همه ظرفیت صنعت برق در تابستان به میدان می‌آید

۱۴۰۱/۰۲/۲۰ - ۰۵:۴۵:۰۰
کد خبر: ۱۳۲۷۰۹۶
همه ظرفیت صنعت برق در تابستان به میدان می‌آید
با پایان یافتن تعمیرات واحدهای نیروگاهی به صورت پیاپی برای اولین بار صنعت برق از همه توان خود به منظور تامین اوج بار سال 1401 استفاده خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری برنا، نیروگاه‌های حرارتی صنعت برق که طبق برنامه زمان‌بندی دقیق به منظور تعمیرات توقف پیدا کرده بودند، یکی یکی وارد مدار شده و نسبت به از سرگیری تولید برق اقدام می‌کنند.

تجربه تلخ خارج شدن واحدهای نیروگاهی در اوج بار به دلیل تعمیرات نیروگاهی، مسئله‌ای است که صنعت برق در شرایط کنونی توجه ویژه‌ای به آن داشته و همه تلاش خود را به کار بسته است تا هیچ واحد خارج از مداری در تابستان 1401 وجود نداشته باشد و صنعت برق همه ابزارهای خود را به‌منظور استفاده در اوج بار سال آتی در اختیار داشته باشد.

براساس اطلاعات مستند به دست آمده از صنعت برق، هزینه تعمیرات نیروگاهی که سالانه انجام می‌شود، هزینه بسیار سنگینی است به‌طوری که در سال 1401 تعمیرات واحدهای تولید برق به 4 هزار 200 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که 61 درصد از این هزینه مرتبط با تعمیر نیروگاه‌های دولتی و 39 درصد دیگر نیز مربوط به تعمیرات نیروگاه‌های بخش خصوصی است.

تجربه تلخ سال 1400 حساسیت تعمیرات نیروگاهی را دو چندان کرد

اگر نگاهی به تجربه سال گذشته برق بیندازیم، متوجه خواهیم شد که در تابستان 1400، در شرایطی نیروگاه‌های حرارتی کشور 50 هزار 600 مگاوات برق تولید کرده‌اند که توان عملیاتی تولید برق در کشور بر اساس آمار منتشر شده در ترازنامه انرژی برای نیروگاه‌های حرارتی در هر 3 بخش گازی، حرارتی و سیکل‌ترکیبی مجموعا معادل 59 هزار 879 مگاوات برآورد می‌شود.

با توجه به در نظر گرفتن توان عملیاتی تولید برق نیروگاه‌های حرارتی شاهد اختلاف 9 هزار و 279 مگاواتی بین ظرفیت عملی ساخت نیروگاه و همچنین توان تولید برق فعلی کشور در سال 1400 بودیم. بر این مبنا محتمل‌ترین گزینه برای توجیه اختلاف 9 هزار 279 مگاواتی بین ظرفیت عملی ساخت نیروگاه و توان تولید برق فعلی کشور، خارج شدن تعدادی از واحدهای نیروگاهی از مدار تولید برق بود.

همه ظرفیت صنعت برق در تابستان به میدان می‌آید

مسئله تعمیرات واحدهای نیروگاهی با توجه به تجربیات گذشته در دستور کار جدی وزارت نیرو و صنعت برق قرار گرفته و استفاده از توان تمام این واحدها به خط قرمز بدل شده است. این مسئله در عملکرد مدیران رده بالای این حوزه هم منعکس است، تا جایی که همه مدیران ارشد حوزه برق از جمله وزارت نیرو در بازه زمانی عید سال 1401 به بازدید از نیروگاه‌های در حال تعمیر پرداختند تا کار در بازه زمانی نوروز تعطیل نشده و نیروگاه‌ها پیش از ورود به فصل گرم مهیا بهره‌برداری شوند.

علاوه بر واحدهای نیروگاه‌های حرارتی، تعمیرات واحدهای برقابی نیز در دستور کار قرار داشته و واحدهای که بعضی اوقات 2 سال از مدت توقف فعالیت آن‌ها می‌گذرد در مدار فعالیت قرار گرفته‌اند.

با توجه به برنامه وزارت نیرو به‌منظور تامین برق در اوج بار سال 1401، تعمیرات نیروگاهی بخش قابل توجهی از این برنامه‌ را به خود اختصاص می‌دهد. بر این اساس به نظر می‌رسد، برخلاف دو سال گذشته صنعت برق با همه ابزارهای خود می‌تواند به مصاف بخش خانگی رفته و در صورت همراهی مردم به منظور صرفه‌جویی می‌توانیم شاهد عبور بدون خاموشی از تابستان سال 1400 باشیم.

انتهای پیام/

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز