رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان زنجان:

مشکل تامین خاک برای تولید روی در استان زنجان داریم/ در حوزه خدمات ضعیف عمل کردیم

۱۳۹۷/۰۲/۲۶ - ۰۹:۱۰:۵۹
کد خبر: ۷۰۷۲۴۸
مشکل تامین خاک برای تولید روی در استان زنجان داریم/ در حوزه خدمات ضعیف عمل کردیم
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان زنجان گفت: ما در کریدور شمال غرب به مرکز کشور هستیم که ۸۰ درصد فعالیت اقتصادی در این محور گسترده شده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری برنا، «شهرام طهماسبی»، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و دبیر ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان زنجان، در نشست خبری با بیان اینکه زنجان استان کوچک اما متنوعی است، گفت: براساس مطالعات بر روی آمایش سرزمین، بنا داریم برنامه‌ها، اهداف و سیاست‌های خود را بر مبنای این آمایش، پیش ببریم.

او در ادامه گفت: استان متنوعی از لحاظ آب و هوایی داریم و یک سوم جمعیت استان روستایی هستند.

او افزود: ما در کریدور شمال غرب به مرکز کشور هستیم که ۸۰ درصد فعالیت اقتصادی در این محور گسترده شده است.

طهماسبی گفت: در حوزه خدمات بسیار ضعیف عمل کردیم در حالی که فرصت های زیادی در حوزه گردشگری و فرهنگی داریم.

او عنوان کرد: سهم ما در تولید ناخالص داخلی یک است در حالی که جمعیت استان یک و سه دهم کشور را تشکیل می‌دهد. متاسفانه خدمات به درستی شکل نگرفته و زیرساخت‌های اقتصادی قوام لازم را ندارد.

او گفت: این داستان می‌تواند مسیر جدیدی برای گردشگری کشور باشد.

«حسین خانی»، مشاور رییس سازمان برنامه و بودجه استان زنجان، در پاسخ به سوال خبرنگار اقتصادی خبرگزاری برنا در خصوص اینکه در بحث روی و سرب تولیدکنندگان با مشکل خاک و تامین آن مواجه هستند و برای تامین خاک از سایر شهرهای کشور به این منطقه خاک وارد می‌شود، گفت: صنعت سرب و روی یکی از صنایعی که در استان ما از دو دهه گذشته شکل گرفته و اشتغال نسبتاً خوبی ایجاد کرده که بیش از ۸۰ واحد کارخانه داریم که در یک شهرک گرد آمده اند.

او  با اشاره به اینکه شرکت های خاکی (صنعت سرب و روی) بایدبه دنبال سایر حوزه‌ها نیز بروند، تصریح کرد:  طی ۴۰ سال گذشته ذخیره معدن به حدی بوده که همه واحدها را تامین می‌کرد و حتی صادرات نیز انجام می دادیم اما در حال حاضر، این معدن فقط ۳۰ درصد از نیاز صنعت را تامین ‌کرده که شرکت ها باید به سراغ سایر منابع بروند.

او عنوان کرد: از آنجایی که دولت در بخش خصوصی نمی تواند ورود کند اما چون زنجان مرکز سرب و روی ایران است، به ناچار در گذشته و در حال و آینده دولت به این استان برای حل مشکلات کمک خواهد کرد.

حسین خانی ادامه داد: وزارت صنعت معدن و زیر مجموعه‌‌های آن تلاش کردند تا بندهای مختلفی را مطالعه و پی جویی کنند تا واحدهایی که تازه اضافه شدند، بتوانند ادامه فعالیت دهند. مطالعات کاوشی نشان داده است که امکانات زیادی در این استان داریم و بخش ایدرو و ایمیدرو ما را یاری کرده است.

او با بیان اینکه بخش خصوصی را تشویق کرده ایم تا در شهرستان‌های دیگر و حتی سایر کشورها مطالعه خاکی انجام دهد، افزود: دولت در این راستا کمک کرده است تا تولیدکنندگان بتوانند شرکت های خود را سرپا نگه دارند.

او تاکید کرد: به دلیل اینکه تکنولوژی ما به روز نبوده عمده ذخیره‌ها انباشته شده است. اگر دانش و تکنولوژی جدیدی آورده شود از این انباشت ها می توانیم در بخش دیگری در صنعت استفاده کنیم.

در ادامه سفر یک روزه به زنجان، برخی از مسئولین سازمان برنامه و بودجه استان به همراه خبرنگاران از مرکز تشخیصی درمانی تخصصی سرطان و رادیوتراپی مهرانه بازدید به عمل آوردند. این مرکز در حوزه سرطان کار می کند و همه بیماران مبتلا به سرطان استان زنجان تحت حمایت مهرانه هستند.

«اصغر وثوق»، مدیرعامل این مجموعه در جمع خبرنگاران گفت: در یک شهر 450 هزار نفری ماهانه 600 میلیون تومان الی 1 میلیارد تومان مردم کمک می کنند.

او ادامه داد: برای ساخت این مرکز حدود 40 میلیارد تومان هزینه شده و با برنامه ریزی های انجام شده این مبلغ تا سال 1402 به 200 میلیارد تومان خواهد رسید.

وثوق اظهار کرد: در طول 3 سال فعالیت این مرکز حدود 13 میلیارد تومان از بیماران هزینه ای دریافت نشده و نخواهد شد.

مدیر عامل مهرانه گفت: در کلینیک مهرانه با هر توان مالی بیماران رایگان درمان می شوند و تا به امروز 6 هزار و 600 بیمار خدمات دریافت کرده و می کنند.

گفتنی است، این مجموعه 6 ساختمان در زنجان و 1 ساختمان در تهران دارد که در مجموع 36 کارمند و 700 نفر چرخ های مهرانه را می چرخانند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز