عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفت و گو با برنا

افزایش بهره وری صنایع با حمایت از دانش بنیان‌ها امکان پذیر است

۱۴۰۱/۰۲/۱۸ - ۰۵:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۲۶۱۴۴
افزایش بهره وری صنایع با حمایت از دانش بنیان‌ها امکان پذیر است
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی درباره علت و زمینه ارتباط محدود صنایع و شرکت های دانش بنیان گفت: صنایع موجود در کشور تمایلی زیادی برای استفاده از محصولات خارجی به جای دانش بنیان دارند، از این جهت ارتباط بسیار محدودی با این شرکت ها برقرار می کنند. البته گفتنی است بخشی از این نیاز به واردات غیر واقعی است و به مان دست های پنهان در این حوز بر می گردد.

مصطفی طاهری در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی برنا در ادامه افزود: در کشور ما به طور سنتی یک نوع عدم خودباوری وجود دارد و از فعالیت هایی که به نوعی های تک محسوب می شود استقبال نمی شود. چرا که این باور وجود دارد که وقتی یک دستگاهی از خارج وارد می شود باید همه چیزش نیز از خارج از کشور وارد شود .

این نماینده مجلس یازدهم ادامه داد: متاسفانه این بارو در کشور ما وجود ندارد که می توان با کمک جوانان خلاق و دانشمند این محصولات ار در کشور تولید کرد. یعنی به عبارتی به شرکت های دانش بنیان باور ندارند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس یازدهم اظهار داشت: از سوی دیگر در برخی وموارد صنایع بزرگ به شرکت های دانش بنیان اعتماد می کنند و برای تامین خود به این شرکت ها سفارش می دهند اما این شرکت های به دلایل مختلف به تعهدات خود نمی توانند عمل کنند و این باور و اعتما  از بین می رود. در واقع هم هزینه و هم زمان را صنایع از دست داده اند.

وی خاطر نشان کرد: واقعیت این است که در بحث تحقیق و پژوهش گاهی ممکن است یک مورد به نتیجه برسد اما همین یک مورد ممکن است سودهی 15 پروژه را با خود داشته باشد بنابرانی در این گونه برنامه ها نباید به فکر بازدهی زود و فوری هم باشیم.یعنی باید عادت کنیم که کار پژوهشی زود بازده نیست .

طاهری در ادامه توضیح داد: موضوع بعدی این است در خصوص این شرکت ها تامین مالی آنهاست. دتنش بنیان ها عموما امکانات مالی زیادی ندارند که بتوتند  بر اساس ان سعی و خطا کنند بنابراین باید سرمایه‌گذار به سمتی پیش برود که علاوه بر حمایت این شرکت ها با ارائه یک مدل آزمایشگاهی موفق به انعقاد قرارداد با این شرکت ها مبادرت ورزند و در عین حال نیز این شرکت ها این اعتماد را هم بدهند که قادر به تولید این محصول هستند.

وی در ادامه گفت: محصولات دانش بنیان چند ویژگی قابل توجه دارند، یکی اینکه از خروج ارز از کشور جلوگیری می کنند، مجلس شورای اسلامی قانون جهش تولید دانش بنیان را تدوین کرده و در آن به نقش شرکت‌های دانش بنیان در جلوگیری از خروج ارز اشاره کرده است. در این قانون قید شده که اگر یک محصول بیش از ۱۰۰ میلیون دلار یا یورو ارزبری داشته باشد تولید کننده موظف است که محصول را به شرکت‌های دانش‌بنیان معرفی کند و استعلام اینکه این محصول قابلیت تولید در داخل را دارد یا خیر را انجام دهد تا به این وسیله شرکت های دانش بنیان و تولید داخل دانش بنیان حمایت شود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مسئله دیگرمربوط به بهره وری شرکت های دانش بنیان است. مکم است است روی محصول با سرمایه اندکی تحقیق و تولید شود و این محصول که به صورت دانش بنیان تولید شده سودآوری بیشتری نسبت به یک محصول معمولی داشته باشد. در نتیجه با توجه به شعارهایی که دولت دارد که ۳ درصد از رشد ۸ درصدی اقتصادی باید از بهره وری به دست بیاید بهترین راه حل توجه به شرکت های دانش بنیان است.

انتهای پیام/

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز