر داشته باشد گفت: اطلاعات حدود ۸۰ هزار کالا را داشتیم. در هیچ کجای دنیا قیمت مصرف کننده و تولیدکننده بر روی کالا درج نمی‌شود چون بیشتر شبکه توزیع آنها مدرن است اما بیشتر شبکه توزیع در کشور ما سنتی است. 

مصرف کننده از تولیدکننده جدا نیست

حسین لویی افزود: طی مدت اجرای طرح که قیمت مصرف‌کننده روی کالا خورده ، برای مردم شفافیت ایجاد شده از این پس قیمت تولیدکننده هم بر روی کالا درج می‌شود تا هم مردم و هم ناظران و بازرسان به اطلاعات کاملی دسترسی داشته باشند و شفافیت لازم هم وجود داشته باشد.

وی با تاکید بر اینکه وظیفه ما در سازمان حمایت از مصرف کننده و تولیدکننده، ایجاد عدالت بین این دو طرف است گفت: بخشی‌نگری موجب ظلم می‌شود. مصرف کننده جدا از تولیدکننده نیست.راهکار دیگری هم وجود ندارد.

وظیفه سازمان حمایت، نظارت و جلوگیری از گرانفروشی است

مدیرکل نظارت بر خدمات عمومی سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان در پاسخ به اظهارات مجری برنامه مبنی بر اینکه تعادل قیمت در کشور ما وجود ندارد اما قیمت کالاها در کشورهای دیگر ثابت است. انتهای این طرح به درگیری بین مردم می‌انجامد. آیا نمی‌توان ثباتی به بازار داد تا بازی تولیدکننده و مصرف کننده جمع شود؟ گفت: نظارت، وظیفه سازمان من است نه تامین کالا. نرخ ارز در دست ما نیست. مواد اولیه مثل آرد و روغن در همه جای دنیا متناسب با شرایط گران شده و ایران هم از این امر مستثنی نیست.وظیفه ما جلوگیری از گرانفروشی است. حقوق کارگران بیش از ۵۰ درصد افزایش یافته ما نمی‌توانیم به واحد تولیدکننده بگوییم حق نداری قیمت تولید را افزایش دهی. همه جای دنیا حقوق کارگر به یکباره ۵۷ درصد افزایش نمی‌یابد. همه جای دنیا نرخ ارز بیکباره تغییر پیدا نمی‌کند. وقتی عوامل موثر در بهای تمام شده تولید کالا تغییر می‌کند قیمت نهایی آن هم تغییر می‌کند.

 

قیمت بسیاری از کالاها ثابت مانده یا کاهش داشته است

حسین‌لویی در پاسخ به اظهارات مجری برنامه مبنی بر اینکه نظارت کار سازمان شما است و نیازی نیست مردم بدانند قیمت تمام شده چقدر است. گفت: این طرح از آبان ماه اجرایی شده است. کالاهایی که مشمول این طرح شده اند نه تنها افزایش قیمت نداشته اند بلکه کاهش قیمت نسبی داشته و یا قیمت آنها ثابت مانده است . اگرچه قیمت برخی کالاها تا ۶۲ درصد هم کاهش داشته است. از بین ۱۶ هزار کالایی که مشمول این طرح شده اند ۸ هزار قلم کالا طی این مدت یا ارزان شده‌اند و یا ثبات قیمت(کاهش حدود ۱ درصد) داشته‌اند,۲ تا ۳ هزار قلم از این کالاها هم اصلا قیمت برای مصرف کننده نداشته اند. 

قیمت کالاهای وارداتی با اجرای طرح درج قیمت، با هر شایعه‌ای گران نمی‌شود

مدیرکل نظارت بر خدمات عمومی سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان با تاکید بر اینکه وقتی قیمت روی کالا می‌خورد دیگر با هر شایعه ای تغییر پیدا نکرده و گران نمی‌شود گفت: قیمت کالاهای وارداتی تا زمانیکه محموله دیگر وارد نشود ثابت خواهد ماند. اگر ارز برای واردات بعدی ثابت باشد قیمت هم باید ثابت بماند. ضمن اینکه اگر قیمت واردکننده و مصرف‌کننده بر روی کالا درج شود راحت‌تر قابلیت پیگیری دارد.

انتهای پیام/

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز