اعتبار اسنادی یا "ال سی" چیست؟

۱۳۹۷/۰۱/۲۸ - ۰۸:۰۹:۴۷
کد خبر: ۶۹۵۸۹۹
اعتبار اسنادی یا ال سی  چیست؟
ال سی تعهدی از بانک است که به خریدار و فروشنده داده می‌شود و تعهد می‌شود که میزان پرداختی خریدار به فروشنده به موقع و با مبلغ صحیح به دست فروشنده خواهد رسید.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری برنا؛ اعتبار اسنادی یا ال سی به انگلیسیLC (Letter of Credit) تعهدی از بانک است که به خریدار و فروشنده داده می‌شود و تعهد می‌شود که میزان پرداختی خریدار به موقع و با مبلغ صحیح به دست فروشنده خواهد رسید.

بانک همچنین به نیابت از خریدار که نگهدارنده اعتبارات اسنادی است تا زمان دریافت تائیدیه که کالاهای خریداری شده حمل شده‌اند وجه را پرداخت نخواهد کرد.

"ال سی" یک سند مالی صادره از یک نهاد مالی و عمدتاً توسط یک بانک، در درجه اول اعتبار در امور مالی بازرگانی استفاده می‌شود، که معمولاً تعهد پرداخت قطعی را فراهم می‌کند.

اعتبارنامه همچنین می‌تواند تضمین پرداخت برای یک معامله باشد، به این معنی که بازخرید نامه اعتبار صادر‌کننده‌است.

در رابطه با اعتبارات اسنادی در ایران باید خاطر نشان کرد که به دلیل محدودیت‌های وضع شده توسط بانک مرکزی انواعی از این اعتبارات غیر قابل استفاده در ایران می‌باشد و یا احتیاج به مجوز بانک مرکزی دارد.

یک ال سی تجاری سند است که غالبا توسط موسسات مالی صادر می شود، و به طور عمده در امور پولی تجارت مورد استفاده قرار می گیرد. ال سی در واقع تعهدی غیر قابل فسخ برای پرداخت مقداری پول است. ال سی در تجارت بین‌الملل، برای معاملات بین فروشنده از یک کشور و خریدار از کشوری دیگر اهمیت فراوانی دارد.

طرفین سند ال سی شامل این افراد می شود:

1- یک شخص ذینفع (مثلا فروشنده)، که قرار است پول را دریافت کند.

2- بانک صادرکننده، که شخص خریدار مشتری آن است.

3- بانک ابلاغ کننده که شخص ذینفع مشتری آن است.

تقریبا تمام اسناد ال سی غیر قابل فسخ و بازگشت هستند به این معنا که بدون رضایت شخص ذینفع، بانک صادرکننده و بانک تایید کننده امکان فسخ یا تغییر آن وجود ندارد.

اعتبارنامه یک سند مالی صادره از یک نهاد مالی و عمدتاً توسط یک بانک، در درجه اول اعتبار در امور مالی بازرگانی استفاده می‌شود، که معمولاً تعهد پرداخت قطعی را فراهم می‌کند.

اعتبار اسنادی به منظور حل و فصل تعارض‌ها و اختلاف منافع بین طرفین یک قرارداد خرید و فروش، تدوین و توسعه یافته است . هنگامی که خریدار و فروشنده در دو کشور مختلف اقامت دارند، فروشنده نمی خواهد کالاهای مورد معامله پیش از پرداخت بها در اختیار خریدار قرار گیرد و تحویل وی شود و خریدار نیز می خواهد پیش از تحویل کالاها ، پرداختی را انجام ندهد در این صورت از روش اعتبار اسنادی استفاده به عمل می‌آید و تعهدی ازسوی بانک است که به خریدار و فروشنده داده می‌شود.

  • اطمینان فروشنده از اینکه پس از ارایه اسناد حمل وجه اعتبار را مطابق شرایط اعتبار از بانک کارگزار یا تایید کننده دریافت می‌کند.
  • امکان کنترل تاریخ حمل و تحویل نهایی کالا.
  • تحصیل اسناد حمل مطابق با مفاد موافقت اولیه تحت شرایط قرارداد میان طرفین.
  • اطمینان از اینکه پرداخت وجه اعتبار به فروشنده فقط بعد از انتقال و فک مالکیت کالا از وی صورت می‌گیرد.
  • امکان کسب تسهیلات بیشتر برای فروشنده در مقابل اعتبار گشایش یافته برای تهیه کالای سفارش شده.
  • تعهد بانک برای پرداخت بها در معاملات بجای فرد فروشنده

تقریبا تمام اسناد ال سی غیر قابل فسخ و بازگشت هستند به این معنا که بدون رضایت شخص ذینفع، بانک صادرکننده و بانک تایید کننده امکان فسخ یا تغییر آن وجود ندارد.

 

 

 

 

نظر شما